mix bestellen of zelf mengen ?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Joop130 »

Als ik hier lees zie ik dat de ervaren mensen een bloem soort kiezen als basis en zelf ingrediënten bijvoegen .
Nu als beginneling koop ik 500 gr. pakjes in de super kant en klare mix.
Mijn vraag is , verbeteren de resultaten , met een bloem T55 of T65 , en zelf bij mengen?
Begrijp dat er veel meer vaardigheden spelen, zoals kneden en juiste rijstijden etc. , maar met goede ingrediënten, heb je mogelijk een voorsprong naar juiste kwaliteit.

Succes in bakken , is de stap naar vaker doen.
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door KeesR »

Het voordeel van de kant en klare producten is dat de ingrediënten op elkaar afgestemd zijn en de fabrikant proeven heeft genomen om te zien of de mix echt doet wat hij moet doen. Van Holland Meel weet ik dat ze geregeld proefbakken.
Als je thuis gaat mengen kan het zijn dat je van het ene ingrediënt net even wat minder of meer moet nemen om een resultaat naar je zin te krijgen. Dus als je houdt van experimenteren moet je dat vooral doen maar als je gewoon een lekker bood wil zonder veel gedoe kan je beter een kan en klare mix nemen, evt doe je er nog wat zaadjes of zo bij en dan heb je toch een eigen resultaat.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Vitamine C »

Zelf mixen is toch veel leuker?
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Jette »

Is net wat je zelf wilt denk ik, en wat je insteek is. Wil je een zo groot mogelijke kans op een 'gelukt' brood (natuurlijk afhankelijk van wat je daaronder verstaat), bieden kant en klaar mixen je voordeel. Aan de andere kant: alleen door zelf te mixen en uit te proberen leer je wat ingrediënten en de manier van verwerken doen, en leer je 'echt' zelf brood bakken.

Persoonlijk vind ik het meer voldoening geven door zelf het proces echt te leren begrijpen inclusief alle fouten die ik maak, en voelt het meer alsof ik ook echt iets 'maak', in plaats van alleen maar iets namaak. Een beetje als het verschil tussen zelf leren tekenen en een tekening overtrekken. Het een is niet persé beter dan het ander, het ligt er maar net aan wat voor jou past en wat jij wilt.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Levinebaktbrood »

Aan een mix worden ook vaak weer ingrediënten toegevoegd die ik weer niet in mijn brood wil hebben. Dan kan ik net zo goed naar de bakker gaan.
Dus als je houdt van experimenteren moet je dat vooral doen maar als je gewoon een lekker bood wil zonder veel gedoe kan je beter een kan en klare mix nemen, evt doe je er nog wat zaadjes of zo bij en dan heb je toch een eigen resultaat.
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn ontelbare recepten om zonder kant en klare mix te bakken. En als je je een beetje verdiept in hoe een recept samengesteld kan worden dan is het geen experiment maar weet je wat je aan het doen bent. Dat is helemaal geen gedoe, kwestie van alles afwegen en kneden. Duurt hooguit 10 minuten langer dan een mix in een kom doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Joop130 »

Heb jullie antwoorden gelezen , dank je wel voor de input .

Het proces doorgronden en leren is denk belangrijk .
Door zelf meerdere bloem- en meel soorten in huis te hebben kan ik ook beter recepten namaken die op het forum staan.
Het zelf mengen kan ook inzicht geven op welke smaak je waardeert , of schuiven om een prettiger deeg te krijgen .

ga er vol weer in , dit heb ik besteld :

Belle meuniere T65 bloem 5 kg
Het beste brood 2,5 kg
Vacuüm verpakte gist 125 gram (zelf verpakt)
Meergranen melange 1 kg
Perfecte pizza/pasta bloem 2,5 kg

Hoop dat er ook goede adviezen volgen op dit bericht.

Joop
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door WesleyNL »

Het enige advies dat ik je kan geven is dat je geduld moet hebben en accepteert dat ee fouten gemaakt gaan worden.

Heb vooral veel plezier!

Heb je inmiddels al wat geprobeerd te bakken en hoe gaat het?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Joop130 »

Ben nog steeds op ontdekkingspad , de bloem en meel die ik gekocht heb zijn veel fijner te verwerken , geven mooi deeg , maar ben nog steeds met 1 recept bezig en aan het proberen een ovenrijs te verkrijgen , gelukkig vind ik de resultaten wel smakelijk .

probeer elke keer weer iets uit en ben ook eerlijk realiseer mij zelf ook dat ik telkens door te lezen hier op het forum en de linken aan te klikken iets wijzer wordt . Daarom nog weinig vragen daar ik hier nog veel verbeteringspunten vind met het forum aandachtig lezen.
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door WesleyNL »

Ok dat is mooi :-)

Het zou jammer zijn als het niet smaakte en je het bijltje er bij neer zou leggen.

Hopelijk lukt het je snel om voor elkaar te krijgen wat he wilt bereiken.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Peter-ooievaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 20 sep 2019, 22:40

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Peter-ooievaar »

Ik zit ook nog in mijn proefperiode [emoji4]

Heb ook diverse mixen uitgeprobeerd, vanuit de gedachte om ' met de basis te beginnen'. Het maakte mij niet vrolijk.

Daarom standaard ingrediënten in huis gehaald en dat geeft meer voldoening.

Soms is een brood wat minder van kwaliteit, maar toch wel te eten. Alhoewel de smaak dan tegenvalt eten mijn vrouw en ik het gewoon op. Daar leer je ook van. Hoe en brood wel of niet moet smaken.

Succes met bakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door WesleyNL »

Je kan ook complete mixen kopen bij de molenaar.
Dan hoef je er alleen nog gist bij te doen ;-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Peter-ooievaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 20 sep 2019, 22:40

Re: mix bestellen of zelf mengen ?

Bericht door Peter-ooievaar »

De molenaar bij ons op het dorp heeft die inderdaad, ben er ook vaste klant. De mix is prima, ik heb hem liggen voor noodgevallen.
Groet,
Peter

https://www.instagram.com/peter.van.walsem/

Broodbakmachine Kenwood BM 450
Plaats reactie