Zuurdesembrood en hagelslag

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ahavelaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 13:19

Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door ahavelaar »

Beste forumleden,

Ik kwam bij toeval iets tegen waar ik mijn vraagtekens bij heb, maar toch graag zou willen weten of het zou kunnen kloppen.
Ik las namelijk ergens dat zuurdesembrood eigenlijk alleen geschikt is voor hartig beleg, en dat het in combinatie met hagelslag een gevaarlijke chemische verbinding oplevert.
Kan dit zo zijn, of valt dat onder de categorie broodje aap verhaal?

Ik wil namelijk nog weleens aan de gang met zuurdesembrood, maar aangezien er bij ons vrij veel hagelslag op brood wordt gegeten, zou ik toch graag willen weten of het kan kloppen, want in dat geval is dat brood voor ons dus geen optie.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Rik59 »

Interessante vraag Arjan..

Ik denk dat desem en jam door velen als goddelijk wordt ervaren.. maar ik kan me ook voorstellen dat er zoete combinaties zijn waar men van gruwelt

Ik ben wel benieuwd en ben dus in de professionele hoek gaan kijken of ik daar een antwoord kan krijgen hierop want mogelijk zou dan desem en chocola een schadelijk iets kunnen zijn..

We moeten denk ik wel in ogenschouw houden dat wat vandaag schadelijk gevonden wordt... morgen ineens geweldig gezond of zelfs een superfood kan zijn..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door BakkerGerrit »

Ik denk dat zelfs een aap op je desembrood wel lekker is. Echter, het vangen van de aap kan gevaarlijke situaties opleveren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door StefanDijle »

En wat in godsnaam zou dat voor een reaktie kunnen zijn? En mag ik dan ook geen Duitse boter en hagelslaag eten? Want daar zit ook melkzuur in en dat is het grote verschil van gist en desem brood.

Ik denk dat het een vraag is of je het lekker vind of niet. Een Franz molenaars brood van licht grijs bloem en mild zuur vind ik best lekker ook met hagelslag of choko, een krachtig zuur kommissbrood is niet echt iets voor mij maar er gaat geen explosie gebeuren. Ik ken er mensen die dat heel graag met Nutela eten, dus waroom geen hagelsaag als je dat lekker vind. Nu het kan dat je familie minder hagelslaag gaat eten omdat ze het stikem niet meer zo lekker vinden, maar dat vind je misschien zelfs niet zo erg. Is nu niet het meest gezond alternatief

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Rik59 »

StefanDijle schreef: di 26 feb 2019, 11:24 En wat in godsnaam zou dat voor een reaktie kunnen zijn? Hagelslagpukkeltjes??
Stefan ik denk dat je het niet alleen van de desemkant moet bekijken.. je hebt ook te maken met cacaoboter en wat er nog meer aan stoffen rondzwerft in die cacaoboon...
Daarnaast wie weet wat er nog meer aan stofjes in onze desem zich hebben gehuisvest... die waar zowel Jantje en Klaasie nog niets van weet... en die dan toevallig het stofje opleveren dat dan wel zichtbaar is en als schadelijk wordt geacht..

Arjan... toevallig een link naar het artikel??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
ahavelaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 13:19

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door ahavelaar »

Rik,

Ik heb wel een link ja. Het stond op een website over verschillende culturen en verschillen tussen Duits en Nederlands eten.
De link: http://m.verschillende-culturen-in-de-k ... produkt-1/

Ik zie nu onderaan die website dat er ook een emailadres staat. Ik kan die persoon ook weleens mailen voor onderbouwing van die opmerking.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door StefanDijle »

daar staat ook niet wat voor een mistereuze verbinding dat zou moeten zijn. Stierenstrond, want moest daar echt iets gevaarlijks ontstaan wat is dat dan: https://www.zeit.de/zeit-magazin/essen- ... z-geissler een biowapen?

Sorry maar zolang mij niemand kan zeggen wat da zou moeten ontstaan blijf ik erbij het is een kwestie van smaak. En zoveel mistereus, wat anders niet ook in brood zit, is er door desem niet in. Vage statements zonder bron zijn wardelos. Gezien dat in D al euwen desembrood gebakken en gegeten word, dat ik als kind vaker desembrood met cacao producten heb gegeten en dat ook elk duits kind ooit heeft gedaan en er geen explosies zijn gebeurt en nog nooit iemand zo een verhaal heeft gehoord en dat nu op een Nederlandse pagina tegen komt waar helemaal geen desem tradtie meer bestaat, blijf ik bij mijn erste reaktie: onbetrowbare bron.
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat een onzin :shock:

Ik maak regelmatig wit desembrood en daar smaakt hagelslag heerlijk op en ik leef nog steeds ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Rik59 »

ahavelaar schreef: di 26 feb 2019, 12:00 Rik,

Ik heb wel een link ja. Het stond op een website over verschillende culturen en verschillen tussen Duits en Nederlands eten.
De link: http://m.verschillende-culturen-in-de-k ... produkt-1/

Ik zie nu onderaan die website dat er ook een emailadres staat. Ik kan die persoon ook weleens mailen voor onderbouwing van die opmerking.
Arjan het stukje is in elkaar geflanst door een jongedame van 21 jaar die hier en daar wat kreten bij elkaar heeft gekalkt..
Ik kalk ook graag wat bij elkaar maar daar zien sommigen dan nog de humor van in...
Dit valt onder de categorie gelul uit de nek... en (naar mijn mening) zonde van de tijd...

@Stefan... wil jij niet zo'n gevaarlijke informatie meer verstrekken... dat goedje is zonder meer al schadelijk vanwege het verslavende karakter :DB2: :DB2:

@ Levine.. ik heb toch liever gestampte muisjes.. :kwijl: :kwijl: krijg je geen pukkeltjes van... :rofl2: :rofl2:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door StefanDijle »

Rik dank je wel voor een kat een kat te noemen. Ik durf dat nooit zo duidelijk.
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Rik59 »

StefanDijle schreef: di 26 feb 2019, 19:26 Rik dank je wel voor een kat een kat te noemen. Ik durf dat nooit zo duidelijk.
Och Stefan.. we hebben allemaal onze eigenaardigheden...

Ik hoop dat Arjan het niet persoonlijk opvatte... en als hij ermee laat zien dat hij niet bang is om op z'n snufferd te gaan dan chapeau!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
ahavelaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 13:19

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door ahavelaar »

Een ieder bedankt voor de reacties.
Ik vat niets persoonlijk op hoor.
Ik heb de site nog eens goed bekeken en zie dat het inderdaad maar een in elkaar geflanst iets is en ook niet goed afgewerkt.
Ik had beter eerst goed kunnen kijken. Een leer voor de volgende keer :)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Rik59 »

Beste ......

U heeft een mail gestuurd met een vraag over desem en hagelslag.
Wij hebben uw vraag voorgelegd aan een voedingstechnoloog bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen, Petra Kuiper.

Zij zegt het volgende:

Ik hoor dit voor het eerst, gevaarlijke verbindingen lijkt mij een broodje aap verhaal.

De pH graad van een brood is niet heel laag, (desem bestaat voornamelijk melkzuur en azijnzuur bacteriën en wilde gisten) Als vergelijk is de pH graad yoghurt (melkzuur bacterien) met chocolade (bv stracciatella) is veel lager. Yoghurt/kwark ed met chocolade levert geen risico’s op.

Terug naar brood:
Dat de zuren/bacteriën iets (cacaovet of cacao of suiker) zouden afbreken in de chocolade, is mij niet bekend. De bacteriën pakken met name het zetmeel/eiwit als voedsel. Gisten nemen alleen suikers tot zich.

Er is een groot product in de supermarkt zijn de zachte brioche broodjes met zeer lange houdbaarheid, deze zijn ook met chocolade stukjes gemaakt en hebben zuurdeeg(=desem) in het recept. Hier is geen enkel negatief bericht over bekend.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door BakkerGerrit »

Goed gedaan Rik, de vraag stllen aan degene die weten waar ze het over hebben!
Henkiebak
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 okt 2016, 10:36

Re: Zuurdesembrood en hagelslag

Bericht door Henkiebak »

Ik kom daar vroeg mijn bed voor uit om een zuurdesem of zwart roggebrood te eten met hagelslag.Nog nooit ziek geweest.
Plaats reactie