Bolletjes en pistolets van volkorenmeel

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Bolletjes en pistolets van volkorenmeel

Bericht door Jos bakt »

Ik heb inmiddels het bakken van een volkorenbrood aardig onder de knie en wil nu bolletjes en pistolets gaan maken. Hiervoor wil ik het deegrecept gebruiken van mijn volkorenbrood.

Ik wil graag weten wat na de deegbereiding de vervolgstappen en de bakomstandigheden zijn.

Wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Recept aanpassen

Bericht door Jos bakt »

Inmiddels vermoed ik dat ik het recept aan zal moeten passen. In vind namelijk bijna nergens op internet een recept met alleen volkorenmeel. En als het al met volkorenmeel is dan wordt er melk en ei aan toegevoegd.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Bolletjes en pistolets van volkorenmeel

Bericht door Soepkipje »

Nee hoor. Van je favoriete (ieder!) volkorenrecept kan je prima broodjes maken. Zoek op utube bv naar opbollen broodjes en je kan bij verschillende filmpjes zien hoe je na de eerste rijs het deeg kan verwerken tot broodjes.
(ei en melk hoeven niet, maar worden wel vaak gebruikt om broodjes te bestrijken. Ik laat het altijd gewoon weg is geen probleem)
Succes met bakken!

PS. Je broden en sneetjes brood op Flickr zien er heerlijk uit.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bolletjes en pistolets van volkorenmeel

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt (bijna) elk recept voor volkorenbrood gebruiken om bolletjes en pistolets van te maken. Vraag is dan wel: wil je zachte of harde broodjes. Voor zachte broodjes wordt meestal melk en boter toegevoegd en eventueel ei (maar dat laatste hoeft niet).

Voor pistolets kan je bv deze werkwijze volgen en voor zachte puntjes deze werkwijze en voor zachte bolletjes deze werkwijze.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie