Berliner bollen

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Berliner bollen

Bericht door Dalanjo »

Ik kwam een recept tegen in een kookboek behorend bij mijn oude keukenmachine (1974)
En aangezien ik toch net de olie voor de oliebollen in huis had, en de frituurpan schoon, moesten er dus even berlinerbollen gemaakt worden met een vulling van bramen-aardbeien jam

En wat waren ze lekker.... ik heb er 17 gebakken, 1 opengesneden om te kijken of hij gaar was, 4 naar de buurvrouw als dank voor haar restje bramenjam. De rest hebben zelf soldaat gemaakt.

Dit recept houden we erin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Berliner bollen

Bericht door Melinda »

Prachtige Berliner bollen. Ik zit hier te :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Dalanjo »

Melinda schreef:Prachtige Berliner bollen. Ik zit hier te :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Dank je! En het is zooooo simpel :-)
Deegje, rijzen, doorslaan, afwegen en bolletjes van maken, rijzen, afbakken in frituur, door de suiker, en vullen met jam.

Ik zou bijna zeggen, een kind kan de was doen :-)
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Berliner bollen

Bericht door ghost »

Kunt je dit kindje hier dan een recept doorgeven en de werkwijze , plus welke olie gebruikt je om te bakken? :oops:
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Dalanjo »

ghost schreef:Kunt je dit kindje hier dan een recept doorgeven en de werkwijze , plus welke olie gebruikt je om te bakken? :oops:
Ingrediënten:
Deeg:

3 dl. Melk,
7 gr. Gist,
40 gr. Boter
40 gr. Suiker
1 ei
1 theelepel (afgestreken) zout
1 eetlepel citroensuiker
500 gr. Bloem
2 eetlepels rum.

Maak van de ingredienten een deeg, laat deze 45 minuten rijzen. Hierna het deeg doorslaan, (wegen om te bepalen hoe zwaar het is, zodat je kunt berekenen hoeveel bolletjes je ervan kunt maken)
De deegballetjes opbollen, en weer laten rijzen totdat ze zijn verdubbeld qua omvang.

Tijdens het rijzen de frituurpan vullen met frituur olie (ik heb de 3 liter flessen frituurolie van de Lidl gebruikt hiervoor) en op ongv. 170 graden zetten.

De bolletjes vervolgens afbakken in de olie, netzoals oliebollen. (Je zult ze dus zelf halverwege moeten keren.)

als ze uit de olie komen, meteen door de fijne kristalsuiker rollen.

Met een grote spuit (ik heb een grote plastic spuit van 100 ml. ) een gaatje in de zijkant maken en daar de jam in spuiten.

PS: ik vond het deeg er slap, en heb een paar eetlepels extra bloem toegevoegd.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Berliner bollen

Bericht door ghost »

Ah dank voor het recept , eens zien als ik het deze week nog kan maken :2th:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door bakplaat »

Prachtige Berliner bollen met een lekkere vulling :2th: gebruik ook eens Frambozenjam.
Een andere en ook veel gebruikte vulling is een niet al te stijve Banketbakkersroom.

Als ik je recept zie (60% melk, 1 ei en 40 gram boter) kan ik me bijna niet voorstellen dat dit een erg slap deeg geeft. ;B
Heb je het wel lang genoeg gekneed ?

En wat bedoel je met citroensuiker... misschien citroenrasp ?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Ballie »

Wat ik er zover over heb kunnen vinden is citroensuiker hetzelfde als citroenrasp. Alleen is citroensuiker droger.

>>KLIK HIER<<
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Dalanjo »

bakplaat schreef:Prachtige Berliner bollen met een lekkere vulling :2th: gebruik ook eens Frambozenjam.
Een andere en ook veel gebruikte vulling is een niet al te stijve Banketbakkersroom.

Als ik je recept zie (60% melk, 1 ei en 40 gram boter) kan ik me bijna niet voorstellen dat dit een erg slap deeg geeft. ;B
Heb je het wel lang genoeg gekneed ?

En wat bedoel je met citroensuiker... misschien citroenrasp ?
De bedoeling was ook dat ik ze met frambozenjam zou maken, maar dat had ik niet in huis (dit soort dingen moeten altijd 's avonds uitgeprobeerd worden ) en de buurvrouw had alleen nog maar een restje bramenjam :-)

Toen ik het recept las had ik ook niet het gevoel dat het zo dun zou worden, ik denk alleen dat ik mijn weegschaal niet goed op nul gezet heb, waardoor er toch meer melk in kwam als verwacht. Tenminste, dat is de enige verklaring die ik kan geven voor het dunne deeg. Een weegfout dus. De kneedtijd was lang genoeg.

Straks wil ik donuts gaan maken, eens kijken hoe dat gaat :-)
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Berliner bollen

Bericht door brood daar zit wat in »

Lekker en ze zien er mooi uit.
Heb ze ook eens zelf gemaakt, vind ik het toch altijd beter smaken dan van zo'n kraam.
Maar brrrr die stinkende olie heeft me doen besluiten dat ik dit jaar niks zelf bak.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door bakplaat »

Dat zou jammer zijn Marja...Hier staat de frituur het hele jaar door in het schuurtje aan ons huis, dus geen last van stinkende olie in huis en worden er zaterdag ook weer volop Oliebollen gebakken.

Als je ook zo'n schuurtje of andere aparte ruimte hebt, zou je het toch nog eens kunnen overwegen om wat Oliebollen te bakken...Succes.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Dalanjo »

brood daar zit wat in schreef:Lekker en ze zien er mooi uit.
Heb ze ook eens zelf gemaakt, vind ik het toch altijd beter smaken dan van zo'n kraam.
Maar brrrr die stinkende olie heeft me doen besluiten dat ik dit jaar niks zelf bak.
Wat mij opviel was dat de olie praktisch niet bruiste, en dat er ook praktisch geen walm of geur vanaf kwam. Patat bakken stinkt meer :-)
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Berliner bollen

Bericht door Br00dd00s »

Ik sta altijd in weer en wind op ons balkon om oliebollen te bakken...

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door Ballie »

Dalanjo schreef:Wat mij opviel was dat de olie praktisch niet bruiste, en dat er ook praktisch geen walm of geur vanaf kwam. Patat bakken stinkt meer :-)
Dat zal komen door de lage temperatuur van de olie. Friet wordt normaal op 190 graden gefrituurd. Je gaf zelf (in je recept) al aan dat de frituur op 170 graden wordt gezet. Dat scheelt enorm in walm en gespetter. Alleen wanneer het vet te koud zou zijn, zuigen de bollen zich vol met vet. Het is dus zaak om niet teveel tegelijk en niet te snel achter elkaar te bakken. Daardoor zakt de olietemperatuur. Het zou ook zeker geen slecht idee zijn om een kernthermometer in de olie te hangen wanneer je berliner- of oliebollen (of doughnuts) bakt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Berliner bollen

Bericht door bakplaat »

Omdat de friteuse toch in gebruik was voor de Oliebollen heb ik vandaag ook weer eens Berliner Bollen gebakken.

Afbeelding
bakplaat schreef:Een andere en ook veel gebruikte vulling is een niet al te stijve Banketbanketbakkersroom
Heb de bollen dan ook gevuld met Banketbakkersroom, hiervoor gebruik ik een plastic (mini) trechtertje wat in mijn spuitzak past en waarmee ik ook kleine Slagroomsoesjes vul:

Afbeelding

Let er wel op dat de BB room volkomen glad is...dat het spuitje niet verstopt raakt door klontjes in de room. ;B

Voor nog meer foto's zie het Fotoalbum

Wens iedereen gezellige jaarwisseling en gelukkig Nieuwjaar 2017 :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Redikim
Deegkneder
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 15:26
Locatie: Roosendaal

Re: Berliner bollen

Bericht door Redikim »

Ze zien er wel heel erg mooi uit hoor.
Daar ga ik toch ook eens mee aan de slag.
En dat recept staat nu meteen in mijn favorieten.
Superbedankt. :2th:
Eigen brood bovenal
MAXIMA PLANETARY MIXER MPM 7 BLUE
Siemens MS65500N Snijmachine
Indesit I5TMH2AGWNL B.jaar 2015
De Zuidmolen

Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven
Plaats reactie