Vandaag weer vrolijk verder gebakken uit das Brotbakbuch. Dit keer twee soorten broodjes en een reines Roggenbrot.
Een mooie uitdaging.
MorgenBrotchen heeft wat verschillende meelsoorten waarom semolina, en je maakt alles de avond van te voren al en schuift het vervolgens de koelkast in. Het deeg was behoorlijk plakkerig, dat zou niet moeten volgens het boek. Mogelijk dat ik fijnere semolina moet gebruiken, dat neemt meer water op. Het uiterlijk was rustiek te noemen, en ze smaakten erg lekker
Morgenbrotchen by
Lekker Melig, on Flickr
Het tweede probeersel waren aardappelbroodjes. Nou heb ik wel eens eerder aardappelbroodjes gemaakt, maar deze waren toch weer heel anders. Piepers koken, prakken, na afkoelen de rest van de ingredienten erbij en ook hier de hele boel een nachtje de koelkast in, zodat ik ook deze broodjes vanmorgen alleen nog maar hoefde te vormen. Was blijkbaar nog wel wat slaperig, want ik had ze moeten insnijden. De smaak heeft er niet onder geleden, het uiterlijk wel, en alhoewel ze lekker waren, vond ik ze iets te compact. Gezien het hoge gewicht aan aardappels en dus het lage glutengehalte kan het ook bijna niet anders.
Kartoffelbrotchen by
Lekker Melig, on Flickr
Het meest interessante baksel van vandaag was het pure roggebrood, dus geen tarwe erbij. Na kneden lijkt het een beetje op beton, aldus Lutz. Ik heb het maar wat langer laten rijzen, want ik had er weinig vertrouwen in. Dat is ook niet gek met roggedeeg, het voelt echt zodanig anders aan dat je nauwelijks kan inschatten of het ook goed is. Uiteindelijk kwam er een heel mooi stevig roggebrood uit de oven, wat ik na afkoelen maar meteen in heel dunne plakken gesneden hebt en hup in de vriezer. Toch wel benieuwd hoe het smaakt, maar er lag nog meer brood vandaag :-)
Reines roggenbrot by
Lekker Melig, on Flickr
Wil