Met B op pad

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrij rijzen
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 21:58

Met B op pad

Bericht door Vrij rijzen »

Met B op pad

Ik weet niet hoe dat bij anderen is op dit forum, maar bij ons thuis is de indeling van de keukenkastjes best wel een dingetje. Toen ik destijds net begonnen was met broodbakken viel het allemaal best nog wel mee met 'die rommel van jou' maar inmiddels heb ik al een hele zooi aan bakspullen verzameld. Een deel daarvan is nu ondergebracht in de trapkast maar je wilt ook wel wat bij de hand hebben als bakker. Na wat polderen mag ik nu vrij beschikken over bijna een half keukenkastje (lees: één van de drie plankjes). En op dat plankje staat mijn steun en toeverlaat in onzekere baktijden, mijn trots, de digitale keukenweegschaal (Brabantia Profile). Klopt, het gaat tot nu toe nergens over maar ik vond het gewoon leuk om dit even met jullie te delen.

Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om hier een beetje te gaan opscheppen maar volgens de website van Brabantia beschik ik met dit type toch wel eventjes over een 'mooie gestroomlijnde roestvrijstalen weegschaal met geïntegreerde kookwekker om te waarschuwen dat je cake klaar is'. Ga daar maar eens overheen collega’s.

Kijk, hier word ik nu echt blij van. Het is een gestroomlijnde (!) weegschaal. Laat die winden maar waaien in de keuken (wees gerust, deegstuk staat tochtvrij in mijn vrij rijzen 'kastje'). Gooi al die ramen en deuren maar tegen elkaar open, zelfs bij windkracht 8 zal mijn weegschaal onbewogen als een huis op het aanrecht blijven staan.

Ook las ik daar dat mijn wegertje 'direct klaar voor gebruik' is. Dat is gewoon zó fijn. Dit past ook wel bij zo’n oerdegelijk nostalgisch kwaliteitsmerk (toegegeven, ik ben bevooroordeeld, mijn moeder had namelijk al een huishoud spaarpot van Brabantia, nooit een storing mee gehad)? Weegschalen die je voor het gebruik steeds weer moet bijvullen, opwarmen, opladen, schudden, motiveren, ijken of afkitten lijken mij niet zo praktisch als keukenhulp, je hebt er meer last dan gemak van.

Overigens, met die geïntegreerde kookwekker doe ik niets, mijn weegschaal gebruik ik alleen voor broodbakken, nooit voor cake.

Onlangs bedacht ik me dat het hoog tijd werd om mijn relatie met de weegschaal eens te gaan verdiepen. Van buiten is het allemaal wel prima in orde maar het gaat toch ook om het innerlijk, hoe nauwkeurig is mijn weegschaal eigenlijk?

Op mijn werk kan ik gebruik maken van een microweegschaal in combinatie met een serieus ogend onderhoudscontract en dito ijkcertificaat. Mijn Brabantiaatje mocht dus een dagje uit. Nog een hele discussie onderweg gehad over waarom je mensen niet en weegschalen wel met elkaar zou mogen vergelijken. Ik heb het, mede voor dit forum, toch maar doorgedrukt.

De resultaten:

(‘gouden standaard’ in gr)(1e meting op B in gr) (2e meting op B in gr)(3e meting op B in gr)(%fout)
(1,0078)(0)(0)(0)(-100,0%)
(2,0078)(2)(1)(1)(-33,6%)
(3,0024)(3)(3)(3)(-0,1%)
(4,0033)(4)(3)(4)(-8,4%)
(5,0059)(5)(5)(5)(-0,1%)
(6,0000)(6)(6)(6)(-0,0%)
(7,0077)(7)(7)(7)(-0,1%)
(8,0060)(8)(8)(9)(4,1%)
(9,0097)(9)(9)(9)(-0,1%)
(10,0013)(11)(11)(10)(6,7%)
(11,0034)(11)(11)(11)(0,0%)
(12,0000)(12)(12)(12)(0,0%)
(13,0002)(13)(13)(13)(0,0%)
(14,0061)(14)(14)(14)(0,0%)
(15,0042)(15)(15)(15)(0,0%)
(20,0069)(19)(20)(20)(-1,7%)
(30,0074)(30)(30)(30)(0,0%)
(40,0093)(40)(40)(40)(0,0%)
(50,0054)(50)(50)(50)(0,0%)

Op de terugweg hebben we, zonder elkaar verwijten te maken, alles nog eens rustig doorgesproken. Brabantia: “ik heb gewoon niet zoveel op met lichte dingetjes”. “Begrijp ik je goed als ik zeg dat je niet zo veel op hebt met lichte dingetjes”? En: “ik heb wel gemerkt dat je echt héél erg goed bent in het wegen van, zeg maar, de wat zwaardere dingetjes”. En zo ging dat kilometers lang door.

Uiteindelijk zijn we samen best wel tot goede afspraken gekomen. Zo zal ik nooit meer iets van 1 of 2 gram proberen af te wegen op B (kon ik makkelijk beloven, komt toch niet zo vaak voor). Eventueel weeg ik, zo nodig, 3 gram af en neem daar dan 1/3 of 2/3 van.

Wat vinden de leden van dit forum hiervan?
Laatst gewijzigd door Vrij rijzen op di 23 feb 2021, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Met B op pad

Bericht door Bantam »

Leuk om lezen.

Naast je vaste relatie met B, die nogal zwaarwichtig is en niet licht over kleine foutjes gaat,
zou je een extra relatie kunnen overwegen met een weegschaal van lichte zeden.
Een precisie weegschaal erbij zal je gelukkig kunnen maken met wegingen tot 0,01 gram.
Let wel op : als je daarmee een weging doet van 5000 gram dan zal ze je het nooit vergeven.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Met B op pad

Bericht door Bantam »

Betreft het indelen van de keukenkastjes :
Hier is dat wel best spannend.
Spannend in zowel de relationele, letterlijke, ruimtelijke als de figuurlijke betekenis. :D :lol: :mrgreen:
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Plaats reactie