broden voorbakken en vervolgens afbakken

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kokkie ilse

broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door kokkie ilse »

Laatst van Levine gehoord dat je broden kunt voorbakken op 150 graden en de normale tempratuur.
Mijn vraag aan jullie is nu eigenlijk hoe warm en hoe lang moet ik ze dan weer bakken als ik ze wil eten
Ik had op de blog van Levine een vraag gesteld, maar ik heb ondertussen geen idee meer bij welk recept ik deze vraag gesteld en nu dus maar via de blog!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Ballie »

Tja, da's een goeie. Ik weet wel dat je ingevroren broodjes kunt "oppiepen" door ze na het ontdooien, 5 minuten in een oven van 200°C te plaatsen. Daarnaast haalden wij "vroegah", ofwel heeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden, nog wel eens van die afbakbroodjes bij de supermarkt. Die moesten, dacht ik, 20 minuten, bij + 225°C afgebakken worden.

Maar wellicht dat Levine hier nog een duidelijker antwoord op heeft.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt het brood voorbakken op 150 - 160 graden, gedurende de normale tijd die ervoor staat. Het brood moet gaar worden, maar niet bruin.
Vervolgens invriezen en voor gebruik laten ontdooien.

Daarna bruin bakken op de normale temperatuur, ergens tussen de 200 en 225 graden (afhankelijk van recept).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Paul80

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Paul80 »

Algemene regel wat betreft voorgebakken brood: 2/3 van de baktijd aanhouden die het product normaal nodig heeft om helemaal gaar te worden. Technisch gezien is een brood gaar als al het zetmeel verstijfseld is en de eiwitten (gluten) gedenatureerd. Dat wil dus zeggen dat je product nog geen kleur, smaak en aroma bevat en niet inzakt. Bij een brood van 800 gram kun je dan een baktijd van ong. 20-25 minuten aanhouden op zoals Levine al zei 150-160 voor een vloerbrood en 180 graden max. voor een busbrood.
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Peetje »

Hoi allemaal,
nog even een oud onderwerp dat ik naar voren haal. Doen jullie dit wel eens en is het een mooie methode? Of kan je dan beter de tweede rijs in de koelkast doen en 's morgens afbakken?

Groet, Petra
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door 1md65 »

Kan je ook sandwices en rozijnenbrood voorbakken, invriezen om vervolgens na ontdooien af te bakken ?
Alvast bednkt voor jullie reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja hoor, dat kan. Maar waarom zou je het doen? Je kunt ook sandwices en rozijnenbrood helemaal afbakken en dan niet te donker. Als je ze wilt eten dan laat je ze ontdooien en legt ze nog ± 6 minuten in een voorverwarmde oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: broden voorbakken en vervolgens afbakken

Bericht door Brood van de Haan »

Levinebaktbrood schreef:Je kunt het brood voorbakken op 150 - 160 graden, gedurende de normale tijd die ervoor staat. .
Hoe ga je je ovenrijs uit je deeg halen met zulke lage temperaturen? Volgens mij kan je ook op 250/60 starten, stomen en, na 10 minuten terugdraaien naar 230 en ze vervolgens nog 5-10 min doorbakken. Voordat ze verkleuren (dus na 15-20 totaal, afhankelijk van je deeggewicht) eruit halen en af laten koelen. Daarna 10 minuten, 230 met matige stoom opkrikken.
Brood dat leeft doet er toe.
Plaats reactie