Crustimize

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gesloten
Gebruikersavatar
Crustimize
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 mar 2018, 12:47

Crustimize

Bericht door Crustimize »

Halllo beste mensen,

Wij zijn 7 studenten van de universiteit twente die graag een broodbakbedrijf zouden willen beginnen.
Het gaat op een site waarop je zelf ingredienten kan samenstellen, deze wordt dan bij bij jou thuisgestuurd in de vorm van een afbakbrood die je alleen zelf nog even in de oven hoeft te stoppen. Wij horen graag hoe jullie over zo'n concept denken, dus wat zou u ervan vinden?
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Crustimize

Bericht door Br00dd00s »

Crustimize schreef:Halllo beste mensen,

Wij zijn 7 studenten van de universiteit twente die graag een broodbakbedrijf zouden willen beginnen.
Het gaat op een site waarop je zelf ingredienten kan samenstellen, deze wordt dan bij bij jou thuisgestuurd in de vorm van een afbakbrood die je alleen zelf nog even in de oven hoeft te stoppen. Wij horen graag hoe jullie over zo'n concept denken, dus wat zou u ervan vinden?
Wat goed dat jullie het initiatief nemen om een bedrijf op poten te zetten. Jullie concept zou best potentieel kunnen hebben, ik denk echter dat jullie in het broodbakforum aan het verkeerde adres zijn. Wij thuisbakkers houden de touwtjes graag zelf in handen en vinden het juist leuk om alles in het bakproces zelf te doen.

Maar het zou best kunnen dat andere forumleden hier anders over denken. Ik wens jullie in ieder geval veel succes met jullie plannen.

Von meinem Handy gesendet

Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Crustimize

Bericht door papagena »

Tja, ik zie de toegevoegde waarde tov afbakbrood uit de winkel niet zo. Behalve dan dat jullie een wat gevarieerder aanbod in de markt zouden kunnen zetten. Waarom zou je niet bv 15 soorten afbakbrood via een website kunnen verkopen? Dat zelf kiezen van ingrediënten zie ik niet als iets waar de gemiddelde consument op zit te wachten. Die wil snel en happen.
En inderdaad, jullie zijn hier natuurlijk helemaal aan het verkeerde adres.
Wij bakken zelf!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Crustimize

Bericht door Anna »

Ik zie de meerwaarde voor de gemiddelde consument ook niet helemaal. Als je al online boodschappen doet, dan wil je toch liever alle boodschappen bij één winkel vandaan hebben, vanwege de verzendkosten en om alles in een levering te ontvangen? Bovendien is zelf afbakken nog weer een stap extra, misschien wel te veel van het goede. Waarom zou je dat willen als je ook vers brood kan kopen?
Ik zou überhaupt geen afbakbrood kopen natuurlijk, als ik mijn brood bij hoge uitzondering niet zelf maak dan heb ik nog liever vers brood van de bakker of vers brood van de bakker dat ik zelf ingevroren heb. Afgebakken brood kan ook prima in de vriezer...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Crustimize

Bericht door Rik59 »

Supermarkten liggen vol van die afbakbrood en broodjes.. voor schappelijke prijzen.
Waarom zou ik dan kiezen voor eigen samenstelling??

De meeste consumenten hebben al helemaal geen voorstelling van verhoudingen in een deeg.
Verder denk ik niet dat ik meer zoveel meer zou betalen + verzendkosten omdat ik dan zonnebloempitten heb i.p.v. sesamzaad.

Maar zoals hierboven ook al geschreven:
HET LEKKERSTE BROOD BAK JE ZELF..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Crustimize

Bericht door Bioloogje »

Ach, ik zou niet weten waarom dit geen potentieel heeft. Er zijn immers ook florerende maaltijdbox-services? En voor wie niet wil bakken, zoals wij, maar wel een vers afgebakken ambachtelijk broodje waardeert zou het nog wel eens een serieuze optie kunnen zijn.
Ik begrijp overigens uit het begrip 'zelf samenstellen' de bedoeling van een keuzemenu: wit, bruin, volkoren, spelt, tarwe, een koren, zaden, pitten, stokbrood etc. Dat lijkt me inderdaad zinniger dan zelf samenstellen. In de praktijk misschien wel lastig uitvoerbaar. Misschien de keuzes beperken?
Verder zou ik contact opnemen met medestudenten economie om de behoefte te peilen. Maar dat hebben jullie waarschijnlijk zelf ook al bedacht😏.
Succes met jullie plannen!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Crustimize
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 mar 2018, 12:47

Re: Crustimize

Bericht door Crustimize »

Rik59 schreef: vr 16 mar 2018, 18:17 Supermarkten liggen vol van die afbakbrood en broodjes.. voor schappelijke prijzen.
Waarom zou ik dan kiezen voor eigen samenstelling??

De meeste consumenten hebben al helemaal geen voorstelling van verhoudingen in een deeg.
Verder denk ik niet dat ik meer zoveel meer zou betalen + verzendkosten omdat ik dan zonnebloempitten heb i.p.v. sesamzaad.

Maar zoals hierboven ook al geschreven:
HET LEKKERSTE BROOD BAK JE ZELF..

We richten ons dan ook niet op de gemiddelde consument. Jullie zijn de doelgroep omdat jullie extra moeite/geld betalen voor jullie brood dan mensen van de supermarkt. Het afbakidee is omdat het op die manier toch vers is(zodra afgebakken) en we hadden gelezen dat normaal gesproken biologisch/zelfgebakken brood binnen 3 dagen bederft.
Dus het idee is vooral om moeite te besparen omdat je wel je eigen brood 'samenstelt' maar niet al die tijd aan het bakken kwijt bent, als ik zo formuleer lijkt het jou dan iets wat je zou kopen?
Gebruikersavatar
Motormuis
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:40

Re: Crustimize

Bericht door Motormuis »

Ik zou het niet kopen, maar dat is ook omdat ik het merendeel van de tijd in het buitenland zit. En geen adres heb om het te bezorgen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Crustimize

Bericht door Koos de bakker »

Juist het zelf bakken van het brood geeft de voldoening. Bezig zijn met de ingrediënten. Ik zou dus geen klant worden.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Crustimize

Bericht door Bioloogje »

Het afbakidee is omdat het op die manier toch vers is(zodra afgebakken) en we hadden gelezen dat normaal gesproken biologisch/zelfgebakken brood binnen 3 dagen bederft.
Dat argument doet geen opgeld. Liefhebbers vriezen hun brood in, dus bederf is nauwelijks aan de orde.
Dat neemt niet weg dat niets op kan tegen de geur, smaak en beleving van een versgebakken brood.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Crustimize

Bericht door Anna »

Bij afbakbrood denk ik niet aan 'vers'. Het brood is al van tevoren gemaakt en wat zit er dan in om dat houdbaar te maken? Bij een afbakbrood heb ik niet het idee dat ik weet wat erin zit en het is vast ook al een paar dagen oud voor het bij de klant terecht komt.

Het fijne van brood zelf maken is dus dat je het proces ook zelf doorloopt. Je bepaalt zelf de manier en welke ingrediënten er al dan niet biologisch of met broodverbeteraars precies gebruikt worden. Je weet ook precies wanneer het brood gebakken is dus hoe vers het is. Afgebakken brood invriezen en later oppiepen in de oven geeft ook weer vers knapperig brood. Dus als ik geen tijd heb om brood te bakken ga ik naar een goede bakker, koop ik een vers biologisch brood en vries dat in. 5 minuten in de oven en het is weer vers. Ik zie de meerwaarde van een afbakbrood dan ook niet, zeker niet met thuisbakkers als doelgroep.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Crustimize

Bericht door Bioloogje »

Nee, Anna. Daar heb je absoluut een punt. Ik denk ook dat wij niet de juiste doelgroep zijn. Wij zijn natuurlijk wel een beetje broodbakgekken😉. Maar zoals ik al eerder schreef : er zal vast wel een groep consumenten zijn die geld wil besteden aan ambachtelijk voorgebakken brood. Het huidige aanbod in de supermarkten is kwalitatief slecht dus daar zie ik wel markt.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Motormuis
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:40

Re: Crustimize

Bericht door Motormuis »

Ik denk dat je daar wel een punt hebt bioloogje.
Ik vind het kneden het leuke deel ervan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Crustimize

Bericht door Rik59 »

Crustimize schreef: di 20 mar 2018, 12:05
Rik59 schreef: vr 16 mar 2018, 18:17 Supermarkten liggen vol van die afbakbrood en broodjes.. voor schappelijke prijzen.
Waarom zou ik dan kiezen voor eigen samenstelling??

De meeste consumenten hebben al helemaal geen voorstelling van verhoudingen in een deeg.
Verder denk ik niet dat ik meer zoveel meer zou betalen + verzendkosten omdat ik dan zonnebloempitten heb i.p.v. sesamzaad.

Maar zoals hierboven ook al geschreven:
HET LEKKERSTE BROOD BAK JE ZELF..

We richten ons dan ook niet op de gemiddelde consument. Jullie zijn de doelgroep omdat jullie extra moeite/geld betalen voor jullie brood dan mensen van de supermarkt. Het afbakidee is omdat het op die manier toch vers is(zodra afgebakken) en we hadden gelezen dat normaal gesproken biologisch/zelfgebakken brood binnen 3 dagen bederft.
Dus het idee is vooral om moeite te besparen omdat je wel je eigen brood 'samenstelt' maar niet al die tijd aan het bakken kwijt bent, als ik zo formuleer lijkt het jou dan iets wat je zou kopen?
Mijn brood is na een week nog vers.. ook bij de mensen die het van mij krijgen..
Verder hebben de mensen die hier op het forum bakken geïnvesteerd in apparatuur en willen ze zelf bepalen welk meel o.i.d. hun brood bevat.. dit om van discutabele kwaliteit af te zijn..
Nu denk je dat ze dit uit handen geven??
Daarnaast hebben velen hier teveel plezier om het zelf te bakken..

Een vers desembrood koop ik hier voor € 4,00.. met jullie verzendkosten zit je op een € 10,00 ...
Ik bak het zelf voor € 0,60...
Dan weet ik ook zeker dat ik echte desem heb.. want 95% van de verkochte desem is gewoon gistbrood ..
Nahh.. een desembroodje vanaf begin.. een dag of 10...
Laatst gewijzigd door Rik59 op wo 21 mar 2018, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Crustimize

Bericht door lekkermelig »

Als thuisbakkers de doelgroep zijn denk ik: volstrekt kansloos idee, dan snap je niet waarom mensen zelf bakken. Ik zou wat anders verzinnen en me vooral beter in de doelgroep verdiepen :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Crustimize

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik zou dat nooit bestellen, ik zie het nut er niet van in?

En jullie stellen het zo eenvoudig voor, maar hebben jullie er wel goed over nagedacht? Stel je krijgt per dag 100 bestellingen en iedereen wil een ander brood. Hoe gaan jullie dat doen? Ieder brooddeeg apart kneden en afbakken? Hebben jullie überhaupt verstand van broodbakken? Of is het alleen maar een idee voor een afstudeerscriptie? In dat geval: ga ermee door want het idee is leuk.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Crustimize

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb een paar positief bedoelde opmerkingen bij het plan:

1e. Leuk idee om een kwaliteitsafbakbrood in de markt te willen zetten. Is er nu niet voor de consument.

2e. De consument laten samenstellen zou ik niet doen. Is m.i. niet de trigger om het brood te bestellen, eerder een drempel. (Zij die “er verstand van hebben” bakken het zelf wel)

3e. Bedenk dat het een dagvers product is, dus alleen op gerief te produceren.

4e. Is er nagedacht over de kostprijs? Ingredienten, verpakking, verzendkosten, vaste kosten voor ruimte, en apparatuur, personeelskosten, energie, en de belangrijkste: winst? Lijkt mij een prijzig brood worden.
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: Crustimize

Bericht door desempedia »

ik hou het op 99% van het verkochte desembrood dat met gist wordt bereidt, natuurdesem is vooral de valkuil bij de Ekoplaza.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Crustimize

Bericht door Koos de bakker »

Dit heeft toch niets met het onderwerp te maken?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Crustimize

Bericht door Melinda »

Zelf brood bakken is veel te leuk om ergens afbakbrood te bestellen. Waarom zou ik dan afbakbrood gaan bestellen.
Het gaat vooral om het plezier om zelf je brood te maken. Dus nee, ik ben geen potentiële klant. ;-)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Crustimize

Bericht door Rik59 »

Hmmm..... vroeg einde van een miljoenenzaak lijkt het....
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Crustimize

Bericht door BakkerGerrit »

:cry: Jammer dat Crustimize ons niet op de hoogte houdt van de vorderingen c.q. reageert op de opmerkingen. Tweerichtingsverkeer is toch de basis van fora zoals dit?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Crustimize

Bericht door lekkermelig »

Ik ga dit topic sluiten.
De aanstichters van dit topic zijn al meer dan een maand niet meer op het forum geweest. Mocht er iemand verder willen discussiëren mogen ze een nieuw draadje starten.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gesloten