Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

Vandaag heb ik twee gelijke desem broden gebakken. Het ene brood met kamutbloem ( bio ), het andere met tarwebloem ( bio ).
Qua smaak zijn er geen grote verschillen vind ik. Misschien dat het kamutbrood een iets zoetere nasmaak heeft.
Het deeg met de bloem was wat te vochtig, het deeg van de kamut had iets natter gekund.
Kamut.jpg
kamut1.jpg
Tarwebloem desembrood.jpg
tarwe1.jpg
Merken jullie verschillen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, ik zie verschil tussen de twee broden. Het tarwebrood is luchtiger. Brood van kamut zal altijd wat compacter blijven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

Levinebaktbrood schreef: za 04 jul 2020, 00:19 Ja, ik zie verschil tussen de twee broden. Het tarwebrood is luchtiger. Brood van kamut zal altijd wat compacter blijven.
Ik denk dat als ik wat meer water bij de kamut had gedaan, het brood ook luchtiger zou zijn geweest. Kamut neemt dus meer vocht op.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door KeesR »

Mag ik hieruit concluderen dat kamut niet meer dan een hype is?
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

KeesR schreef: za 04 jul 2020, 21:18 Mag ik hieruit concluderen dat kamut niet meer dan een hype is?
Ik kan me voorstellen dat mensen een andere smaak hebben dan ik, of een ander soort spijsvertering waarbij ze profijt hebben van Kamut.
Maar voor mezelf zie ik er de meerwaarde niet van in.

Ik heb onlangs ook een vergelijking gemaakt met tarwebloem versus speltbloem. Mijn conclusie: ik proef geen verschil en de resultaten waren niet van elkaar te onderscheiden.
Dat gold ook al voor speltvolkoren versus gewoon volkoren. Conclusie idem dito.
Een paar jaar geleden heb ik eens Amerikaanse bloem versus tarwebloem getest. Ook hierbij ontdekt dat er voor mij geen verschil te ontdekken was.
Ik koop wel altijd goede kwaliteit biologisch tarwebloem, - meel, - lemaire- en rogge- rechtstreeks van de molen, zonder toevoegingen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Rik59 »

Ik kan het mis hebben maar ik denk dat met volkoren kamut-meel je wel een duidelijk smaakverschil hebt... bloem blijft immers bloem...

Blijft leuk dat je de test hebt gedaan en lekkere broodjes hebt gegeten....

M'n buurman gooide 2 uur geleden 11 forellen op m'n aanrecht... dus pappie in de zevende hemel!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door KeesR »

Die buurman mag je ook wel eens bij mij langs sturen :lol:
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

Rik59 schreef: za 04 jul 2020, 21:52 Ik kan het mis hebben maar ik denk dat met volkoren kamut-meel je wel een duidelijk smaakverschil hebt... bloem blijft immers bloem...

Blijft leuk dat je de test hebt gedaan en lekkere broodjes hebt gegeten....

M'n buurman gooide 2 uur geleden 11 forellen op m'n aanrecht... dus pappie in de zevende hemel!!
Eet smakelijk :D
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door BakkerGerrit »

KeesR schreef: zo 05 jul 2020, 08:50 Die buurman mag je ook wel eens bij mij langs sturen :lol:
Of je gaat gewoon verhuizen........
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Rik59 »

BakkerGerrit schreef: zo 05 jul 2020, 11:02
KeesR schreef: zo 05 jul 2020, 08:50 Die buurman mag je ook wel eens bij mij langs sturen :lol:
Of je gaat gewoon verhuizen........
Bij mij aan de overkant staat te koop!!! Hoekhuis...

Genoeg heren... dit hoort in de koffiehoek... excuus ts...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door lekkermelig »

Kamut wordt met mooie marketing op de markt gebracht. Het ziet er vaak wel iets anders uit qua kleur, qua smaak ben ik ook niet ondersteboven van de verschilen en het is wel minstens twee keer zo duur.

Wat betreft je opmerkingen over spelt: dat snap ik echt niet. Of er is iets mis met je smaak, of je hebt hele rare spelt gekocht.
Spelt heeft subtiel, maar duidelijk toch wel een andere smaak. Ik mik regelmatig een beetje spelt bij mijn pizzadeeg, niet traditioneel, maar maakt het wel nog lekkerder.
En speltbrood lijkt ook vaak droger. Dat proef je zeker, en om daar wat aan te doen werk je weer anders als je gaat bakken, bijvoorbeeld een kookstuk. Ook de gluten zijn veel slapper, waardoor je voorzichtiger moet kneden.
Ben zelf helemaal geen fanatieke spelt bakker, maar om nou te zeggen dat er geen smaakverschil is...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

lekkermelig schreef: zo 05 jul 2020, 12:55 Kamut wordt met mooie marketing op de markt gebracht. Het ziet er vaak wel iets anders uit qua kleur, qua smaak ben ik ook niet ondersteboven van de verschilen en het is wel minstens twee keer zo duur.

Wat betreft je opmerkingen over spelt: dat snap ik echt niet. Of er is iets mis met je smaak, of je hebt hele rare spelt gekocht.
Spelt heeft subtiel, maar duidelijk toch wel een andere smaak. Ik mik regelmatig een beetje spelt bij mijn pizzadeeg, niet traditioneel, maar maakt het wel nog lekkerder.
En speltbrood lijkt ook vaak droger. Dat proef je zeker, en om daar wat aan te doen werk je weer anders als je gaat bakken, bijvoorbeeld een kookstuk. Ook de gluten zijn veel slapper, waardoor je voorzichtiger moet kneden.
Ben zelf helemaal geen fanatieke spelt bakker, maar om nou te zeggen dat er geen smaakverschil is...

Wil
Met mijn smaak is niks mis en met de spelt die ik koop ook niet, noch met de manier waarop ik met spelt omga.
Het is mijn ervaring, maar die van jou mag / kan natuurlijk anders zijn.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door lekkermelig »

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik was gewoon verbaasd, en het is natuurlijk ook geen algemene waarheid dat het geen verschil maakt, maar meer een persoonlijk iets. Smaken verschillen :-), dat blijkt maar weer.
Er zijn trouwens heel erg veel verschillende spelt rassen, met ook behoorlijk verschillende eigenschappen. Dat zal dan misschien ook nog iets uitmaken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Marionbakt
Gaat de goede kant op
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 12:40

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Marionbakt »

lekkermelig schreef: zo 05 jul 2020, 14:16 Begrijp me niet verkeerd hoor, ik was gewoon verbaasd, en het is natuurlijk ook geen algemene waarheid dat het geen verschil maakt, maar meer een persoonlijk iets. Smaken verschillen :-), dat blijkt maar weer.
Er zijn trouwens heel erg veel verschillende spelt rassen, met ook behoorlijk verschillende eigenschappen. Dat zal dan misschien ook nog iets uitmaken.

Wil
Ik heb in het verleden verschillende soorten spelt geprobeerd en ben ermee gestopt omdat we het brood van ander meel net zo lekker vonden. Recent opnieuw geprobeerd, eigenlijk omdat er niets anders te koop was vanwege Corona. Het levert mij 'te weinig' op om ermee door te gaan. Maar ook dat is natuurlijk persoonlijk. Smaken verschillen inderdaad en het kan goed dat jij het verschil wel proeft :D
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door KeesR »

Deze hele discussie doet me denken aan liefhebbers van Coca Cola die zeggen dat alle andere cola's minder lekker zijn maar als je ze een aantal cola's voorzet en vraagt welke de lekkerste is dan kiezen ze vaak een andere dan de Coca Cola.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door lekkermelig »

KeesR schreef: di 07 jul 2020, 20:23 Deze hele discussie doet me denken aan liefhebbers van Coca Cola die zeggen dat alle andere cola's minder lekker zijn maar als je ze een aantal cola's voorzet en vraagt welke de lekkerste is dan kiezen ze vaak een andere dan de Coca Cola.
Smaak is persoonlijk, en het verschilt van persoon tot persoon enorm hoeveel subtiele verschillen je proeft. Ik heb er hier thuis ook een die meteen vraagt wat ik anders gedaan heb als ik een keertje een beetje manitoba aan mijn standaard meel toegevoegd heb of bepaalde kruidenmengsels in het eten marginaal verander. Maar daar staan er minstens tien tegenover die hetzelfde recept gedachteloos wegkauwen.
Van bier roepen ze ook dat je je eigen merk er niet uit haalt maar zoek een professionele brouwer en ik denk dat ie dat meestal wel kan.

Dat zal met spelt dan ook wel zijn. De een proeft het wel, de ander niet. Het bakt in ieder geval compleet anders, ik denk dat je met ogen dicht het verschil tussen speltdeeg en tarwedeeg kan voelen als je dezelfde verhoudingen zou gebruiken. Voor de smaak is het misschien lastiger.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Marionbakt: Kamut versus tarwebloem

Bericht door Rik59 »

Als we deze kant opgaan dan vind ik zowel spelt als kamut of welk ander interessant gebracht graantje niets toevoegen aan brood...

Ik vind het veel leuker om bijvoorbeeld een kurkuma-brood of een kwarkbrood of wat gedroogde tomaatjes, noten, pesto, spek bieten etc. etc. toe te voegen en/of te variëren in welke richting dan ook waar je dan weet dat iemand het proeft en waardeert...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie