De experimenten van Arianne

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arianne
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 09:45

De experimenten van Arianne

Bericht door Arianne »

Supertrots op mijn Vikingbroodje van tarwemeel, roggemeel en gerookte mout, ook al is hij niet helemaal gaar. Een bewerkelijk, maar (bijna) geslaagd experiment!
Door de mout heeft het broodje een lichte biersmaak.

Het recept is door archeologen Daniel Serra en Hanna Tunberg samengesteld, en gebaseerd op vondsten van voedselresten en kookgerei in oude Vikingnederzettingen.

Nu ik weet dat dit recept werkt, wil ik het experiment uitbreiden: het volgende broodje bak ik in de Dutch Oven op houtskoolvuur (en dan wel gaar). Dan krijgt het vast nog wat meer van die heerlijke rooksmaak.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: De experimenten van Arianne

Bericht door papagena »

Wat een leuk experiment! Hopelijk lukt het de volgende keer beter maar het was toch al een heel eind de goede kant op. De looks zijn prima.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: De experimenten van Arianne

Bericht door bakplaat »

Je brood ziet er toch niet onaardig uit Arianne :2th: Om te beoordelen of het goed gaar is... kloppen of het hol klinkt,
of schaf je een Kernthermometer aan.

Vanaf ± 95 °C. is je brood gaar.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Arianne
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 09:45

Re: RE: Re: De experimenten van Arianne

Bericht door Arianne »

bakplaat schreef:Je brood ziet er toch niet onaardig uit Arianne :2th: Om te beoordelen of het goed gaar is... kloppen of het hol klinkt,
of schaf je een Kernthermometer aan.

Vanaf ± 95 °C. is je brood gaar.

Afbeelding
Die wilde ik niet gebruiken, want die hadden de Vikingen ook niet [emoji41]. Maar de volgende keer doe ik het beslist wel!

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: De experimenten van Arianne

Bericht door CarlaB »

Gewoon doen joh, anders is het zo zonde van al je werk. Beetje in het handige hier en nu zullen de Vikingen je toch wel vergeven?
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Plaats reactie