Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door ghost »

Dus hier in Belgie als je na 22 uur stroom verbruikt is het aan de halve prijs , ook in de weekends ( de hele dagen) .
Natuurlijk bak ik mijn brood na 22 uur omdat een oven toch wat verbruikt.
Ik heb nu juist gedaan met drie broden te bakken het is 0:40 , maar omdat ik telaat ben begonnen , wegens verbouwingen hier , zijn die natuurlijk nog te warm. Meestal blijf ik dan wakker tot 2 uur in de nacht om ze dan in een papieren zak te steken , en om ze s'morgens dan te snijden en in te pakken voor de diepvries. Omdat ik dus zolaat ben , wil ik niet wakker blijven tot plus minus 4 uren s'nacht voor alleer ze afgekoeld zijn . Ik heb nu keuken handdoeken over gedaan . Mijn vraag nu wat is beter er handdoeken overleggen of open laten tot in de morgen ?
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door john-b-bak »

Om uitdrogen tegen te gaan moet je het vocht in de korst zo weinig mogelijk laten gaan bij een brood dat vooral mals moet blijven .Misschien is het een oplossing om een grote plastic krat te gebruiken en die omgekeerd over het brood te plaatsen zodat er geen tocht (uitdroging) ontstaat en de (beperkte) ruimte makkeliijk op een hogere relatieve vochtigheidsgraad blijft.Het proberen waard dus.Voor echt krokant brood is dit dus geen oplossing en dan zul je het onbedekt moeten laten staan of misschien eens aan h et deeg in de koeling plaatsen en 's ochtends afbakken.
bak ze John
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door minabakgraag »

Ik bak mijn brood àltijd 's avonds en zet het (als ik nog niet meteen naar bed ga) nog een half uurtje op een rooster om af te koelen.
Daarna wikkel ik het nog warme brood in een schone theedoek en zet het hele pakket weer op het rooster.
De volgende ochtend is de korst nog knapperig en heel goed te snijden met de hand of de machine. Vervolgens gaat het gesneden en wel in een plastic zak in de vriezer en smaakt tot aan de laatste boterham heerlijk! :2th:
Zo heb ik de hele dag om mijn poolish en vervolgens het deeg lekker langzaam te laten fermenteren en rijzen.
Het proberen zeker waard!

Succes, Ank
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door willemsingapore »

Sorry maar ik vat het niet helemaal. De kosten die je bespaard door in de nacht te bakken zijn maar mijn mening nihil. Ik heb eens gekeken wat het verschil is tussen dag en nacht tarief en kom uit tot 2 a 3 Euro cent per kWh. 50% besparing zie ik bij geen enkele energieleverancier. Een gemiddelde verbruik van een oven is 2000W. Dus als je je oven zeg 2 uur aan hebt bespaar je misschien 10 Euro cent ;B . Moet je daarvoor je nacht rust voor opofferen ???

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Arianne
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 09:45

Re: RE: Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door Arianne »

willemsingapore schreef:Sorry maar ik vat het niet helemaal. De kosten die je bespaard door in de nacht te bakken zijn maar mijn mening nihil. Ik heb eens gekeken wat het verschil is tussen dag en nacht tarief en kom uit tot 2 a 3 Euro cent per kWh. 50% besparing zie ik bij geen enkele energieleverancier. Een gemiddelde verbruik van een oven is 2000W. Dus als je je oven zeg 2 uur aan hebt bespaar je misschien 10 Euro cent ;B . Moet je daarvoor je nacht rust voor opofferen ???

Groetjes,

Willem
Er zijn in België verschillende aanbieders waar het verschil tussen het dag- en nachttarief aanzienlijk is. Daar zou ik mijn dag- en nachtritme best op willen aanpassen! Maar bij ons is het helaas de moeite niet

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet of de dagtarieven in NL en belgie heel erg veel verschillen. Als je in NL een Rofco twee uur aanzet ben je zo'n 60 eurocent kwijt. Dat zal met een gewone oven nog iets minder zijn. Met een vorstelijke korting op het nachttarief van 30% (wat je in NL echt niet krijgt, daar is het hooguit 10%) zou je dan 18 eurocent besparen. Voor zo'n bedrag zou ik mijn nachtrust niet laten vergallen, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich zelf weten.
http://www.lekkermelig.nl/bakken-vol-energie/
Afbeelding


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door minabakgraag »

Ik bak mijn brood ook niet 's avonds met het idee stroomkosten te besparen, dat maakt hier in NL inderdaad bijna niets meer uit. ;B
Ik maak 's morgens rond 8.00 de poolish, laat hem bij kamertemperatuur staan en ga dan rond 17.00 het deeg maken. Tegen de tijd dat het brood in de oven kan is het plm 21.00 u. en rond 22.00 staat het af te koelen.
Omdat net gebakken brood moeilijk te snijden is èn omdat het brood gewoon lekkerder is na een nachtje "rust", zeg maar "gerijpt" bak ik 's avonds.
Heerlijk hoor, bij het ontbijt de volgende dag! :kwijl:

Mvg Ank
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door ghost »

In de piekuren is het 8,90064 cEUR/kWh
In de daluren is het 4,89277 cEUR/kWh
Je moet wel denken ik doe de wasmachine en de droogkast ook pas na 22 uur
Voor een overzicht tegeven ik had verleden jaar bij de piekuren 2.184 kWh , en bij de daluren 2.546 kWh .

Voor een nog beter overzicht .
B_______________________________ . eni verbruikskosten (Exclusief BTW) _______________________________________
Periode Verbruik Eenheidsprijs Totaal
Jaarlijkse vergoeding 29.10.15----21.10.16--- 56,74 EUR
Piekuren 29.10.15 ---- 21.10.16 --- 2.184 kWh 8,90064 cEUR/kWh 194,39 EUR
Daluren 29.10.15 ---- 21.10.16 --- 2.546 kWh 4,89277 cEUR/kWh 124,57 EUR
Kosten groene stroom 29.10.15 --- - 21.10.16 --- 4.730 kWh 2,17188 cEUR/kWh 102,73 EUR
Kosten WKK 29.10.15 --- - 21.10.16 --- 4.730 kWh 0,30359 cEUR/kWh 14,36 EUR
__________
Totaal dus 492,79euro op jaar basis en dit is alleen maar voorverbruikkosten dus daar komt ook nog nettarieven en belasting boven op. dan spreken we al in het hele totaal 1334,99euro
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door lekkermelig »

Bij twee uur bakken scheelt dat dus bij jou 12 cent per 2 uur oven aan, tenzij je een enorm grote slecht geïsoleerde oven hebt. Zou ik me niet voor uit mijn slaap houden, zelfs niet als ik iedere dag bakte. Als je toch nog wakker bent is het mooi meegenomen natuurlijk :-)

Overigens vergeten heel veel mensen om de stroomkosten mee te nemen in hun berekeningen van de broodprijs. Zelf broodbakken moet je niet doen omdat het zo voordelig is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Brood telaat gebakken , daarna afkoelen.

Bericht door ghost »

Nuja het is hoe je het zegt het is mooi meegenomen , ik ben wel bijna elke dag wakker tot 2 uur in de nacht . Alleen ik wou niet tot 4 uur wakker blijven . Maar het brood was s'morgens nog gemakkellijk te snijden en was niet droog of te mals , na dat ik die keukenhanddoek op had gedaan.
Nu ik wist niet dat het maar 12 cent zou kosten , thnx voor het te tellen . :2th:
Voor er voordeel uit te halen , daarvoor bak ik mijn eigen brood niet , ik doe dit echt voor hobby en het is zelf lekker , als het natuurlijk lukt. Ik bak ongeveer 3 tot 4 broden per week , meestal in het weekend , maarja met die verbouwingswerken hier kan het eens anders uitlopen.
Plaats reactie