Witte bollen

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gesloten
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Witte bollen

Bericht door WesleyNL »

Vandaag heb ik witte bollen gebakken volgens het eerste boek van levine, mn eigen interpretatie en een finishing touch.

Om te beginnen heb ik er vitamine c doorheen gedaan omdat ik nu weet dat mijn bloem anders te compact blijft.

Daarnaast weet ik niet of ik het goed heb gedaan met opbollen.
Na het opbollen moest ik tien minuten rust geven en weer opbollen en wist niet of ik het deeg dan eerst weer plat moest maken.
Dat heb ik wel gedaan.

Het rijzen ging niet naar wens (na 85 minuten wist ik nog niet of de tweede rijs goed was gegaan) en heb er een apart topic voor geopend omdat de bollen vooralsnog geen mislukking zijn want ik vind ze er prachtig uit zien.

Ik heb ze 17 minuten in de oven gehad omdat het boek 15-20 minuten aangeeft en ik 17 minuten dan wel mooi vond.

Als finishing touch heb ik roomboter gesmolten en toen de bollen uit de oven kwamen heb ik er gelijk boter overheen gesmeerd.

Ik ben benieuwd naar de smaak maar ze zien er heel mooi uit :-)
Dat zie niet allemaal even groot zijn komt omdat ik wel redelijk 16 gelijke grote stukken deeg kon maken maar o.a. Door de ronding in de hoeken voordat ik de stukken verdeelde zitten er een paar tussen die iets kleiner zijn.
Hoe ik dat het best kan doen qua verdelen kon ik niet terug vinden op youtube binnen de tijd die ik had en wilde ook niet elk stuk afwegen.

Zie hier het resultaat (van de buitenkant ;-))
9FB014E3-BE4E-48FE-B9D9-CB776E486EFD.jpeg
En zo aan de binnenkant:
FFF00A70-C213-4222-B41F-A4764A673032.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Witte bollen

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zie prima bollen, zeker voor een eerste poging :thumbup:

Als je gelijke bollen wilt lijkt mij elke bol afwegen een goede oplossing.......
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Witte bollen

Bericht door Rik59 »

Prachtige bollen Wesley... :thumbup:

2e rijs was dus prima...

16 bollekes afwegen is toch niet zo erg.. ;) ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Witte bollen

Bericht door Vitamine C »

haha denk dat de bakker toch ook afweegt. Dus gewoon weegschaal erbij.
( na een tijdje krijg je vanzelf beter gevoel wat bv 60 gr is)

Mooie bollekes verder ! :)
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Witte bollen

Bericht door Joris7 »

Kijk wat een mooie egale structuur, geen grote gaten. prachtig!

Echte bollen zijn het geworden ook.

Ik zal heel tevreden zijn als ik jou was top! :thumbup:

Nu nog een foto van de bol met een quarter pouder burger, cheddar, bacon, ketchup, rode ui, sla, en tomaat ertussen :lol:
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Witte bollen

Bericht door WesleyNL »

Ik ben ook heel blij met de bollen hoor 😂

Waar ik iets minder blij mee ben is dat de terug veren neer de oude vorm wanneer ik ze samen knijp.
Bollen hier bij de bakker vandaan blijven dan compact en dat vind ik ook wel lekker :-)
De veerkracht van deze bollen zijn dus iets te groot voor hoe ik ze het liefst zou willen.
Maar voor een eerste poging ben ik ape trots over hoe ze er uit gekomen zijn :-)

Even een kleine toelichting over waarom ik ze niet heb afgewogen.

Heel simpel gezegd.. ik vond dit niet zo heel erg voor een eerste keer. Ik dacht dat er minder verschil zou zijn omdat de 16 stukken deeg qua maat redelijk goed op elkaar leken.
Eenmaal opgebold zag je wel wat meer verschil :-)

Daarnaast Moet ik even wat sneller gaan werken (misschien is afwegen zelfs sneller) want het deeg begon al uit te drogen.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Witte bollen

Bericht door lekkermelig »

Ik gooi dit onderwerp op slot. Het is je gisteren door een van onze moderators ook al gevraagd, net als een heleboel andere dingen. Probeer je daar ff aan te houden voordat we. andere maatregelen moeten nemen.
Geen onzinnige posts, geen dertig posts per dag, hou jezelf een beetje on topic. Onzinnige reacties van anderen gaan we ook verwijderen. En dit forum regeltje uit onze algemene regels.

* Iedereen is dol op foto's en verslagen van al je bakpogingen, maar post niet alle losse stapjes in losse berichten. EEN onderwerp met een overzicht van je baksessie en mooie foto's wordt beter gelezen en meer gewaardeerd.

Enne, het klinkt misschien wat streng, maar we proberen een beetje structuur in dit forum te houden. Daar horen helaas wat regels bij

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gesloten