Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door Brood van de Haan »

Dag forumleden,

Terwijl volop in de leer ben in het bakken van desembroden, wil ik er graag ook verdiensten uit gaan halen. Het idee was om (naast mijn fotografie onderneming) een extra handelsnaam aan te maken om ook brood te verkopen. Helaas is dat in mijn huidige situatie nog niet mogelijk. Sociale huur mag niet gebruikt worden als verkoop & horeca locatie, ondanks de kleine schaal. Is natuurlijk wat voor te zeggen. Je zit vooral met papieren rondom de voedsel en waren autoriteit. Daarom zat ik te denken om workshops aan te gaan bieden. Desnoods bij mensen zelf thuis, of eventueel bij een te huren bakkerij, al dan niet thuis. Je bent dus niet voedsel aan het verkopen, maar een dienst aan het aanbieden.

Wie kan me meer vertellen over de papieren/eisen die hiervoor nodig zijn? Levine, ik weet dat jij workshops geeft. Hoe heb jij dit bijvoorbeeld aangepakt? En zijn er anderen, misschien uit de ondernemerswereld die tips of adviezen hebben?

Hoor het graag!
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door lekkermelig »

Wat dacht je van de KvK om informatie te vragen. Die worden ervoor betaald om startende ondernemers advies te geven...

Ik vind het trouwens een raar idee om "dan maar workshops" aan te bieden, omdat je originele ideeën nog niet haalbaar zijn. Voor het geven van workshops moet je namelijk niet alleen fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar heb je ook nog een heel setje andere vaardigheden nodig. Ik heb me er zelf ook al een paar keer in verdiept, vooral als leuke bezigheid erbij, want ik heb al een behoorlijke baan, maar als je zelf geen geschikte ruimte hebt valt er al heel snel vrijwel niets mee te verdienen, tenzij je een hele grote groep hebt, en dan heb je weer mensen nodig om op te ruimen en voor te bereiden. Zelfs als ik er niets mee verdien loop ik nog behoorlijk wat financieel risico, dus mij zie je nog even geen cursus geven, tenzij als hobby project.
In NL zijn er al behoorlijk wat mensen die cursus geven, maar ik ken er maar weinig die van cursussen alleen kunnen leven, zeker niet met de gangbare prijzen van 60-80 euro per cursist per dag. Er zijn ook bedrijven, zowel in NL als in duitsland die 250 euro per dag vragen, maar die hebben in veel gevallen docenten die meedoen aan bak wedstrijden of op andere manieren hun sporen verdiend hebben, waarbij het nog steeds de vraag is of de cursussen daarmee zoveel beter zijn. In ieder geval trek je daar wel een ander publiek mee.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door CarlaB »

Wil je commercieel, dus geld vragen aan je deelnemers? Dan kun je bij de gemeente informeren of wat je wilt wel mag (op de plek waar je het wil) en welke vergunningen je nodig hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hygiene- en veiligheidseisen, je zal nog versteld staan wat je te horen krijgt (en aan moet voldoen) er zijn werkelijk regels voor van alles en nog wat. Soms wel per gemeente erg uiteenlopend. Het startersloket van de KvK is er speciaal voor mensen als jij die iets nieuws willen opzetten en zich nog moeten inschrijven (bv als ZZP-er).

Een vriendin van mij begon haar bakworkshops 'zwart' ik bespaar je de details over hoe dat afgelopen is met de belastingdienst (niet leuk). Kortom: ik zou als ik jou was snel naar de Kvk gaan maar eerst naar het gemeenteloket voor ondernemers. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door Brood van de Haan »

lekkermelig schreef:Wat dacht je van de KvK om informatie te vragen. Die worden ervoor betaald om startende ondernemers advies te geven...

Ik vind het trouwens een raar idee om "dan maar workshops" aan te bieden, omdat je originele ideeën nog niet haalbaar zijn. Voor het geven van workshops moet je namelijk niet alleen fatsoenlijk brood kunnen bakken, maar heb je ook nog een heel setje andere vaardigheden nodig. Ik heb me er zelf ook al een paar keer in verdiept, vooral als leuke bezigheid erbij, want ik heb al een behoorlijke baan, maar als je zelf geen geschikte ruimte hebt valt er al heel snel vrijwel niets mee te verdienen, tenzij je een hele grote groep hebt, en dan heb je weer mensen nodig om op te ruimen en voor te bereiden. Zelfs als ik er niets mee verdien loop ik nog behoorlijk wat financieel risico, dus mij zie je nog even geen cursus geven, tenzij als hobby project.
In NL zijn er al behoorlijk wat mensen die cursus geven, maar ik ken er maar weinig die van cursussen alleen kunnen leven, zeker niet met de gangbare prijzen van 60-80 euro per cursist per dag. Er zijn ook bedrijven, zowel in NL als in duitsland die 250 euro per dag vragen, maar die hebben in veel gevallen docenten die meedoen aan bak wedstrijden of op andere manieren hun sporen verdiend hebben, waarbij het nog steeds de vraag is of de cursussen daarmee zoveel beter zijn. In ieder geval trek je daar wel een ander publiek mee.

Wil
Dat mag je raar vinden. Als je minder aannames doet en meer vragen stelt, kom je er gauw genoeg achter dat ik wekelijks workshops geef en afgestudeerd onderwijzer ben. Ik hoef mijn brood hier nu nog niet mee te verdienen. Ik wil datgene doen waar ik een passie voor heb gekregen en ik zoek naar een manier om dit op een gangbare manier vorm te geven en onkosten + een beetje eruit te halen. Niets verkeerd aan.

Ik hoorde inderdaad dat er subsidies zijn voor dit soort ondernemingen, mits je goede afspraken maakt, locatie hebt, een plan hebt etc. Ik ben dit verder aan het uitzoeken samen met een paar mensen uit het werkveld. Ik wilde ook graag vanuit jullie kant wat informatie verzamelen. Hoop dat hier verder nog wat nuttigs uitkomt. Ik ben o.a. benieuwd naar Levine's verhaal.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door Brood van de Haan »

CarlaB schreef:Wil je commercieel, dus geld vragen aan je deelnemers?
Ja.
CarlaB schreef:
Een vriendin van mij begon haar bakworkshops 'zwart' ik bespaar je de details over hoe dat afgelopen is met de belastingdienst (niet leuk).
O ja? Vertel eens, ik hoor het graag.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door lekkermelig »

Brood van de Haan schreef: Dat mag je raar vinden. Als je minder aannames doet en meer vragen stelt, kom je er gauw genoeg achter dat ik wekelijks workshops geef en afgestudeerd onderwijzer ben.
..........
Ik ben o.a. benieuwd naar Levine's verhaal.
Ik ga er niet vanuit dat het verkeerd is om cursussen te geven, maar je formuleert het een beetje als een alternatief voor wat je werkelijk wil. Ik doe geen aannames over jouw capaciteiten om cursussen te geven, ik geef vooral aan dat er veel meer bij komt kijken, niet alleen op didactisch vlak, maar ook organisatorisch en financieel. Het is misschien wat te stekelig geformuleerd, maar ik denk dat je vooral goed moet nadenken wat je wil bereiken, en of het dan ook voldoende voor je oplevert zowel financieel als qua voldoening.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet makkelijk is om een betaalbare ruimte te vinden als je af en toe cursus geeft. Nadeel daarvan is ook dat je de ruimte niet voor jezelf hebt en dus iedere keer met fikse hoeveelheden spullen loopt te slepen. Kookstudio's zijn duur en niet ingesteld op veel zaken tegelijk bakken. In NL zie je een aantal mensen die dat dus thuis doen, of kleinschalig maar betaalbaar op een bedrijfslocatie zoals Levine, of dan heb je nog wat grootschaligere opties voor iets meer geld zoals Teest, Bakery Institute en en Bij Robèrt. In Duitsland zie je dat ze vaak een kookstudio afhuren en dan vier dagen achterelkaar verschillende cursussen geven, voor forse bedragen trouwens. Lutz Geissler laadt zijn hele VW bus vol meel, schalen, rijsmandjes en andere bakspullen om op lokatie cursus te kunnen geven.
Ik denk dat je voor jezelf ook goed moet bedenken wat je doelgroep is. Zelf zo goed mogelijk bakken (en dat kan je zeker wel) is ongetwijfeld een heel andere ervaring dan een groep mensen beginselen bij brengen. Wat betreft de eisen betreft denk ik dat het geven van cursussen veel minder streng gereguleerd is dan het verkopen van brood. Ik heb vorig jaar een week lang cursus gedaan waar we 20-25 kilo per dag bakte, maar dat mocht op geen enkele manier naar de mensen in het dorp waar we zaten, dat had gegarandeerd trammelant opgeleverd. Nu viel het gewoon onder educatie. Hetzelfde zie je met kookcursussen waar een gezellig samenzijn na afloop bij hoort: zodra er drank bij geschonken wordt vindt de horeca het niet meer leuk, en moet je opeens wel aan allerlei vergunningen voldoen.
Dat de belastingdienst moeilijk doet bij zwart werken lijkt me logisch. Maar het is inderdaad wel verstandig om de lokale regels voor jouw activiteiten te checken, de ene gemeente doet veel moeilijker dan de andere.

Succes met je plannen, ben benieuwd of je er een beetje uit komt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Eisen eigen onderneming broodworkshops.

Bericht door CarlaB »

Je vroeg me nog naar mijn verdere menig of die van mijn ondernemende vriendin. Naar mijn idee is Wil inmiddels op alle aspecten breedvoerig ingegaan, zelfs vanuit eigen ervaring. Ik heb er niets meer aan toe te voegen en nogmaals succes met je onderneming!
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Plaats reactie