De baksels van Joannes

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

De baksels van Joannes

Bericht door Joannes »

Vandaag de eerste keer mijn oven in gebruik genomen nadat ik mijn bakblikken ingebrand had. De maten hiervan zijn 28 x 12 x 8,5 : 5 = afgerond 570 gram meel per blik + 60% water = 912 gram deeg per blik. Ik had echter 800 gram deeg per blik gebruikt met in mijn achterhoofd dat dit gelet op de kleinere maten aan de onderzijde voldoende zou zijn. Bovendien gaf de leverancier ook aan dat dit blikken waren voor 800 grams broden. De ovenrijs was uitstekend maar qua verhouding mogen de broden in de toekomst iets hoger zijn. De volgende serie gaat dus naar afgerond 900 gram. Er gaan drie busbroden naast elkaar in de oven, maar omdat ik stoom moest creëren was ik beperkt tot twee broden. Tussen de broden in had ik een kleine gietijzeren cocotte geplaatst waar ik het kokende water in kon doen. Voor de toekomst een lang smal bakje zien uit te halen want als ik drie broden naar achteren schuif houd ik aan de voorkant een cm of 10 over om een lang smal bakje te plaatsen.
De eerste 12 minuten heb ik op 230 graden gebakken. Toen begon ook de verkleuring door te zetten waarna ik het bakje water verwijderd heb. De bovenwarmte vervolgens terug gebracht naar 180 graden. De onderwarmte iets terug gebracht naar 225 graden. Dit deed ik om te voorkomen, althans dat hoopte ik, dat de bovenkant te donker zou worden en iets meer warmte van onderen leek me handig om ook een mooie lichtbruine onder- en zijkant te krijgen. Heel wonderbaarlijk, maar mijn theorie die overigens nergens op gebaseerd is, kwam precies uit zoals ik dat voor ogen had. Van alle kanten mooi goudbruin. Gevoelsmatig heb ik na 32 minuten het bakproces beëindigd. De broden kwamen mooi uit de bussen en de holle klank aan de onderkant gaf aan dat ze gaar waren. Idealer is echter om de temperatuur in de kern te meten. Zo'n apparaatje staat dan inmiddels ook op mijn verlanglijstje.
Ik heb net het brood aangesneden en de structuur van dit witbrood is heel mooi. De smaak is ook uitstekend. Ik heb ze overigens bereid uit kant en klaar meel van de Aldi. Als ik het hele proces wat meer in de vingers heb stap ik over naar andere meelsoorten die wat meer vaardigheden vereisen. Mijn ervaring is echter en dat geldt voor veel dingen, om in de beginfase alles eenvoudig houden zodat teleurstellingen voorkomen kunnen worden dan wel beperkt blijven. Voorlopig ben ik heel tevreden met de behaalde resultaten.

Heel jammer dat ik geen foto's kan plaatsen. Ik heb de kennis er helaas niet voor in huis. Vaak geprobeerd maar dat liep altijd op een fiasco uit.

N.B. Nog even nauwkeuriger uitgerekend met de ondermaten erbij. Dan kom ik uit op 571 - 45 = 526 gram meel + 60% = 842 gram deeg.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: De baksels van Joannes

Bericht door Rik59 »

Fraaie roman Joannes.... en wellicht ook fraai brood...

foto's kun je ook als bijlage bij je post doen... smakelijk brood zien we graag.. laat ons watertanden!!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: De baksels van Joannes

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed verhaal en heel verstandig om eenvoudig te beginnen :thumbup:

Je kan het bakje voor stoom ook onder de broden zetten, op de bodem van de oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie