Pizzastaal eerste resultaat

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Pizzastaal eerste resultaat

Bericht door WesleyNL »

Omdat mn pizzasteen gebroken was ging ik op zoek naar een andere.
Al snel viel mijn oog op een pizzastaal en ging oponderzoek uit.
Na veel positieve verhalen besloot ik om een pizzastaal te kopen aangezien deze ook mooi qua formaat leverbaar is.
Tijdens het bakken op steen vond ik het formaat van 40x30 net niet diep genoeg en de stalen plaat is verkrijgbaar in 40x34,5.
Dit formaat past prima in mijn oven. Het liefst had ik hem net zo breed als mn slede maarja, je kan niet alle hebben :-)

Met inbranden werd ik er op gewezen dat ik beter geen olijf olie kon gebruiken... helaas.. telaat..
Ik had gelezen dat het een plataardig olie moest zijn en koos voor olijfolie...
In totaal moet je drie keer inbranden op 250 graden voor 60 minuten en de tweede en derde keer heb ik dat met zonnebloemolie gedaan.
8A49DD3C-9CB7-4223-B810-EFACF3AEE25C.jpeg
11EDDF23-76F8-4313-87A3-CED5B43EE99F.jpeg
0F6D3E40-CD50-4E73-8A6B-7F2B1F22E03E.jpeg
De derde keer besloot ik om gelijk stokbroden te bakken.
Ik heb het gebakken met bakpapier omdat er ook olie op de plaat zat. Misschien doe ik dat in de toekomst niet meer. Ik ben daar nog niet over uit.


Doordat ik afgeleid werd lette ik even niet op en heb ingesneden zonder dit onder een hoek te doen.
Let dus even niet op de insnedes maar op de kleur van het stokbrood, ook aan de onderkant.
5C417A0C-A90B-4336-9B7B-E5A3FCC8D1E4.jpeg
Het viel mij meteen op dat die 4,5cm extra in de diepte enorm fijn was.
Waar ik voorheen moeite moest doen om de stokken dicht tegen elkaar aan te moeten leggen tijdens het rijzen had ik nu voldoende ruimte om de stokken op de plaat te leggen.

Ik ben zelf dik tevreden met het resultaat aan de boven en onderkant.

De plaat blijft erg lang ontzettend heet en volgens mij is dat ook het doel van een pizza steen of pizza staal.

Ik ben dik tevreden en ontzettend blij met mn pizzasteel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door WesleyNL op zo 21 jun 2020, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Pizzastaal eerste resultaat

Bericht door Levinebaktbrood »

Top! Ik ga mijn plaat ook maar eens onder het stof uithalen. Ik zie alleen een beetje op tegen dat inbranden met een echtgenoot die thuis werkt en op de vide direct boven de keuken zijn werkplek heeft :o :lol: . Alle walm en geuren gaan direct naar boven :crazy: .

Hoe lang heb je de plaat voorverwarmd en op hoeveel graden?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Pizzastaal eerste resultaat

Bericht door WesleyNL »

Ik heb de plaat volgens de instructies op 250 graden verhit voor 60 minuten.

En dat in totaal drie keer waarvan de laatste keer met bakpapier en drie stokbroden.
Volgens de instructies hoef je alleen de eerste keer zonder iets er op in te branden.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Pizzastaal eerste resultaat

Bericht door Vitamine C »

Levinebaktbrood schreef: za 20 jun 2020, 21:40 Top! Ik ga mijn plaat ook maar eens onder het stof uithalen. Ik zie alleen een beetje op tegen dat inbranden met een echtgenoot die thuis werkt en op de vide direct boven de keuken zijn werkplek heeft :o :lol: . Alle walm en geuren gaan direct naar boven :crazy: .

Hoe lang heb je de plaat voorverwarmd en op hoeveel graden?
Heeeeel dun met lijnzaadolie insmeren, daarna droog maken met doekjes zodat je eigenlijk niet ziet dat er iets op zit. Geen walmen. Doekjes wel in water doen en nat bewaren tot je ze weg doet kunnen uit zich zelf ontbranden.
Plaats reactie