Bakkerij van Tigerlilly

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Tigerlilly29 »

Mijn resultaat van een ochtendje nijvere huisvlijt: 2 bruinbrood en worstenbroodjes
AfbeeldingIMG_20181027_130111 by Tigerlilly-29, on Flickr
Laatst gewijzigd door Tigerlilly29 op za 27 okt 2018, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door lekkermelig »

De foto's zijn niet zichtbaar
Hier een link hoe je vanuit flickr het handigste foto's kan plaatsen

viewtopic.php?f=32&t=4818
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Tigerlilly29 »

veels te lastig, nou geen zin meer in :2th:
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door BakkerGerrit »

Ziet er prima uit Lilly!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door lekkermelig »

Tigerlilly29 schreef: za 27 okt 2018, 13:36 veels te lastig, nou geen zin meer in :2th:
:( :( :roll: :shock:

moeilijk hoor. zucht.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Tigerlilly29 »

Kennelijk toch wel! ik ben geen nono op het gebied van internet, maar het lukt mij gewoon niet...??
3 verschilende manieren geprobeerd, telkens volgens manier zoals wordt gezegd, maar het lukt gewoon niet helaas...
Nu zie ik in mijn originele bericht ineens de foto: of ik heb het nu wel goed gedaan, of iemand anders heeft hetvoor mij gedaan? Daarvoor dank.
het zal wrs aan mijn dikke vingers of mijn kleine tablet liggen :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door lekkermelig »

Hoi,
Ik verbaas me erover, het is namelijk letterlijk wat Anna in dit linkje uitlegt:
- op het pijltje klikken, er verschijnt een wit scherm met tabs
- je klikt op BBCode
- eventueel pas je het formaat aan in de drowdown.
- je kopieert wat er in het tekstveld staat
- je plakt dat letterlijjk in je bericht. That's it

Eventueel kan je daar nog aanpassingen in maken om alle flickr reclame weg te halen zoals het linkje aangeeft, maar dat doe ik nooit. Ik geloof zelfs dat je volgens hun gebruiksvoorwaarden dat er ook in hoort te laten staan als je linkt naar flickr.
Ben dus wel benieuwd welk stuk je hiervan niet snapt, misschien moeten we de tekst ergens verbeteren?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Eef »

Hallo,

Ik zie dat je worstenbroodjes gebakken hebt, welk recept heb je gebruikt? Ik bak ze ook regelmatig en ze zijn lekker, alleen vind ik het broodje net niet zacht genoeg. Ik heb verschillende recepten gebruikt, maar de laatste tijd alleen het recept van Robert van B.
200 Gr melk
500 Gr bloem ( Americana)
9 Gr zout
25 gist
10 Gr basterdsuiker
125 Gr boter

Heeft iemand een tip of een aanpassing van het recept zodat het broodje iets zachter wordt?
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zou veel meer vocht gebruiken en minder boter.
Begin eens met 275 melk en 75 boter.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Koos de bakker »

Ik gebruik voor mijn worstenbroodjes het recept van Cor (Bakplaat) voor de zachte witte melkbroodjes (https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=63&t=1793).


850 gram patentbloem
50 gram verse of 12 gram droge gist
15 gram zout
15 gram suiker
550 gram volle melk
50 gram zachte (room)boter

Voor worstenbroodje gebruik ik deegballetjes van 45 gram en voor de vulling 40 gram gehakt/broodje. En van het overige deeg maak ik lekkere witte bolletjes en gebruik hiervoor 75 gram deeg per bolletje.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door CarlaB »

Ook hier alleen maar fans van worstenbroodjes die ik maak op basis van het recept van Cor voor zachte, witte melkbroodjes.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Bakker Henk »

Hallo, hier West Brabant.
Omdat ik alleen maar met de vastenavend worstebrooikes bak, heb ik er wel enkele jaren over gedaan om een recept te ontwikkelen. Hier is mijn recept uit 2015:
bloem 100
melk 32
boter 10
suiker 2
water 30,5
zout 2
gist, droog 3,2
In dit recept doe ik dan ook nog een vitamine C-tabletje.
Mijn verhouding deeg/gehakt is ongeveer 74/50. (Bij ons zijn ze iets groter.)
Ik vind dit best een goed recept, maar omdat ik het toch niet kan laten, ben ik laatste jaren ook wat bezig met zuurdesem i.c.m. gist. Nog ietsje smakelijker.
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Tigerlilly29 »

Ik heb het recept uit de broodbijbel zelf gebruikt en mijn kinderen vonden ze heerlijk. Ik was ook wel tevreden.
Komende week gaan ze nog een keer in de herkansing.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door BakkerGerrit »

En wat zijn de geheimen van de vulling? (Vraag van een niet Brabander en worstenbroodjesleek)
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Tigerlilly29 »

@Gerrit, van een Drent.... Ik heb geen idee wat het geheim is, het recept wat ik gebruikt heb maakt in mijn ogen degelijke worstenbroodjes:luchtig, zacht en smaakvol. Nootmuskaat en wat zout doet al veel vind ik qua smaak.En natuurlijk lekker gehakt!
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Koos de bakker »

Ik doe door het gehakt naast gehaktkruiden ook nog mosterd en een druppeltje tabasco voor de pit. Maar dat is geen geheim hoor.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Bakker Henk »

Ik vind dit ook nog steeds moeilijk, maar op het moment doe ik:
zout, versgemalen zwarte peper, versgemalen nootmuskaat, kerrie, gerookt paprikapoeder, tijm, Worcestersaus en Dijon mosterd.
Ook nog steeds een beetje zoekende dus.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: za 03 nov 2018, 23:17 Ik vind dit ook nog steeds moeilijk, maar op het moment doe ik:
zout, versgemalen zwarte peper, versgemalen nootmuskaat, kerrie, gerookt paprikapoeder, tijm, Worcestersaus en Dijon mosterd.
Ook nog steeds een beetje zoekende dus.
Buiten het rode heb je de "basis" van de gehaktbal... mis het fijngeblenderde (puree) uitje..
Die basis is wel goed om vanuit te werken.. combineren.. uitwerken..

Zoek dan wat lekkers uit..: https://keilekker.nl/

Wie weet kom je dan in dit rijtje.. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/239 ... an-de-Vegt

Zelf broodjes gemaakt bij Meelmuts te EHV.. vond ze dicht bij de gehaktbal zitten..

Disclaimer.. geen reclame gemaakt.. meerdere merken genoemd (mag bij de omroep ook) dus gummen en poetsen lijkt me niet nodig..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Bakker Henk »

Zoek dan wat lekkers uit..: https://keilekker.nl/
Nou, Rik, ik weet in mijn omgeving ook wel iets goeds.

Het gaat inderdaad de richting op van een gehaktbal. Alhoewel ik daarin een hoop andere smaakmakers gebruik. In mijn internetonderzoeken ben ik wel www.sunshineinmykitchen.nl/kruidenmix-worstenbroodjes/ tegengekomen.
Selderie en laurier lijken mij interessant. Al lijkt het mij nog wel lastig om die laurierboom die ik buiten in de kruidentuin heb staan in poedervorm te krijgen. Haha. (het lukt me nooit zo'n smiley hier in te toveren)
Ik was trouwens ketjap vergeten. Doe ik er ook wel in.

Maar eigenlijk een goed idee van jou Rik. In eerste instantie ben ik uitgegaan van: wat stop ik in een gehaktbal. En de laatste keren ben ik daar steeds meer van af gaan stappen. Dus misschien helemaal vanaf stappen. Wel heel moeilijk.
We hadden al een projectje klaar staan. Je weet wel: zo'n vervelend onderzoekje doen. Dus steeds een beetje gehakt op smaak brengen, in de oven, en proeven. Maar ik moet nog een proefopzetje maken.
Oh, ik denk al weer aan maggi blad, groene Tabasco...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Rik59 »

Henk..

Keilekker zijn maar wat richtingen..

Kruidenmix(en)… je zult ze mij nooit zien kopen of het moeten gerichte mixen zijn zoals Garam Massala.. Ras el Hanout..
De "populaire" mixen... BBQ.. gehakt.. etc. etc. bevatten meestal teveel zout.. soms tot 60%.. (een pak zout kost € 0,40)..
Stel zelf samen.. kijk wat er in die mixen zit.. koop wat specerijen en speel met wat percentages.. voeg zout op het laatst toe naar smaak..
Theelepel dit en theelepel dat heb je zo een potje vol...…. vaak lekkerder en goedkoper..

Standaard maakt ik hier zelf gehaktmix, Provençale, Italian, Grieks en voor mie / noodles.. maar goed draai ook m'n eigen gehakt... dus tja.. waar wil je heen.. mogelijkheden genoeg..

Die standaardbal als worstje is zo slecht nog niet.. zoals we zo vaak in de keuken zeggen "Less is more"..

Zoek je een apart balletje.. zoals bijv.. de drie sterrenbal van de Librije.. https://www.smulweb.nl/recepten/gehaktbal

Volgens mij gaan er binnenkort aparte wolsteblootjes geboren worden :D, :D,
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bakkerij van Tigerlilly

Bericht door Rik59 »

https://kruidenmix-maken.nl/newpages

Zit je nu alweer met je neus tegen het scherm??


En als we dan toch bezig zijn...: https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/rec ... t-zuurkool
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie