Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Bakker Henk »

Vandaag kwam ik bij een bakker Cornuit tegen. Een meergranenbrood met brandnetel. Na proeven was het duidelijk: toch maar een broodje kopen. En dat was me toch lekker...
Lijkt me leuk zoiets eens te bakken, maar dan brandnetel.
- Zal dit gedroogd of vers zijn?
- Hoeveel zou je kunnen toevoegen?

Ik zag al dat bij mijn buren (bos) al mooie jonge brandnetels stonden.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Bioloogje »

Lijkt me lekker! Ik zou beginnen met 10 procent van het meelgewicht.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Rik59 »

Mijn vrouw gebruikt(e) brandnetel gedroogd voor thee en allerlei andere zaken..
Haalde het vers uit he bos en droogde het dan (binden en op de kop)
De bladeren later even in de keukenmachine fijnmalen..

Zag hier wat info: http://www.bakspeciaal.nl/recept-catego ... aliteiten/
Dit zijn meelmixen maar geeft misschien enig idee...
Ik zou ook voor 10% van het meelgewicht gaan.. en dat is al veel als het gedroogd is...

Het is supergezond... want net als verse gember en kurkuma is het één van de wondermiddelen..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Bioloogje »

Rik59 schreef: zo 08 apr 2018, 10:48 Ik zou ook voor 10% van het meelgewicht gaan.. en dat is al veel als het gedroogd is..
Ja, ik bedoelde ook - maar schreef dat inderdaad niet ;B - 10% bij gebruik van verse brandnetel. Om te beginnen dan hè?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Maciek »

Ik zal voor verse brandnetel gaan. Droog gaat vocht uit je deeg uitrekken en je brood kan te droog worden.
Spoel de brandnetel eerst met heet water af! Anders is je brood niet meer 'vegetarisch' [emoji6]. Opdrogen met een doekje en in kleine reepjes snijden. Verse ca. 10% van meelgewicht.
Droge brandnetel mag ook. Gebruik dan minder, ca. 4-5% op meelgewicht.
Zodra brandnetel brood in gaat, worden vak ook verschillende zaden toegevoegd.

Ik ben benieuwd naar je bakresultaat.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Rik59 »

Maciek schreef: ma 09 apr 2018, 12:27 Ik zal voor verse brandnetel gaan. Droog gaat vocht uit je deeg uitrekken en je brood kan te droog worden.
Hier kun je rekening mee houden met je hydratatie.. (percentage vocht in het deeg) bijv. i.p.v. 65% naar 68 %
Maar vers is zeker ook een optie.. welke ook het voordeel heeft dat je het meteen na oogst kunt gebruiken..
Echter in de winter... geen brandnetels.. dus droog..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Maciek »

Rik59 schreef:
Maciek schreef: ma 09 apr 2018, 12:27 Ik zal voor verse brandnetel gaan. Droog gaat vocht uit je deeg uitrekken en je brood kan te droog worden.
Hier kun je rekening mee houden met je hydratatie.. (percentage vocht in het deeg) bijv. i.p.v. 65% naar 68 %
Maar vers is zeker ook een optie.. welke ook het voordeel heeft dat je het meteen na oogst kunt gebruiken..
Echter in de winter... geen brandnetels.. dus droog..
Je kan brandnetels ook op zolder kweken, als men niet denkt, dat het andere planten zijn... [emoji16]
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Rik59 »

Maciek schreef: ma 09 apr 2018, 13:57 Je kan brandnetels ook op zolder kweken, als men niet denkt, dat het andere planten zijn... [emoji16]
Hmmm... je brengt mensen op ideeën... Hennepbrood.. "De Cannabitard". :G

Sorry Henk... mag wel even hè?
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Bakker Henk »

Even goed zoeken op internet. En de Zuidmolen heeft de mix hiervoor.
En de mix bestaat dus uit: TARWEmeel, zonnebloempitten, lijnzaad, pompoenpitten, brandnetel, volkorenROGGEmeel, GERSTemoutmeel, TARWEmoutmeel, TARWEgluten, bakkerszout, droge gist, ROGGEzuurdeeg (gedroogd), kruiden, dextrose, plantaardige olie (zonnebloem), enzymen (TARWE), meelverbeteraar E300 (= ascorbinezuur oftewel vitamine C).
€ 6,92 voor 1 kg

Dan kan ik net zo goed voor € 2,- een Cornuit kopen bij dat bakkertje.

Toch met bovenstaande informatie zou je iets kunnen samenstellen.
Maar Bioloogje. 10% lijkt mij erg veel. Je zag hier en daar in het broodje wat groen zitten. Blijkbaar (mix) is het gedroogd. En dan zou ik eerder schatten tussen de 0,1 – 1%. Weet ik echt niet zeker!
Maar inderdaad Rik59. Bij de buren (het bos) zie ik momenteel brandnetels ontspruiten.
Tsja Maciek, misschien is 0,1-1% droog toch wel erg weinig.
Inderdaad Rik59. Rekening houden met vochtopname van de gedroogde brandnetel, maar dat heb je dan ook met de toegevoegde pitten. Het blijft toch experimenteren. Steeds wat meer water toevoegen dus.
Ook van hennepbrood zie je voorbeelden van op internet, maar dat wilt niet zeggen dat alle hennep een noemenswaardig THC-gehalte heeft. Immers strooivoer voor de vogeltjes bevat ook hennepzaad.
Ja Rik59, je mag wel weer even. Dat heette toch spacecake?

Hoe nu verder?
Toch even langzaam aan. Maar misschien wel de brandnetels oogsten en drogen.
Op het moment ook druk bezig met zaaien en verspenen en uitplanten.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: za 14 apr 2018, 01:23 Hoe nu verder?
Toch even langzaam aan. Maar misschien wel de brandnetels oogsten en drogen.
Op het moment ook druk bezig met zaaien en verspenen en uitplanten.
Dank je Henk....
Uuuuhhhhmmmm hennepplantjes verspenen??? Pas maar op... ik hoorde laatst dat zelfs de drie plantjes die iedereen denkt ongestraft te kunnen houden... helaas ook daar zijn de regels zo dat ze voor je deur kunnen staan als het plantje bij wijze van spreken de verkeerde kant opgroeit..
Hier wordt ook verspeend.. maar alleen tomaten, madeliefjes en dat soort zaken... ik kan bij de vensterbank al niet meer fatsoenlijk een raam openen..

Maar on topic met deze ingrediëntenlijst moet inderdaad zelf iets te maken zijn want een beetje bakker kent verhoudingen.. als ik tijd heb zal ik eens een opzetje doen...

Henk.. denk om je energierekening hè.... met al die lampen!! :G :G
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Bakker Henk »

Rik, ik zit momenteel aan 12 tomatensoorten. En die staan dus nu natuurlijk al buiten in de kweekkastafel (of zoiets), samen met nog vele andere. Maar dat heeft niet zo heel veel met brood te maken. Hoewel een gedroogde tomaat/olijven-broodje wel een van mijn oudste recepten is. Schitterend was dat. mijn eerste broodje van dit was. Gewoon heel veel gedroogde tomaten op olie en heel veel olijven, met daarnaast ook nog wat bloem, water en gist. Het deeg was wel erg vettig, maar het resultaat heb ik nooit beter gezien, bij geen enkele bakker. Oh, zal ook wel aan de hoeveelheid gedroogde tomaat en olijven liggen. En die hennep? Hennep mag je gewoon kweken, hoor.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door KeesR »

Waarom zou je brandnetels kweken? Je struikelt over die planten zodra je een voet buiten de deur zet, zoveel kan je niet eens opeten. Voor de winter invriezen als je graag vers eet.
Voor spacecake zie ik recepten met 2-10% space.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Cornuit. Dus brood met brandnetel.

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: zo 15 apr 2018, 00:00 Rik, ik zit momenteel aan 12 tomatensoorten. En die staan dus nu natuurlijk al buiten in de kweekkastafel (of zoiets), samen met nog vele andere. Maar dat heeft niet zo heel veel met brood te maken. Hoewel een gedroogde tomaat/olijven-broodje wel een van mijn oudste recepten is. Schitterend was dat. mijn eerste broodje van dit was. Gewoon heel veel gedroogde tomaten op olie en heel veel olijven, met daarnaast ook nog wat bloem, water en gist. Het deeg was wel erg vettig, maar het resultaat heb ik nooit beter gezien, bij geen enkele bakker. Oh, zal ook wel aan de hoeveelheid gedroogde tomaat en olijven liggen. En die hennep? Hennep mag je gewoon kweken, hoor.
Geweldig Henk al die tomaten hier een zelfde verhaal.. ik zoek nog een goede Coeur de Boeuf.. welke raad je aan en wat zijn de optimale omstandigheden voor deze soort?? (misschien beter antwoorden via PB)

Gedroogde tomaat/olijven-broodje Receppie???

Hennep... helaas...pindakaas er mag niet zoveel als men denkt (er is veel veranderd i.v.m. met illegale aanvoerteelt voor de shops)

Excuus TS ik hoop dat het even mag...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie