Toevoeging aan meel

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesse James
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 12:27

Toevoeging aan meel

Bericht door Jesse James »

Het onderstaande bericht las ik in het publicatieblad van de EU - https://eur-lex.europa.eu/search.html?s ... 4294452120

De EU heeft toestemming gegeven om in te schrijven vanaf 24 januari 2023 om insecten (krekels van eigen bodem) toe te voegen aan bakkerijproducten, pasta en andere halffabrikaten "voor de algemene bevolking".
Hoewel er te weinig bekend is over allergieën en mogelijke anafylactische reacties, is de Commissie van mening dat er geen specifieke etiketteringsvoorschriften over mogelijke allergische reacties hoeven te worden vastgelegd.

Er is echter een grote kans dat mensen die allergisch zijn voor schaaldieren, weekdieren en huisstofmijt ook allergische reacties krijgen bij het consumeren van producten met toegevoegde huiskrekels.
Het kan ook leiden tot nieuwe allergische reacties op het substraat dat aan de insecten wordt gevoerd.
Daarom is er alleen een etiketteringsvoorschrift indien het product poeder "Acheta domesticus" bevat.

Dit betekent: Mensen moeten zelf uitzoeken dat "Acheta domesticus" tot poeder wordt vermalen en vermengd met huiskrekels, en op eigen verantwoordelijkheid nagaan of zij er een allergische reactie op kunnen krijgen.

Ik bestel mijn meel bij Molen de Hoop, en ga vragen of zij deze toevoeging van insectenmeel doen. k heb begrepen dat de Zuidmolen deze toevoeging niet gaat doen.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door KeesR »

Veel zorgen maak ik me er niet om nog. Ik heb ook nog geen meel gezien waar vermalen kip of garnalen in zitten. Moet ongetwijfeld bij de ingrediënten staan. Meeste mensen hebben aversie tegen krekels eten dus fabrikanten zullen niet snel geneigd zijn wat krekel erbij te doen.

Heb je trouwens wel eens rode Smarties en andere dingen met rode kleurstof gegeten? Dan heb je al insecten gegeten zonder t te weten.
Gebruikersavatar
Jesse James
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 12:27

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Jesse James »

Nee, die heb ik nog nooit gehad, en nu ik het weet ga ik ze ook niet meer halen :D

Zoals in het artikel van de EU staat, wordt er geen informatie over gegeven op het product, enkel de naam Acheta Domesticus - zullen ongetwijfeld hele kleine lettertjes zijn, maar heb gelukkig altijd mijn leesbril bij me.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Lang delfje »

Heb je trouwens wel eens rode Smarties en andere dingen met rode kleurstof gegeten? Dan heb je al insecten gegeten zonder t te weten.

Echt weer een reactie die nergens op slaat.

Rode smarties worden niet gekleurd door de kleurstof die van een schildluis gemaakt wordt. Deze kleurstof wordt karmijn genoemd en is roze. Hoeveel je er ook van gebruikt rood wordt het nooit. En het is geen insect maar wordt gewonnen uit een insect. (komt voor op de Canarische eilanden)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Victory »

Schildkluis, karmijnroze is e120. Ook wel bekend van de roze koeken.
Smarties gebruikt bietenrood

M&m gebruikt e120+ e133 beide rood kleurende de ene van natuurlijke oorsprong de laatste van onnatuurlijke oorsprong.

Krekels toevoegen lijkt mij nogal dom in nl. Als ze het toestaan wil het niet gelijk zeggen dat ze het ineens gaan gebruiken. Dat zou eigenlijk een beetje dom zijn, want ik denk dat de meeste Nederlanders niet op zo'n toevoeging wachten. Laat staan dat het geen allergische reacties oproept.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door lekkermelig »

Zo een bericht geeft volens mij alleen aan dat deze beestjes als voedingsmiddel verwerkt mogen worden, niet dat je het zonder etiket overal in mag stoppen. En ja, als je wilt dat men je brood niet meer koopt moet je het er vooral instoppen…
Ik heb onlangs nog een paar zoutjes gegeten waar insecten in verwerkt zaten, maar dat stond duidelijk op de zak. Niet perse extra lekker trouwens. Er zijn een aantal landen waar het eten van deze insecten volkomen normaal is.
Als ingrediënt van brood zie ik de toegevoegde waarde niet zo.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door De Broodvirtuoos »

Wanneer je wat meer verdiept in de levensmiddelentechnologie, schrik je van zo’n bericht echt niet meer. Kleurstoffen en andere hulpmiddelen worden al decennia uit planten of dierlijke producten gewonnen. Zo wordt gelatine (bindmiddel) uit slachtafval gewonnen. Cysteïne (verwerkt in broodverbetermiddel om “snel-thuis-brood” te kunnen bakken) wordt uit (menselijke) haren gewonnen. En zo kan ik wel effe doorgaan.
Let op; dit is allemaal géén vergif, alleen rijst de vraag bij mij -en vele andere- willen we dit wel allemaal?
Voor mijzelf is allemaal geen vraag meer. Jarenlang bakte ik brood met broodverbeteraars, én de grondstoffenfabrikanten schreven voor hoe het proces moest worden uitgevoerd. Daar heb ik altijd tegen geageerd, omdat hier essentiële kennis bij de industrie kwam te liggen, en niet op de werkvloer (lees: vakmanschap) Goed brood is zeker te bakken, zonder alle deze hulpmiddelen.

Neemt niet weg dat deze technologie ook zijn voordelen kan hebben, zoals een bijdrage om de stikstof-problematiek te kunnen reduceren. Nu wordt (slacht)vee gevoed met voer wat veel energie kost om het te produceren, en van zich al veel voedingswaarde heeft om vee slachtrijp te maken. Dit om eiwitrijk voedsel te kunnen produceren. Nu worden veel vleesvervangers uit soja gewonnen. Wanneer je je hierin verdiept, is dit uit milieuoverwegingen zeker géén goed alternatief.

Om toch aan de eiwitbehoefte te voldoen, is deze uit insecten te winnen zeker ter overweging waard.
De voordelen zoals minder energie, minder dierenleed, minder stikstofuitstoot etc.

Maar ik dwaal af, om terug te komen op de vraag, er geldt in Europees verband de verplichting om de consument goed voor te lichten (etiketteringsbesluit).
Wanneer je uitsluitend met “onbehandelde” bloem/meel wilt werken, dan is en blijft dat altijd mogelijk.
Sterker nog, er is steeds meer vraag naar producten zonder toevoegingen.

P.S. Ik kan met geen mogelijkheid de toegevoegde waarde van krekels in bloem of meel bedenken. In bakkerijproducten, pasta’s o.i.d. wel, maar dat heb ik m.i. in het bovenstaande proberen uit te leggen.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Anna »

Of toevoegingen wenselijk zijn is een vraag die in een bredere context hoort mijn inziens. Je kunt je over voedingsmiddelen bijvoorbeeld ook afvragen waarom er niet vooral lokale seizoensproducten te koop zijn, waarom niet vooral versproducten i.p.v. allerlei voorbewerkte zaken, waarom zien alle producten er altijd hetzelfde uit en smaken ze ook altijd hetzelfde, waarom is er zoveel kant-en-klaar, voorgesneden en ga zo maar door.
Zijn toevoegingen vaak niet nodig om deze 'luxe' überhaupt te kunnen maken rekeninghoudend met de bodemprijzen die de consument er alleen voor wil betalen en dat ook nog in een context waarin wij meer vragen dan de aarde zelf kan produceren (en uiteraard dat de industrie graag geld verdient)?
Disclaimer: Aan dit complexe vraagstuk zitten natuurlijk meer kanten dan ik hier benoem.

Terug naar de huiskrekel. Topicstarter lijkt een nieuwsbericht te delen. Even zoeken op het wereldwijde web en exact deze tekst staat op o.a. social media en hier: https://www.de-nieuwe-media.nl/l/weet-w ... -anno-2023

Ik heb de Europese verordening ook maar eens gelezen en eerlijk gezegd lees ik iets anders:
  • Er is toestemming gegeven om Acheta domesticus (=huiskrekel en geen verzamelterm voor meerdere insecten ofzo) toe te voegen aan bepaalde producten onder voorwaarden.
  • Op het etiket moet dan staan "gedeeltelijk ontvet poeder verkregen uit Acheta domesticus (huiskrekel)”
  • Het is verplicht om allergie-informatie te vermelden: "dat dit ingrediënt mogelijk allergische reacties veroorzaakt bij mensen met een bekende allergie voor schaaldieren, voor weekdieren en producten daarvan, en voor huismijten."
  • Deze vermelding (allergie) "moet in de onmiddellijke nabijheid van de ingrediëntenlijst staan".
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 009.01.NLD:
De bijlage bij Uitvoeringsverordening (EU) 2017/2470 wordt als volgt gewijzigd:
1) In tabel 1 (Toegelaten nieuwe voedingsmiddelen) wordt de volgende vermelding ingevoegd:

Toegelaten nieuw voedingsmiddel
“Gedeeltelijk ontvet poeder verkregen uit Acheta domesticus (huiskrekel)

Aanvullende specifieke etiketteringsvoorschriften
1. Het nieuwe voedingsmiddel wordt op de etikettering van het voedingsmiddel dat het bevat, aangeduid met “gedeeltelijk ontvet poeder verkregen uit Acheta domesticus (huiskrekel)”.
2. Op de etikettering van de voedingsmiddelen die gedeeltelijk ontvet poeder verkregen uit Acheta domesticus (huiskrekel) bevatten, wordt vermeld dat dit ingrediënt mogelijk allergische reacties veroorzaakt bij mensen met een bekende allergie voor schaaldieren, voor weekdieren en producten daarvan, en voor huismijten.
Deze vermelding moet in de onmiddellijke nabijheid van de ingrediëntenlijst staan.

Voorwaarden waaronder het nieuwe voedingsmiddel mag worden gebruikt
Gespecificeerde levensmiddelencategorie Maximumgehalten (g/100 g) (als zodanig verkocht of na oplossen volgens de instructies)
Meergranenbrood en -broodjes; crackers en soepstengels 2
Graanrepen 3
Voormengsels voor gebakken producten (droog) 3
Koekjes 1,5
Producten op basis van pasta (droog) 0,25
Gevulde producten op basis van pasta (droog) 3
Sauzen 1
Verwerkte aardappelproducten, gerechten op basis van peulvruchten of groenten, pizza’s, gerechten op basis van pasta 1
Weipoeder 3
Vleesvervangers 5
Soepen en geconcentreerde soepen of soeppoeders 1
Snacks op basis van maïsmeel 4
Bierachtige dranken 0,1
Chocoladesnoepgoed 2
Noten en oliehoudende zaden 2
Andere snacks dan chips 5
Vleesbereidingen 2
Gebruikersavatar
Jesse James
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 12:27

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Jesse James »

Beste Anna,

Wat betreft de opmerkingen over toevoegingen in producten ben ik het helemaal mee eens, maar idd, een wijdverbreid vraagstuk voor degene die zich hiervoor interesseert.

Wat betreft de link over de toevoeging van de "huiskrekel-meel": de nieuwe media.nl ken ik niet en heb ik ook niet bekeken. Ik ga puur uit van het informatieblad van de EU, waarvan ik inderdaad de link heb geplaatst.

Wat ik lees in de door jouw gegeven link, is de EU-verlening, en onder voorwaarden, voor een vergunning voor een bedrijf om dit meel in de EU in de handel te brengen, waarvoor dit bedrijf de aanvraag heeft gedaan met bijbehorende onderzoeken en ondernemingsplan.
Deze link is dus niet de verordening zelf; de verordening wordt wel benoemd in de artikelen (EU 2015/2283 en 2470).

Wat ik zelf hierover denk: In welke producten dit meel wordt toegevoegd, zal afhangen van bedrijven die hiermee in zee willen gaan, maar zich moeten houden aan de producten die in de verordening van de EU staan.

In 2022, februari, is er door BNN/Vara al aandacht aan besteed.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... middel-toe
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Toevoeging aan meel

Bericht door Flourpower »

De Broodvirtuoos schreef: zo 22 jan 2023, 20:13 Om toch aan de eiwitbehoefte te voldoen, is deze uit insecten te winnen zeker ter overweging waard.
..
Wanneer je uitsluitend met “onbehandelde” bloem/meel wilt werken, dan is en blijft dat altijd mogelijk.
Sterker nog, er is steeds meer vraag naar producten zonder toevoegingen.

De vraag naar "minder" is inderdaad aanwezig bij een deel van de consumenten. Aan de andere kant wordt onze markt nog steeds overspoelt met all-in bakmixen die écht stijf staan van de verbeteraars.
De kans dat voor de eiwitten insecten gaan gebruikt worden is inderdaad een piste en dan mag je zéker verwachten dat dit ook in de 'verbeteraars' gebruikt zal worden als dat is toegestaan.

Persoonlijk hoeft het voor mij als molenaar niet. Wij hebben hier hele bestrijdingsplannen tégen insecten omdat je anders de 'Oh jee, een motje. Oh jee, een larfje' en 'dat is écht smerig!'. Nu zouden we dan gecontroleerd die beestjes gaan mogen toevoegen? Hoe logisch is dat..
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie