Baksels van Nelsbakery

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nelsbakery
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 12:00

Baksels van Nelsbakery

Bericht door Nelsbakery »

De eerst gelukte baksels!

Het probleem van mijn eerdere broden was denk ik dat ik de broden niet opbolde, maar gewoon in het blik 'mikte'. En ook niet geheel onbelangrijk, dat de kamer veel te koud was waardoor de broden niet goed rezen.

Hierbij dan de eerste twee gelukte broden.

Tijgerbrood (van Levine)
Afbeelding

Afbeelding

Zonnig tomatenbroodje
Afbeelding

Afbeelding

De structuur van het tomatenbrood is echt goddelijk.
De ingrediënten voor de liefhebber:
- 500 gram bloem
- 1.5 theelepel zout
- 1.5 eetlepel suiker
- 30 gram boter
- 175 gram tomatensap
+- 125 gram water
1 theelepel gist
50 gram gedroogde tomaatjes
75 gram kaas in kleine blokjes

Ik heb er zelf nog aan toegevoegd, maar wss kan het ook wel zonder :-)
25 gram glutenpoeder (dus 25 gram minder bloem gebruiken)
2 fijngestamte vitamine-c tabletjes
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Baksels van Nelsbakery

Bericht door Bioloogje »

Je broden zien er prachtig uit!


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Baksels van Nelsbakery

Bericht door bakplaat »

Je 'eerste' gelukte Baksel/broden zien er prima uit :2th:
Nelsbakery schreef:De eerst gelukte baksels!
Het probleem van mijn eerdere broden was denk ik dat ik de broden niet opbolde, maar gewoon in het blik 'mikte'.
Zie HIER mijn fotoalbum Busbrood, je ziet daar op volgorde alle handelingen van deeg tot brood, het is ook vast niet alleen maar het opbollen en in het blik/bus mikken waar het op aankomt. Veel forumleden hebben het al bij hun favorieten staan.
Maar let op, de aangegeven rijstijden zijn bij benadering, je moet altijd het gedrag van je deeg volgen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Baksels van Nelsbakery

Bericht door willemsingapore »

Broden zien er mooi uit. Ik heb alleen een opmerking. 25gr Gluten poeder lijkt me wel erg veel voor 500gr bloem. Dat is 5%! ;K Ik weet natuurlijk niet wat voor bloem / meel je gebruikt maar toch...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Baksels van Nelsbakery

Bericht door bakplaat »

Idd. Willem...25 gram glutenpoeder is wel wat veel voor dit recept van 500 gram bloem, die ook nog eens verminderd werd met 25 gram. dan kom je uit op 475 gram bloem, wat het percentage nog wat verhoogd. 1% = 4,75...25 : 4,75 x 1% = 5,26 % ipv. 5%, terwijl 1-2 % zeker voldoende is.

Het gebruik van thee/ eetlepels is niet aan te bevelen, dat is minder nauwkeurig, het vocht weeg je immers ook af ?! Het gebruik van bijv. een (digitale) lepelweegschaal, is een betere oplossing, die weegt kleine hoeveelheden tot 0.1 gram nauwkeurig, zie onderaan op de foto...

Afbeelding

...Mijn weeglepel heb ik enkele jaren geleden eens gekocht bij de LIDL en zo af en toe is hij er ook nog wel eens in de aanbieding in de winkel.

Je kunt er ook een online bestellen bij de LIDL Voor nog net geen €. 10 wordt hij dan netjes verpakt bij je thuisbezorgd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Nelsbakery
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 12:00

Re: Baksels van Nelsbakery

Bericht door Nelsbakery »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het busbrood bij m'n favorieten zetten. Handig :idea:

Ik dacht dat ik in een YouTube filmpje had gezien dat 5% glutenpoeder werd toegevoegd, maar dat is veel te veel dus. Zal er de volgende keer minder in doen!

Inderdaad die eetlepels en theelepels zijn niet bepaald handig. Het stond in het BBM recept. Ik ben toevallig laatst alle winkels langs geweest voor zon lepel. Ik ga er gelijk eentje aanschaffen :2th:

Bedankt bakkers!
Plaats reactie