Mijn voeten zijn te groot

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrij rijzen
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 21:58

Mijn voeten zijn te groot

Bericht door Vrij rijzen »

'Effect van klassieke muziek op de ontwikkeling van gluten' typte ik in de zoekbalk van de zoekmachine. Je kunt wel vreemdere zoekopdrachten intypen? Het resultaat was (erg) teleurstellend: niks nada noppes niente. Da's best gek toch? En nee, de computer stond niet in de huiskamer van een herstellingsoord voor hobbybakkers.

Het kneden van het brooddeeg doe ik met de hand(en). Tijdens het kneden klinkt er altijd klassieke muziek in de keuken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een deegstuk na de rek en strekoefeningen met op de achtergrond Bach of Mozart of ... weigerde te rijzen.
Als dit geen overtuigend bewijs is dan weet ik het ook niet meer: gluten en klassieke muziek, een gouden combinatie.

Tijdens het kneden denk ik. Het kan over van alles gaan. Er zijn wel een aantal 'denkdingen' die regelmatig terugkomen. Dan denk ik bijvoorbeeld opnieuw weer eens aan die moderne kneedmachines met kekke kleurtjes of juist aan hoe het kneden vroeger ging. Ik heb ergens gelezen (helaas?) dat vroegâh de bakkersknechten zich aan een stang vasthielden die aan het plafond bevestigd was en met hun voeten het deeg kneedde. Met overdreven veel verbeeldingskracht zie ik mezelf vervolgens aan het plafond hangen met opgestroopte broekspijpen en de blote voeten zo'n 50 cm boven de mengkom bungelend (we hebben best een hoog plafond). Ik ga hier ook niet voor verhuizen, kon ik wel bij de mengkom komen dan waren mijn voeten toch te groot. Ik weet niet hoe die knechten dat deden maar ik kan, met kort geknipte nagels, slechts tweederde van één voet in de mengkom krijgen. Kneden met tweederde voet lijkt me lastig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Regelmatig roep ik mezelf tot de orde tijdens het kneden: "denk nou eens een keer wat nuttigs"! En misschien is dit nu wel een keer gelukt, oordeel zelf maar.

Wat 'nuttigs':
Ik bak graag broden met volkoren tarwemeel (37%), tarwebloem (13%) en volkoren roggemeel (50%).
Tarwe moet goed en lang gekneed worden, kun je controleren met vliesje trekken.
Rogge moet je eigenlijk niet kneden.
Ik houd nu 10 minuten aan voor het kneden, sorry rogge. Best lekker brood maar kan het beter?

Zou het misschien ook een idee zijn om autolyse toe te passen met de tarwe en dan later de rogge toe te voegen? Dan kan het kneden korter en is 'vriendelijker' voor de rogge? Of is dit echt gek gedacht?
Plaats reactie