Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mina B.
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 feb 2018, 12:07

Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door Mina B. »

Beste mensen,

Verpakt brood uit de supermarkt eet ik al jaren niet meer. De voor meer ambachtelijk doorgaande broden van de warme bakker, of van de supermarkt met aparte broodafdeling vinden wij lekkerder. Met name speltbrood.

In het voorstel hoofdstuk schreef ik dat ik sinds kort een gasfornuis met elektrische oven heb. Voorheen werkte ik met een combi magnetron met grill-bakoven.

Wat ik in die oven stopte, kwam er niet snel mislukt uit.
Ook leek alles in mijn nieuwe oven goed te gaan, malse kip, lasagne, gegratineerde groenten..
Maar de laatste twee acties waren niet iets waar ik trots op ben. En dat waren dus pogingen om brood te bakken. Dit waren ook mijn eerste pogingen, want in mijn vorige oven was daar niet genoeg ruimte voor.
Beide keren zijn de boden erg laag gebleven, en erg vast ook. De eerste was nog wel te eten, nou, alleen dezelfde dag dan.

De dag erna was het een baksteen. Het had ook echt die vorm, was in een broodblik gebakken.
De volgende poging was een vloerbrood te maken. Deze bleef ook plat en was direct na het afkoelen al erg hard. Bijna als scheepsbeschuit. Staat nu als paneermeel in de kast.

Ingredienten waren 500 gr (spelt) broodmeel, zout, 300 ml. lauw water, een zakje desem (vloeibaar) geschikt voor de hoeveelheid meel, en een zakje gedroogde gist.
Voldoende gekneed en laten rijzen en rusten, weer gekneed, gevouwen, laten rijzen en rusten.
Oven op temperatuur en dan het deeg erin.

Zo jammer van deze voorbereiding, de moeite, het geduld dat ik moest opbrengen voordat het de oven in mocht, ondanks dat het kneden me een 'authentiek' gevoel gaf, verwachtte ik er toch wel iets meer van terug dan alleen die eerste snee nog wam met boter en suiker..

Is dit genoeg informatie om in te schatten waar het mis ging?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door lekkermelig »

Ik lees voldoende gekneed en dan laten rijzen.

Hoelang heb je het laten rijzen, wat is de temperatuur van je deeg en je omgeving? Was het deeg voldoende gerezen? Dat kan je zien/testen.
Als het antwoord daarop ja is kan het er nauwelijks als een baksteen uitkomen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door Levinebaktbrood »

Brood bakken is een proces dat je in je vingers moet krijgen en dat duurt een tijdje. Je kan niet verwachten dat als je voor het eerst brood gaat bakken er een perfect brood uit de oven komt. Dat zou een wonder zijn. Breien en haken leer je ook niet in 1 dag........

Goed brood leren bakken is een kwestie van veel oefenen en nog eens oefenen. Ik bak al heel lang brood en leer nog steeds bij. Er zijn zoveel technieken te ontdekken en uit te proberen.

Het kan al mis gaan bij de ingrediënten of bij het recept of bij het afwegen of bij het kneden enz.
Iedere stap in het hele proces is belangrijk.
Je schrijft dat je goed gekneed hebt. Maar hoe heb je dat bepaald en hoe heb je gekneed? Met machine of met de hand?
Kneden doe je maar 1 keer (ik lees twee keer kneden in jouw bericht).
Spelt is kwetsbaarder dan tarwe, daar moet je dus voorzichter mee om gaan.
Hoeveel zout heb je gebruikt? Zout is een belangrijk onderdeel van brood.
Water ook afwegen ipv afmeten in ml in een maatbeker.
Heb je het deeg niet te kort of juist te lang laten rijzen? Te lang laten rijzen levert ook een baksteen op.
Heb je het deeg op de juiste wijze gevormd/op spanning gebracht? Als je deeg niet goed op spanning brengt zakt het uit tijdens het rijzen en wordt het een platte schijf (bij een vloerbrood).
Rijsmandje gebruikt bij het vloerbrood?
Onder welke omstandigheden heb je het laten rijzen?
Deeg afgedekt?
Enz enz
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Mina B.
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 feb 2018, 12:07

Re: Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door Mina B. »

Beste Levine en Wil,

Ik weet niet eens precies meer wat ik zou antwoorden op jullie vragen. Vooral de vragen over hoeveel tijd en op welke temperatuur ik het deeg heb laten rijzen. Over het kneden, ja dat heb ik twee keer (met de hand) gedaan. De ene keer om het deeg soepel te krijgen, en de tweede keer om het deeg in de goede vorm te krijgen om het te kunnen vouwen zoals er op de tekening op de zal met meel stond. Ik heb het in een plastic beslagkom met een schone theedoek erover boven de radiator in mijn keuken gezet (op een warme plek wegzetten om te laten rijzen, was de instructie).
Ik heb het inderdaad wat langer laten rijzen dan aangegeven, naar mijn idee ging dat niet zo voortvarend en besloot het wat meer tijd te geven; en op spanning brengen, rijsmandje, het zijn allemaal nieuwe termen voor mij. Ik dacht, oké, ik bak even n brood..maar ik begrijp nu dat dat zo niet gaat.

Ik zal eerst eens rondkijken hier en lezen, misschien vind ik wel wat beginners tips.

Vr. groet,
Mina.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door Rik59 »

Beste Mina

Ik lees alom verwarring in je reactie.
Toen ik (weer) begon met bakken kreeg ik de tip voor een recept:
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... desem.html
Wij eten graag desem en volkoren maar dit terzijde.
Tevens kreeg ik de tip dit recept stap voor stap te volgen.. en het een aantal keer volgens dit proces te bakken.

Misschien een tip voor jou waar je mogelijk veel duidelijk wordt?? Suc6!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mina B. bakt ze bruin (maar hárd)

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, een broodje bak je niet zomaar 'even' :G.

Kijk eens op mijn blog, daar staan bijna 300 recepten voor brood. Begin met een simpel recept en ga dan steeds verder oefenen.

Zoals ik al zei, is iedere stap in het hele proces even belangrijk. Kneden doe je alleen in het begin en het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken. Zie dit filmpje op mijn YouTube kanaal.

Laten rijzen op een radiator is niet nodig, deeg kan op kamertemperatuur rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie