Frans Landbrood..

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Frans Landbrood..

Bericht door Anna »

Gisteren bedacht dat ik Frans Landbrood kon proberen te bakken in de kleine oven (heb er twee boven elkaar). Als ze niet te hoog zouden worden zou het passen..
Het begon al met afwegen. De weegschaal ging halverwege weer eens uit en aan, alles op 0 gr :roll: De lepelweegschaal (Action) vond dat er maar 2 gram bijkwam, terwijl dat het verschil was tussen een bijna lege en bijna volle lepel zout. Was dat brood van gisteren daarom aan de zoute kant :o
De eerste rijs duurde best lang. Als je er met je vinger in prikt en je trekt het deeg mee omhoog wegens plakkerigheid is het dan nog niet goed gerezen of ligt dat aan het deeg? Met een flinke laag olie op m'n vinger ging het wel beter, maar of dat is toegestaan?
Alles duurde lang en tijdens het vormen ging ook nog eens de telefoon. Het ene brood lag al op de plaat en het andere kwam pas een half uur later, maar niet op gewacht met de 2e rijs. Vandaar het verschil in grootte, de hoeveelheid deeg is gelijk.
De kleine oven is een grilloven die ook in te stellen is op boven- en onderwarmte. Wellicht doordat ie best laag is en er een grill in de weg zit, zit er geen lampje in. Na een klein kwartier op 230 graden begon het een beetje aangebrand te ruiken. Snel de zaklamp gepakt, jahoor... Bakje water eruit gehaald en de bakplaat direct op de bodem van de oven gezet. Het hoge broodje bleef al steken.. Pfff, met nog 10 minuten op de klok, maar al wel een kerntemperatuur van 95 graden de broden er maar uitgehaald. Resultaat korst te donker, onderkant te licht en gescheurd..
Het smaakt wel prima, Frans zeg maar :D Wordt vervolgd.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Frans Landbrood..

Bericht door miesje1959 »

Nou, wat een belevenissen terwijl je alleen met brood bezig was, gaat er van alles mis.

Je verteld dat er tussen de broden een half uur verschil zat. Dan had je de een eerst kunnen bakken en de ander een half uur later. Nu is het ene brood een stuk kleiner en waarschijnlijk ook veel compacter
Wat betreft kijken en voelen of het deeg klaar is voor de oven kan je het plakken voorkomen door b.v. olie aan je vinger te doen, water of een beetje bloem. Zelf gebruik ik iets bloem, dan kan ik het beter zien.

Wat de weeglepel betreft. Ik had twee reserve weeglepels van de Aktion. Mijn dure weeglepel was gevallen dus kwamen die reserve lepels wel van pas. De aktion weeglepels waren echter waardeloos. De één leidde een eigen leven de ander deed het helemaal niet. Had vast pech met de lepels, want de aktion weeglepels worden door velen gebruikt.
Heb meteen een weeglepel besteld waar ik wel op aan kan. Een Sunartis weeglepel, daar heb ik ook een kernthermometer van :2th: .
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie