Het rijzen van hetdeeg

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snarf
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 13:06

Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Snarf »

Deze week heb ik weer een poging gedaan om brood te bakken. Gezien het feit dat het qua temperatuur behoorlijk warm was, vraag ik mij af of ik het rijzen van het deeg wel goed gedaan heb. Mijn brood bleef namelijk te plat. Begrijp ik het goed dat je bij de eerste rijs een “gat” in het deeg moet kunnen drukken dat blijft en bij de tweede rijs juist geen “gat”? Ik hoop op een antwoord :G
Fransje
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Rik59 »

Hoi Frans te plat... dan denk ik aan overrijs ofwel het heeft teveel gerezen waardoor het in elkaar zakt..

De gaatjes zijn gewoon kuiltjes 1e rijs mag het kuiltje blijven en bij tweede rijs moet hij weer langzaam terugkomen..
Je hebt anders geen ovenrijs meer...
Wees niet bang om het toch te laten zien in "wat hebben we ervan gebakken".. niet alleen jij maar ook anderen leren daarvan.. en we zien beter wat je bedoelt.. duzz fotoke… ;) ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Snarf
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 13:06

Re: Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Snarf »

Dank je wel voor het antwoord. Ik had zelf al het idee dat mijn deeg een overrijs had.Ik ben helaas nog niet ervaren genoeg om te kunnen bepalen wanneer een deeg genoeg gerezen is. Gelukkig vinden de vissen en de eenden mijn mislukte broden wel lekker! En ja, wat doe je met deeg dat overrezen is?
Fransje
Gebruikersavatar
Snarf
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 13:06

Re: Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Snarf »

Ik ga het gewoon nog een keer proberen! Zullen de vissen/eenden leuk vinden! :2th:
Gebruikersavatar
Snarf
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 13:06

Re: Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Snarf »

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet hoe ik een foto van mijn “misbaksels” kan toevoegen.
Fransje
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Het rijzen van hetdeeg

Bericht door Rik59 »

Is voor jou het brood oneetbaar dan?? Ik kreeg bijv. last van scheuren en dat gaf een lekker krokantje dus prima brood..
Ik heb best wel eens platbodems gehad maar lekker opgegeten hoor..
Het is ook goed voor paneermeel..

Foto's plaatsen: https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=213
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie