BBCodes. Wat zijn dat?

Hier vind je meldingen van de beheerder(s) en nieuws over het forum...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

BBCodes. Wat zijn dat?

Bericht door Ballie »

Zoals de titel al zegt: ""BBCodes, wat zijn dat?""

De term ben je waarschijnlijk al vaker tegengekomen, veel mensen die dit lezen zullen het wel weten, maar er zijn er ook die dit (nog) niet weten.

Eerst de betekenis van het woord. BBCode is een samenstelling van "BB" en "Code", waarbij "BB" een afkorting is van "Bulletin Board", en "Code" betekend gewoon wat er staat: "Code"!

BBCodes zijn speciale codes die worden gebruikt op "Bulletin Boards" om een bericht op te maken. Ze zijn vergelijkbaar met HTML-Codes, maar zijn toch anders.

HTML-Codes worden omgeven door "<" en ">".
BBCodes worden omgeven door "[" en "]"

En dat is nog maar het kleinste verschil. Achter een BBCode kan een complexe HTML-Code schuilgaan. Een BBCode kun je dus zien als een soort snelkoppeling om een aantal HTML-Codes achter elkaar af te werken.

Ik vind het wat te ver gaan om helemaal uit te leggen hoe een BBCode is opgebouwd, daarvoor zijn andere websites opgericht. In elk geval heb je standaard de mogelijkheid om teksten Vet, Italic of Onderstreept weer te geven.
Daarnaast kun je nog een stuk tekst als quote aangeven
  • en heb je de mogelijkheid
    om een lijst op te sommen
    die een paar tekens
    vanaf de kantlijn staat,
en kun je een plaatje, en een webadres (url) invoegen. Deze twee kun je overigens ook met elkaar combineren.

Daarnaast heb ik zelf nog een paar BBCodes toegevoegd. o.a. één om tekst "Vet en Italic" te maken met één enkele BBCode, maar ook één om tekst door te halen en:
om tekst te centreren.

Daarnaast nog een leuke, die is om een zoekterm voor Google in te voeren. Deze geeft een link terug, die als 'ie wordt aangeklikt zelf alle stappen op Google doorloopt. Klik maar eens op de volgende link: BBCodes

Zo. Ik hoop dat dit de zaak een beetje verduidelijkt heeft. Deze uitleg was nog verre van compleet, maar op Internet is meer dan voldoende informatie te vinden over BBCodes, hun toepassingen, en hoe het werkt.

Veel plezier ermee...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie