Van hobby naar werk?!

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Van hobby naar werk?!

Bericht door Victory »

Hallo mede bakkers,

Ik heb Recent gereageerd op een personeelsadvertentie van een bakker die ik voor de tweede keer voorbij zag komen. Ik moest sowieso onderzoeken wat mijn mogelijkheden icm 2 jonge kinderen waren dus ik dacht ach waarom ook niet. Ik heb vervolgens op mijn mail een uitnodiging voor een gesprek gehad en heb een leuk gesprek gehad. Er was begrip voor mijn situatie en tijden kunnen daarop aangepast worden mochten ze mij aannemen. Nu mag ik begin januari een paar dagen mee lopen terwijl het kroost uit logeren gaat 🙃. Als dat mee lopen goed gaat en van beide kanten het werken daar bevalt dan mag ik als hobby Bakker vanaf februari mijn beroep van mijn hobby gaan maken! Hoe gaaf is dat!

En nee ik leef echt niet in de illusie dat het in de bakkerij er net zo aan toe gaat als thuis. Ik heb al eens bij een andere Bakker gezien wat het werk inhoudt. Gewoon veel productie werk en vooral de tering naar de nering zetten. Dus thuis blijf ik tussendoor gewoon ons dagelijks brood maken terwijl ik in de bakkerij ander brood en een berg banket maak.

Ik ga het beleven. In elk geval heb ik al zin om die 4 dagen mee te lopen. Hopelijk gaat deze deur helemaal open en kan ik een nieuwe beroeps fase instappen.

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door KeesR »

Succes met je nieuwe baan!
Laat maar eens weten hoe het bevalt.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat leuk, succes!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Houtvogel »

:thumbup:
Succes
:clap:
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Koos de bakker »

We zijn benieuwd hoe het us om productie te draaien in een bakkerij. Succes met je nieuwe uitdaging!
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Victory »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie respons🙃.
Ik zou jullie nog vertellen hoe het in de bakkerij was.

Ik heb recent dus 4 dagen in een bakkerij mee gelopen en heb het leuk gehad. Ik liep mee in de banket bakkerij en heb mee geholpen lokale specialiteiten te maken, roombroodjes gevuld, koekjes afgemaakt, bergen gevulde koeken en saucijzenbroodjes.
Elke keer als ik door de brood bakkerij liep en een mooi deeg zag draaien merkte ik dat ik begon te glimlachen. Helaas werd al snel duidelijk dat brood bakken er voor mij in mijn omstandigheden niet in zit.

Helaas waren er ook wat bijzondere dingen die ik tegenkwam en waarbij ik mij oprechte afvraag of dit in andere bakkerijen net zo gaat. Ik had namelijk tussen 10-11 lunchpauze van een half uur en ik werkte van 7-15 uur. Er was dus geen koffie pauze oid. De jongelui die er werkten beweerden zelfs weinig te hoeven drinken tijdens hun werk in de warme bakkerij. Ik vond het best pittig om zoveel uur op mijn beide benen te staan en ronduit belachelijk dat er geen aandacht voor goede vocht inname was.
Nu heb ik de bakker ook een keertje tussendoor gevraagd of de bakkerij ook gebonden is aan HACCP regels en dit was zo. Maar slagroom of room afgedekt en gelabeld in de koelcel zetten hoefde niet🤨. Ahum ik heb een zomer in een instellings keuken gewerkt ook HACCP gebonden. Dat gebeurde daar dus echt nooit! Aan de andere kant was de bakker juist zeer terecht heel erg gefocust op hygiëne. Iets afdrogen met een schone theedoek was eigenlijk niet schoon genoeg.

Maar goed toen ik na de 4 dagen hoorde dat het nog wel even zou duren voordat de bakker wist wie hij wilde aannemen was ik eerst een beetje beduusd.
Zodra ik naar huis reed begonnen radertjes te draaien van is dit het dan? Wil ik dit dan? En uiteindelijk kom ik wel tot de conclusie dat ik toch echt geen banket Bakker ben. Ik wil brood bakken. Icm mijn thuis situatie is het veel te veel en fysiek is het de vraag of ik dit langdurig red. Ik laat deze droom voor nu lekker varen en wellicht dat ik als ik later groot ben ik wel mijn eigen micro bakkerij kan hebben. Nu kan ik lekker vrij blijvend dieet brood in elkaar knutselen naast het brood dat ik voor mijn gezin bak 😊. En uiteindelijk is geen compliment groter dan mijn kind die zegt "Mijn mama is de allerbeste Bakker! Zij maakt het lekkerste brood"
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Lang delfje »

Allereerst de vraag ben je betaald voor de arbeid die je verricht hebt.
Verder is vochtopname in een broodbakkerij zoals je opmerkt best wel belangrijk zeker omdat nierstenen een erkende beroepsziekte is onder bakkers.
Ik heb nog het nooit gezien dat slagroom afgedekt werd (ook nooit over nagedacht) en het ook niet zelf gedaan zeker omdat slagroom die over was van de vorige dag weggegooid werd.
En iets afdrogen met een theedoek heeft niets met goede hygiëne te maken. Juist het tegenover gestelde. Als iets afgewassen is laat je het aan de lucht drogen. Want ondanks dat je denkt dat de theedoek schoon is weet je niet of degene die ze opgevouwen heet alle hygiëne regels in acht heeft genomen. En zo kan je iets wat schoon en misschien ontsmet is via kruisbesmetting weer besmetten.
Beroepsmatig banketbakken en zeker broodbakken is best wel zwaar zeker de hele dag op je benen staan en licht voorovergebogen aan de werkbank staan is uiteindelijk niet best voor je lijf.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Victory »

Ik heb een vergoeding gehad ja.

Er waren net ff te hoge en te diepe werkbanken inderdaad. Enerzijds fijn dat ze hoog zijn maar ja toch net te veel van het goede.

Maar nu heb ik een vraag.. aan de lucht drogen is dus schoner.. maar hoezo kunnen microben dan ook niet een feestje vieren op je natte gereedschap?

Smerige handen van de slagroom enzo werden ook de hele ochtend aan dezelfde theedoek afgeveegd. Vervolgens werd hij uitgespoeld (of nog niet eens) en werd daarmee de bank schoongemaakt. En vervolgens weer voor de fikken gebruikt. Ik had echt verwacht dat ik hele dagen mijn handen had moeten wassen, maar dat was niet zo. Wellicht dat zorg verleden en bakkerij dan botsen ofzo.

Verder zag ik echt dat er met zorg en kunde mooie producten werden gemaakt. Ik vond het oprecht een mooi bedrijf. Alleen niet om zelf te gaan werken.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door jesse »

Het lijkt mij ook zwaar werk, ik heb eigenlijk medelijden met mijn 'bakker' die in een bescheiden dorp, een goed lopende bakkerij runt, maar ga er maar aan staan, hard werken. Ik zal nooit bakker kunnen zijn, ik ben veel te traag in de keuken.

Leuk in elk geval om een keer meegemaakt te hebben denk ik!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door bakplaat »

Veel van de hierboven genoemde punten (door Victory) , zijn voor mij als ex professionele / gepensioneerde bakker duidelijk herkenbaar, maar waarschijnlijk voor de buitenstaanders moeilijk te begrijpen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Houtvogel »

Bedankt voor je verhaal. Volgens mij heb je een goed besluit genomen. :thumbup:
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door De Broodvirtuoos »

bakplaat schreef: ma 17 jan 2022, 15:21 Veel van de hierboven genoemde punten (door Victory) , zijn voor mij als ex professionele / gepensioneerde bakker duidelijk herkenbaar, maar waarschijnlijk voor de buitenstaanders moeilijk te begrijpen.
Inderdaad, het romantische idee van het bakken en het "Cupcake-syndroom" geeft een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid.
Zeker in de broodbakkerij wordt hard en vaak zonder pauze doorgewerkt. Gistdegen hebben namelijk ook geen pauze. :roll:

H.A.C.C.P. is iets waar elke bakkerij, en de gehele voedingsindustrie aan moet voldoen.
Het overgrote deel van de bakkerijen zijn aangesloten bij het N.B.C. (Nederlands Bakkerij Centrum) en laten met (on)regelmatigheid hun bakkerijen controleren op H.A.C.C.P. Maar zij hebben slechts een adviserende rol.
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) hebben daarentegen de bevoegdheid om ook te bekeuren, en bij voortdurende herhaling zwaardere sancties op te leggen.
Ik weet uit ervaring dat het overgrote aandeel van de bakkerijen de H.A.C.C.P. écht serieus nemen, en zich daarom door het NBC te laten adviseren. Maar ieder laat (soms) weleens een steekje vallen.

P.S. Overgebleven slagroom weggooien is niet alleen zonde, maar ook niet nodig.
Namelijk, overgebleven slagroom kan ook in rozetten op diepvriesplaten gespoten en ingevroren worden, en vervolgens de volgende dag bij de -nog vloeibare- slagroom worden toegevoegd.
Hierdoor verlaag je niet alleen de temperatuur van de opgeslagen slagroom, maar ook bacteriële groei, en verhoog je het opslagpercentage.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door Lang delfje »

P.S. Overgebleven slagroom weggooien is niet alleen zonde, maar ook niet nodig.
Namelijk, overgebleven slagroom kan ook in rozetten op diepvriesplaten gespoten en ingevroren worden, en vervolgens de volgende dag bij de -nog vloeibare- slagroom worden toegevoegd.
Hierdoor verlaag je niet alleen de temperatuur van de opgeslagen slagroom, maar ook bacteriële groei, en verhoog je het opslagpercentage.
Het is al bijna 30 jaar geleden. Wat jij adviseert toendertijd laten onderzoeken door bureau de Wit en het was de beste manier om kruisbesmetting te bevorderen.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Van hobby naar werk?!

Bericht door De Broodvirtuoos »

Lang delfje schreef: zo 02 okt 2022, 12:37
P.S. Overgebleven slagroom weggooien is niet alleen zonde, maar ook niet nodig.
Namelijk, overgebleven slagroom kan ook in rozetten op diepvriesplaten gespoten en ingevroren worden, en vervolgens de volgende dag bij de -nog vloeibare- slagroom worden toegevoegd.
Hierdoor verlaag je niet alleen de temperatuur van de opgeslagen slagroom, maar ook bacteriële groei, en verhoog je het opslagpercentage.
Het is al bijna 30 jaar geleden. Wat jij adviseert toendertijd laten onderzoeken door bureau de Wit en het was de beste manier om kruisbesmetting te bevorderen.
Vreemd, adviseert de Wit daarom ook om geen (half)fabrikaten met slagroom (op of in het product) meer in de vriezer te bewaren, om dezelfde reden?
Wellicht moet de Wit nog eens op een opfriscursus, :roll:
Namelijk, het begrip "kruisbesmetting" is een besmetting van micro-organismen die "van nature" niet in het product voorkomen.
Voorbeeld van kruisbesmettingen zijn:
1- het mes waarmee ongebakken saucijzenbroodjes is gesneden, gebruiken voor het snijden van slagroomgebak, zonder dat het mes goed is gedesinfecteerd.
2- het "duizend-en-één-vaatdoekje" waarmee alles en nog wat wordt "schoongemaakt".

Mijns inziens, wanneer je de H.A.C.C.P-normering in acht neemt, is het bewaren van slagroom in vriezers geen enkel probleem.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie