Brood en Gezondheid

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Brood en Gezondheid

Bericht door bakplaat »

Brood is lekker en gezond...Lees er Hier allerlei wetenswaardigheden over.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Brood en Gezondheid

Bericht door KeesR »

Daar denken veel mensen anders over.
Denk maar eens aan de aanhangers van het paleodieet. Google maar eens professor Muskiet.
Gebruikersavatar
Stretch&Fold
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 11:52

Re: Brood en Gezondheid

Bericht door Stretch&Fold »

Nu ja, wetenswaardigheden... het is een eenzijdige propagandasite van de Nederlandse bakkerijbranche. Er wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept over zout, terwijl andere organisaties daar een hoge bloeddruk van krijgen, zoals de Nierstichting die weer dagelijks in de reclameblokken zit. Dat brood gezond is, is dus nogal omstreden. Dat brood lekker is, is ook niet te stellen want dat is persoonlijk.

Dat gezegd hebbende... ik vind zelf veel soorten brood lekker en als ik zelf bak dan ben ik niet zuinig met zout ^)^
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Brood en Gezondheid

Bericht door Bioloogje »

Dit zegt het Voedingscentrum: 'Brood
Volkorenbrood en bruinbrood zijn voedzame graanproducten en zijn een belangrijk onderdeel van de Schijf van vijf.
Brood is een bron van koolhydraten en jodium. Volkoren- en bruinbrood verminderen het risico op bepaalde ziekten. Vooral volkorenbrood bevat veel voedingsvezels, vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam.
Witbrood bevat minder voedingsstoffen, levert geen gezondheidsvoordeel en staat daarom niet in de Schijf van Vijf. Het advies is om witbrood zoveel mogelijk te vervangen door volkoren- of bruinbrood. '
Tel daarbij op dat het gebruik van desem nog toegevoegde goede eigenschappen biedt - het zou het opname vermogen van bepaalde vitaminen en mineralen verhogen - en we weten weer wat we eigenlijk al wisten : eet vooral volkoren en als het kan in de desemvariant. 😁
Groetjes, Annelies
Plaats reactie