Een sterk wachtwoord, hoe doe je dat...

Hier vind je meldingen van de beheerder(s) en nieuws over het forum...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Een sterk wachtwoord, hoe doe je dat...

Bericht door Ballie »

Tja, wachtwoorden verzinnen is 1, maar het onthouden, da's best lastig. En zeker als je bedenkt dat je het beste voor iedere site een ander wachtwoord kunt gebruiken. Dan is een wachtwoordenmanager die op steeds meer browsers zit een uitkomst. Daar kun je bij sommige browsers nog een extra (algemeen)wachtwoord op zetten. Zo kun je voor elke site een ander wachtwoord gebruiken, en hoef je er maar 1 te onthouden.

Gebruik hiervoor wel een sterk wachtwoord. En een sterk wachtwoord, is een wachtwoord waar geen zichtbare logica in zit.

De beste methode om een complex, maar toch makkelijk te onthouden wachtwoord te bedenken vind ik nog altijd de initialen methode. Je neemt dan een tekstregel, bijv. van een bepaalde vaste gewoonte, neemt van elk woord de eerste letter. Maak van tenminste 1 (meer mag ook) letter een hoofdletter, verander letters als de "B", de "E", de "H", de "i" of de "L" cijfers. neem daarvoor de cijfers die, wanneer je die op een rekenmachine zou weergeven en deze ondersteboven neerlegt, de letter weergeeft. Hoofd- of kleine letter maakt niet uit. Woordjes als "plus", "en" of "min" vervang je door "+", "&" en "-"
  • "B" = "8"
    "E" = "3"
    "H" = "4"
    "i" = "1"
    "L" = "7"

    "Een" = "1"
    "Plus" = "+" of "&"
    "En" = "+" of "&
    "Min" = "-"
Bijvoorbeeld de zin:
  • Elke ochtend was ik eerst mijn gezicht, kam mijn haren en poets mijn tanden.
Zou dan worden:
  • Eowiemg,kmhepmt.
En daar maak je weer van:
  • 30W13mg,kmh+pmt.
Voor een buitenstaander geen touw aan vast te knopen, een voor jezelf zo helder als water. Bovendien heb je nu een wachtwoord waar cijfers inzitten, een hoofdletter speciale tekens en leestekens.

In het begin zul je even een paar keer twijfelen, maar na een paar keer gaat dat net zo vloeiend als praten of schrijven.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie