Keukenpret van Victory

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Hier weer even een update ;) ik loop een beetje achter. Foto's uploaden moet ik de laptop voor pakken en ik ben lui wat dat betreft :D

Afbeelding
Eerste 2 echte broden uit de nieuwe oven jeej! 2x een turks brood (broodbijbel) 450g bloem per pide. (+kruim)
En worstenbroodjes (broodbijbbel). Deze keer paste alles op 1 bakplaat wel zo handig. Ik heb het recept qua kruiden wat aangepast, anders vond ik het vlees te flauw en minder suiker erin, want het deeg was mij, bijna een jaar geleden, veel te zoet. (Broodbijbel) Helaas vonden de kindjes er niet zo veel aan dus na een dag of 3 de rest aan een vriendin meegegeven. Die kinderen vonden het wel lekker :thumbup: Zelf vond ik de eerste keer het vlees wel heel vochtig bij het oppeppen geen last meer van gehad.

Afbeelding
75% tarwemeel 25% viergranenmeel 64% water en dan nog boter, suiker, gist, volle melkpoeder en 2,4% gluten
ff vier meergranen broden gemaakt in 1x jippie! Deegkneder heeft ongeveer 4,3 kg mogen kneden duurde wel ff wat langer dan normaal. Tijdens het kneden ook van 60 naar 64% vocht gegaan en het had nog wel wat meer gekund denk ik. Afbakken ging ook vet goed, was met 35 ipv 40 minuten al gaar!
Grote kaisersbussen is 1,5 keer recept kleine bussen. Aan een bakkende kennis uit mijn woonplaats die besteld meel kwam ophalen (samen bestellen wel zo handig!) een groot brood meegegeven. Het beviel ze wel. Ik ben zelf niet zo fan van dit brood/4 granen meel dus ik heb alles opgemaakt en dat was precies genoeg voor mijn 4 broodbussen.

Afbeelding
Mijn nieuwe kastjes en fornuis. Vet blij mee!!!! Ik krijg nog een reststuk keukenblad van iemand. Die zal hopelijk dinsdag komen :) tot nog toe in elk geval een sterke plaat in de schuur gevonden.. Wie wat bewaard....
En alle zaden, toevoegingen, kleine pakjes meel, rijsmandjes, kommen, broodbussen in 1 la heerlijk! Hoef ik alleen voor meel en bloem nog naar de bijkeuken of voorraadkast. En de ruimte is weer terug in de keuken, omdat ik mijn rijsbox weer op de vriezer kan zetten en de kleine kastjes weg zijn. :angel: ...

If Your Happy And You Know It Bake A BREAD ....
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Bantam »

Dat is leuk zo'n grotere oven.
En ook die diepe lade is heel erg praktisch. :thumbup:
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door RedYssel »

Ziet er goed uit! Als je vlees te slap is gewoon iets meer panneer meel[emoji6] super lekker
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

Dat zijn weer mooie broden! :)

Ook fijn dat je in je nieuwe oven meer tegelijk kan bakken en dat hij her goed doet.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Vandaag met Koolhydraatarm meel en 1% instantgist (bovenste 3 foto's) van 'De Zuidmolen' wel een mooi broodje gemaakt. De ondere 2 foto's zijn van december toen mijn ene broodeter tevreden was en ik totaal niet :shock: . Beide broodjes zijn 70%, maar de onderste zijn, zeker na vandaag zwaar onderontwikkeld. De methode heb ik veranderd. Ik maak een een draadje aan voor misbaksels waar ik even uitleg wat ik anders heb gedaan. Ik ben vast niet de enige bakker die bij deze mix tegen wat problemen aanliep.
Afbeelding

In elk geval vandaag een blije bakker en een blije andere broodeter die nu een 'gewoon' brood voor zich zag ipv 'het plakje beton'
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Jeej Feestje :lol: Ik bak nu zo ongeveer sinds een jaar zelf brood!

Afbeelding
Hier zie je het verschil van een jaar ervaring. Het recept van Rutger van een jaar geleden leek nogal op het recept voor wit busbrood in 'Brood uit eigen oven'. Daar zag ik dat ik het recept ook met 60% semolina 40% patenbloem kon maken en zo gezegd zo gedaan. Werd die bijna vergeten pot semolina ook eens een keertje gebruikt. ik heb wat minder zout en gist erin gestopt dan het recept zei, want ik bak meestal met iets minder dan er in het recept stond. Het brood in een rijsmandje laten rijzen i.p.v. een broodbus. Dit omdat het brood dan het dichtst bij het eerste broodje kwam.
Een jaar later 1,5 -2x zo groot brood met dezelfde hoeveelheid bloem/semolina. (kenwood vs spiraalkneder) En de peuter heeft geholpen met het brood opmaken op zijn manier en van de kleuter moest ik het brood zo insnijden en ze was tevreden. Ik krijg die haakse snede nooit strak hij trekt altijd zoals hierboven.

Afbeelding
Bij de bruine bollen heb ik een beetje geëxperimenteerd. Ik maak ze sowieso altijd 50/50 maar ik maakte dan de poolish gewoon met alleen tarwebloem en het bij het deeg deed ik pas volkorenmeel. Deze keer heb ik de poolish ook 50/50 gedaan bij wijze van expiriment en ik heb het vochtgehalte van 64% naar 70% gedaan om te kijken of ik zo nog luchtigere bollen kan maken. Er wordt immer altijd gezegd dat water lucht is dus ik dacht waarom niet. Het deeg was nog prima te verwerken. Ik heb 33 bollen van ongeveer 80 gram gemaakt (3x recept levine)
Voor de Oberlander en het Franse landbrood heb ik vrolijk het recept gevolgd :angel:

Met de peuter en kleuter in de keuken meel/bloem afwegen of brood opmaken blijft toch het leukste van zo'n bakdag. Hebben jullie (voor zolang als het duurt) ook van die blije helpende kinderen om jullie heen tijdens het maken van brood?
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi overzicht Victory :thumbup: . Oefening baart kunst en goed gereedschap is het halve werk :).

De tijd dat ik blije helpende handjes in de keuken had ligt al ver achter me. Ik weet het me nog te herinneren alsof het vorige week was. Geniet ervan!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

Je ziet goed de verbetering van de techniek! :)

Merkte je nog veel verschil toen je op een spriaalkneder over ging?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Levinebaktbrood schreef: wo 27 jan 2021, 00:56 Mooi overzicht Victory :thumbup: . Oefening baart kunst en goed gereedschap is het halve werk :).

De tijd dat ik blije helpende handjes in de keuken had ligt al ver achter me. Ik weet het me nog te herinneren alsof het vorige week was. Geniet ervan!
Dankjewel Levine 🙃. En inderdaad goed gereedschap is het halve werk.
Wellicht komen er in de toekomst wel andere leuke kleine handjes helpen😉. Voor alles is een tijd...
hjeverts schreef: wo 27 jan 2021, 09:30 Je ziet goed de verbetering van de techniek! :)

Merkte je nog veel verschil toen je op een spriaalkneder over ging?
Bedankt🙃
Het overgaan naar een spiraalkneder was echt opnieuw uitvinden hoe lang ik moest kneden en zien wanneer mijn deeg afgekneed was. In de Kenwood had het meer de overkneed structuur als ik tevreden was. Dus met de spiraalkneder eerst echt broden verpest en geleerd eerder tevreden te zijn. Na een maand ofzoiets begon ik er de handigheid in te krijgen. Inmiddels gebruik ik al langer de spiraalkneder dan de Kenwood. Kneed beter, sneller en veel meer tegelijk waardoor ik veel efficiënter kan bakken.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

Bedankt voor je antwoord Victory! :)

Binnenkort ook maar eens kijken naar een mooie spiraalkneder om idd wat tijd te besparen ten opzichte van het met de hand kneden.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Koen »

Mooie nieuwe keuken en ook prachtige broden! Die turkse broden zien er lekker uit. Hoe maak je die?

Groeten, Koen
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Koen schreef: wo 27 jan 2021, 14:06 Mooie nieuwe keuken en ook prachtige broden! Die turkse broden zien er lekker uit. Hoe maak je die?

Groeten, Koen
Bedankt😊

Ik gebruik het recept uit de broodbijbel. En doe er sesam en nigellazaad op. Naar mijn smaak hoef je met die zaadjes niet te zuinig te zijn. In principe doe ik er van meel tot gebakken brood ongeveer 2.00-2.15 uur over. Het is simpelere dan een wit brood 😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Koen »

Ik zal dat boek eens uit de bieb halen. :thumbup:
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Koen schreef: do 28 jan 2021, 19:07 Ik zal dat boek eens uit de bieb halen. :thumbup:
Zo heb ik ook meerdere kookboeken eerst bekeken/uitgeprobeerd. Ik heb binnen een week na lenen mijn eigen broodbijbel bij de lokale boekhandel gekocht😉🤣... Dat gold ook voor brood 2.. koekjesbijbel duurde wel wat langer..

Ik hoop dat het lenen bij jouw bieb niet net zo vreselijk lang duurt als hier met de lockdown🙄 ik wacht nog geduldig op 2 kookboeken...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Vandaag weer lekker gebakken. Overigens met diep ontevreden kinderen als resultaat...

Vandaag de broden niet op de onderste laag in de oven gebakken maar 1 laagje hoger. De vorige broden waren iets te donker onderop.. Oven ook iets getemperd en nu een mooi gekleurde korst aan alle kanten. De nieuwe oven is een stuk warmer dus ik kan 5-10 minuten korter bakken tegenwoordig. Best prettig.

-recepten uit brood uit eigen oven of brood 2-
Chocoladebroodjes (op de foto halve hoeveelheid)
brood van gebuild meel en chiazaad 69%
hybride brood van t65+t80 met 5 granen vlokken (eigen mengsel)
Afbeelding

Waarom de kindjes zo ontevreden zijn .... tja de chocoladebroodjes zijn grotendeels een verjaardagscadeautje en de extra gebakken broodjes waren zo op. Ze waren het zelfs roerend eens dat mama morgen maar weer deze chocoladebroodjes moet bakken! Dat hoor ik niet zo vaak.

Als ik de kindjes plaag, vooral die van 6, dat zij veeeeeeel liever supermarktbrood eten dan krijg ik een behoorlijk lelijk gezicht te zien. Ze vinden het niet leuk als mama een dag bezig is, maar de week/weken erna zijn ze super blij met de verschillende soorten brood die ze voorgeschoteld krijgen. En het fijne is dat ze eigenlijk alles ook wel met smaak eten. Blije mama, blije bakker ;)
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Melinda »

Prachtig gebakken hoor.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door oudbakken »

niets mis mee, zien er goed uit.
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

Mooie broden Victory!

Altijd fijn als het thuisfront de banksels op prijs stelt :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Afbeelding
Eindelijk is het dan af, mijn extra keukenblokje. Hij zit onder bomvol bakbenodigdheden. Nu hoeft mijn domino spiraalkneder in principe niet meer versjouwd te worden naar mijn gewone aanrecht. Dat scheelt weer een 32 kg log apparaat sjouwen, joepie!

Afbeelding
Verder heb ik nog een sta in de weg plank in de keuken eindelijk verbouwd (daarom stond hij ook in de weg om mij te herinneren dat ik nog een project had)... Een grote inschieter die op mijn bakplaat gemaakt is. Voor zo'n brede oven als ik heb worden nou eenmaal geen inschieters gemaakt. Fun fact dit is een stuk hardhout multiplex dat over bleef na het maken van mijn Kippenhok :lol: nu nog geduldig wachten totdat ik de op maat gemaakte staalplaat kan ophalen, inbranden en in gebruik kan nemen.
Laatst gewijzigd door Victory op za 20 mar 2021, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

:thumbup: ziet er goed uit :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

Al een poosje denk ik ik moet weer eens updaten het is al weer veel te lang geleden ... nou hierbij:

Afbeelding
Beetje vage foto's maar goed de pizza's waren lekker al zullen de echte pizzabakkers de topping waarschijnlijk niks vinden. Deeg uit de broodbijbel. Rijst bijna 24 uur in mijn geval. Lekkere smaak! Nog wel een dingetje. Eigenlijk maak ik steevast te veel deeg. Minder deeg maken is gewoon niet handig met deze hydratie in mijn kneder. Kan ik het deeg het beste in de vriezer doen voordat het gaat rijzen of als het klaar voor de oven is? Dan hoef ik minder te verspillen, daar heb ik redelijk de smoor in inmiddels.

Afbeelding

Afbeelding[/url]
Ik noem het slankiebrood haha. Ik denk gewoon op te lage temperatuur gebakken waardoor de korst niet genoeg steun gaf aan het brood. Wat wel opvalt is dat het gistbrood vele malen hoger rijst dan het hybride brood. (mix van de zuidmolen)

Afbeelding[/url
Zelfde KHA brood als hierboven. Met het quinoa brood een beetje met insnijden zitten spelen. Ze waren lekker haha.

Afbeelding
Ik heb één probleem met mijn vloerbroden. De korst wordt een beetje te donker en chewy in de nieuwe oven. Ik bak de broden al hoger in de oven op de bakplaat. Wat kan ik nog meer doen? Temperatuur te laag en er is ook geen lekkere korstvorming. brood te hoog in de oven geeft risico op te donkere korst bovenop.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door BakkerGerrit »

Op welke temp bak jij je vloerbroden? En hoelang? :think:
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

BakkerGerrit schreef: zo 21 mar 2021, 00:00 Op welke temp bak jij je vloerbroden? En hoelang? :think:
210/220 in principe en ik verwarm vaak voor met hete lucht zodat het sneller gaat. Ik bak echt nooit met hete lucht.

De kha had ik 200/210 gedaan, en dus wel onderin de oven maar die waren ondanks dat ze gaar waren alsnog slankie brood geworden. (Vooral de gist dan)

Ik kijk 5-10 minuten voor voorgeschreven baktijd al of het brood gaar is. 35 minuten of bvb bij de pain Grande rond het uur. Dat brood is overigens in de nieuwe oven (zeker gaar) een beetje plakkerig als ik het volledig afgekoeld in plakken snijdt. De rest van mijn hybride of gist broden hebben daar geen last van🤔

Helaas is de temperatuur knop van mijn oven niet heel precies. 180-225 staan wel aangegeven😒. Ik heb wel eens een thermometer erin gelegd maar ik weet niet of die doordat de plaat lager in de oven ligt de temperatuur wel goed aangeeft🤔
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door hjeverts »

Weer lekker aan het bakken geweest zo te zien :thumbup:

Is dat koolhydraat arme brood een beetje lekker?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Keukenpret van Victory

Bericht door Victory »

    hjeverts schreef: zo 21 mar 2021, 08:06 Weer lekker aan het bakken geweest zo te zien :thumbup:

    Is dat koolhydraat arme brood een beetje lekker?
    Thanks🙃

    Ik heb ooit eens een stukje geproefd en het smaakt naar brood. Het enige wat ik doe is het bakken en spelen met het recept door een desem hybride versie te 'ontwikkelen' die nu de voorkeur heeft. De 25kg staat wel hier in een ton opgeslagen maar geen van beide betaal ik voor, want ikzelf zou het anders nooit in huis gehad hebben. Je schrikt je rot als je die prijzen ziet bij de zuidmolen, maar de smaak moet echt veel lekkerder zijn dan van de supers buiten dat het 50% koolhydraatarmer is wat ook bijna nergens te koop is.
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Ok, dus niet echt aan te bevelen dus... ;)
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Tenzij je KHA voor diabetes of dieet nodig hebt zou ik het geld in je zak houden en gewoon brood maken. Verder is het een erg smaakvolle boterham zeggen ze🙃.

    Check maar eens op de website wat er allemaal in zit 😁
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Afbeelding
    Zondag ff gebakken. Laatst kleine broodjes bij de arabische winkel gehaald. Dit is toch een stuk lekkerder (en vooral ook verser) Volgende keer lekker uit de vriezer even oppeppen (als ik daar al zin in heb)


    beetje wazige foto... allemaal 60 grams bollen
    Afbeelding
    Mijn zesjarige vraagt al maanden of ik eindelijk die broodjes met vleesjes en aardappel wil maken. (brood 2) Dat is haar lievelingsbrood zei ze vandaag haha! Nou ik heb recent chorizo in huis gehaald, vanmiddag aardappels gekookt, alles afgewogen, in stukjes gesneden en na school kon ze mij mooi (verplicht) helpen met het maken van het deeg. Wat een prachtige stralende glimlach kreeg ik toen het klaar was. Meisje had genoten. (Het zijn de achterste bolletjes) Nu nog de sinaasappelbroodjes waar ze al zo lang om zeurt (brood uit eigen oven)

    Ikzelf kwam een paar keer op fb en hier kwarkbrood tegen en had het ergens ook wel in mijn hoofd. Recept van bouwhuis die levine ook wat aangepast had gebruikt als basis en wat meer abrikoos erin en chocoladedruppels. Kindjes zijn blij! Jongste verstopte ze zelfs zo snel mogelijk. Ik mis geloof ik alweer het terug gehaalde aangevreten broodje. Boefje van bijna 4
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    Levinebaktbrood
    Moderator
    Berichten: 5620
    Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
    Locatie: Voorburg
    Contacteer:

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Levinebaktbrood »

    Goed bezig geweest Victory :thumbup:

    En wat leuk te horen dat de broodjes met ‘vleesjes en aardappel’ zo goed in de smaak vallen bij je zesjarige :D
    Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
    Ovens: Bosch HBG8755S1
    Blog:Uit de keuken van Levine
    Auteur van 5 boeken over brood bakken
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Levinebaktbrood schreef: di 23 mar 2021, 22:21 Goed bezig geweest Victory :thumbup:

    En wat leuk te horen dat de broodjes met ‘vleesjes en aardappel’ zo goed in de smaak vallen bij je zesjarige :D
    Bedankt

    Ik heb ze echt in juli ofzoiets gebakken net als de sinaasappel broodjes. Ze blijft het erover hebben. Tjsa toen was het voor een verjaardagsfeestje. Nu voor onszelf. Als ze weer moet overblijven wil ze ze graag in haar trommel. "Wel vleesjes en sinaasappel mama" Ze mag helpen die met sinaasappel te maken😉 tijd zat met een paar extra vrije dagen
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    Bantam
    Deegroller
    Berichten: 268
    Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
    Contacteer:

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Bantam »

    Leuk die bolletjes en ook het feit dat goede helpers hebt.
    De ene om te helpen bakken, de ander om te helpen proeven. :) :D
    """ WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
    Gebruikersavatar
    PePo
    Jongste bediende
    Berichten: 31
    Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door PePo »

    Victory schreef: zo 21 mar 2021, 00:23
    BakkerGerrit schreef: zo 21 mar 2021, 00:00 Op welke temp bak jij je vloerbroden? En hoelang? :think:
    210/220 in
    Victory schreef: zo 21 mar 2021, 00:23
    BakkerGerrit schreef: zo 21 mar 2021, 00:00 Op welke temp bak jij je vloerbroden? En hoelang? :think:
    8<

    Helaas is de temperatuur knop van mijn oven niet heel precies. 180-225 staan wel aangegeven😒. Ik heb wel eens een thermometer erin gelegd maar ik weet niet of die doordat de plaat lager in de oven ligt de temperatuur wel goed aangeeft🤔
    Ik zou als ik jou was eens kijken naar een kernthermometer met pin/voeler aan draad en de thermometer zelf buiten de oven, ik doe die na 20 minuten in het brood en er zit een alarm op die gaat piepen bij de ingestelde temperatuur. 96 graden dan is mijn brood gaar.
    Peter
    Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Mooie broodjes Victory en idd leuk dat de kinderen er van smullen:)
    Laatst gewijzigd door lekkermelig op wo 24 mar 2021, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
    Reden: quote verwijderd, overbodig.
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    RedYssel
    Deegroller
    Berichten: 352
    Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door RedYssel »

    Super leuk victory!

    Red
    Passie voor de ambacht!.
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Gisteren weer lekker gebakken. En onder het mom van verplicht thuis blijven en thuisschool kreeg de oudste 'rekenles' en 'taalles' tijdens het afwegen en de kneedfase. Best wel leuk groep 2 les geven :lol: zoek maar naar M-O-L-E-N of 4-5-0 gram bloem afwegen. Heerlijk!

    Afbeelding

    Recept uit de broodbijbel (desem volkoren) met 1,5 gram gist per brood extra erin. De zak molenmeel komt hier lokaal vandaan, super fijn gemalen en ondanks 18 gram extra gluten per brood was het nog niet echt iets. De eerste broden met dit meel door veel te hoge hydratie door het extra weken van zaden en beginnen met spiraalkneder totaal naar de filistijnen geholpen. Het was een lange tijd geleden dat ik hier echt een brood mee (durfde) te bakken. De muis van bijna 4 vond het overigens lekker :lol:
    Afbeelding
    Echt hoor .. smile gone bad :? de kleuter drong er toch echt op aan om een omgekeerde lach te maken :lol: waarom geen idee ... maar dat de glimlach nu net een gemeen gezicht werd oeps...


    Afbeelding
    Het brood scheurde zoals je ziet weer eens niet waar ik wilde. Nou ja volgende keer beter. Ik ben ondertussen aan het uitvogelen hoeveel lucht er nou echt uit het deeg gehaald moet worden om een mooi brood te krijgen. Dit brood blijft gewoon lekker!
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Leuke broden Victorie :)

    Fijn dat de kinderen er ook schik aan hebben.
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Afgelopen dinsdag weer 50/50 zachte bolletjes van 75 gram gebakken. Ik dacht laat ik eens een keertje proberen puntjes te maken. Ze zien er wat mij betreft netjes uit en een 100 grams kroket past er mooi in. Ik maak tegenwoordig de poolish ook 50/50. Scheelt omreken werk en de smaak is heerlijk. De geur van die bolletjes kwijl.
    Afbeelding



    Vandaag weer bezig geweest met Koolhydraatarm brood. Nu mijn deegkneder tot het uiterste gevuld. Ik had dan ook een deeg van 5.166 gram voor 4 grote busbroden. Deze keer heb ik van 25% meel (750g) een voordesem gemaakt met 100 gram tarwedesem om de boel op te starten. Verder gewoon met 60% water gekneed en op het laatst nog 10% water bijgewassen en 0,3 procent instant gist.
    (De vorige keer zat ongeveer 19% meel in het voordesem)
    Afbeelding

    Vandaag ook 2 volkoren broden met zaden en pitten gemaakt. (brood uit eigen oven) Ik las pas bij het nieuwe recept dat Levine recent plaatste dat ze zelf vaak de zaadjes vergeet voor te weken en dat ze ze daarom in de autolyse mikt. Ik heb ze wel keurig 15-20 minuten voor geweekt, waardoor het deeg veel te droog werd, want er bleef meel onderin de kom. 3-6% extra water toevoegen was de oplossing. Ik heb overigens ook 4% gluten toegevoegd aan het deeg, omdat ervaring leert dat het brood anders toch wat massief wordt met deze grote hoeveelheid zaden.
    Nu snap ik overigens niet waarom het sesamzaadjes volkorenbrood een bladzijde eerder wel gluten als toevoeging heeft terwijl er veel minder zaden in gaan dan in het volkoren zaden en pitten brood. Dat even terzijde.
    Afbeelding

    Ik ben momenteel ook wat kritischer als het om grammen gist in een poolish gaat. Bij de bolletjes wist ik dat ik pas tegen 10 uur zou gaan kneden. Dus 1,0 gram ipv 1,2 gram gist en mijn poolish stortte niet in voordat ik er mee ging werken. Bij het volkoren brood heb ik hetzelfde gedaan. Meestal begint die poolish ook al in te storten voor 9 uur dus ook daar 0,2 gram gist minder in een poolish voor 2 broden gedaan en met succes. Kouder water ben ik een beetje voorzichtiger mee aangezien het hier in de nacht 16 graden is. Mijn meel is maar 17 graden ofzo dus ik gebruik wat warmer water om een poolish te maken die dan met 25 graden de nacht in gaat. Het was zowaar precies klaar toen ik het wilde :thumbup:
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Mooie broden Victory!
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Melinda
    Meesterbakker
    Berichten: 2269
    Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
    Locatie: Soest

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Melinda »

    Lekker bezig geweest, Victor. Mooie partij. :thumbup:
    Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
    :-) Mijn foto's
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    bedankt Melinda en Hans

    Gisteren kreeg ik een bak appels die alleen nog verwerkt moesten ... nou de kindjes en ik hebben mooi een taartje gemaakt. Maar oh oh oh wat is van het deeg afblijven moeilijk als je (bijna) kleuter bent haha!

    De laatste weken spookte het wat door mijn hoofd om echt de kinderen een broodje te laten maken/vormen. Maar ja mijn perfectionistisch ingestelde bakkersbrein vond dat nou weer niet zo geweldig. Afgelopen week zag ik bij iemand Berliner Knüppel van Levine haar blog voorbij komen en ik dacht "Dat klinkt leuk" en wilde ze wel eens maken. Gisteravond bedacht ik ineens dat het vormen eigenlijk best wel (bijna) kleuter proof is en ik besloot desem klaar te zetten. Helaas was de levain niet in de ochtend klaar door te koud water dus helaas werd het middag werk en is er nog niks geproefd dus ook geen doorsnede.
    Enfin de handjes van de bijna kleuter hebben vrolijk meegeholpen met domino bedienen en ze wonnen steeds als het afgestoken stukje deeg op de weegschaal belandde (geen idee waarom) :lol: . De kleine handjes gingen natuurlijk ook wel ondeugend doen, maar leerden tegelijkertijd ook wat je wel en niet kan doen met de 'draadjes in het deeg'. Ook leerden ze dat grote handen opbollen en de kleine handjes voorzichtig de deegspanning konden controleren. :thumbup: Maar het uiteindelijke vormen ging met de bijna kleuter en 2 grotere kleuters ontzettend goed. Buurkleuter had de gekke broodjes al uitgezocht voordat de foto werd gemaakt. Trots als een pauw! Heerlijk!
    [Afbeelding
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Leuke activiteit zo met de kinderen Victory! :)
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Vandaag weer wat gebakken. Beide hybride broden. Overigens heb ik beide te laat in de oven gestopt. Ovenrijs viel dus flink tegen.

    Afbeelding

    Pain de campagne (broodbijbel)
    68% T65 (13% in desem), 13% roggemeel, 19% T80 (de t65 was op :lol:), <0,2% instantgist 74% hydratie
    Het broodje was nog een beetje warm dus boter en suiker erop en er was een heerlijk brood feestje aan tafel. Foto van het kruim is dus ook van een nog iets warm brood. Wij vinden het heerlijk!
    Dit brood is wel een recept die ik 2 dagen van tevoren moet plannen i.v.m. desem en 12 uur koelkastrijs. Wat een geklieder met deze hydratie zonder zaadjes.

    Puntjes is gebaseerd op een recept voor krokante bolletjes uit de broodbijbel.
    Ik heb 10% roggemeel, 30% tarwemeel, 60% tarwebloem (27% in desem), 65% hydratie, <1% instantgist
    Ik ben gewoon niet zo'n fan van witte bollen ;) dus recept omgebouwd. Volgende week oppeppen als de jongste jarig is. Erg jammer dat de naad niet open barstte :(
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Weer lekker aan het bakken geweest Victory! :)

    Zolang het brood maar lekker is en zo verkeerd ziet het er niet uit hoor :)
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    RedYssel
    Deegroller
    Berichten: 352
    Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door RedYssel »

    Zo erg zijn ze niet hoor! Hoe is de smaak?.

    Red
    Passie voor de ambacht!.
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Bedankt Hans en Red.

    Smaak van de pain de campagne is zalig! Mooie zachte structuur

    De bolletjes vind ik niet zo erg uitgesproken. Wellicht lekkerder met t65 IPV Amerikaanse patent. Of zonder rogge.
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Afgelopen week vertelde een moeder een verhaal over korstjes die van de juf toch echt op moesten, maar niet weg te krijgen waren door het kindje.
    Mijn radartjes gingen gelijk draaien, ik vogelde uit wat ze normaliter voor brood eten en bedacht dat een bruin melkbrood wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Gisteravond het recept bedacht voor brood met een zo zacht mogelijke korst en daar rolde het 'Lena' brood uit

    Dit was mijn recept voor 'Lena Brood':
    Poolish 8-12 uur
    100 gram water (20%)
    100 gram tarwebloem
    0,2 gram gist

    Deeg:
    Poolish
    150 gram tarwebloem (=50% totaal)
    250 gram tarwemeel (50%)
    225 gram volle melk (45%)
    3,5 gram instant gist (0,7%) een volgende keer doe ik zelf 3 gram (0,6%) instant gist.
    3 gram volle melkpoeder (0,6%)
    8 gram zout (1,6%)
    15 gram boter (3%)

    60-20-40 heeft het volgens mij gerezen.. ik wil de laatste rijs langer hebben. In een bus met veel stoom gebakken op 210 graden in 35 minuten.
    Kruim en korst zijn mooi zacht, bovenkant halverwege afgeschermd ivm bruining. Het ruikt lekker en eerste respons klinkt positief.

    Afbeelding

    Verder KHA brood en KHA bolletjes met maanzaad (links) en volkoren brood met zaden en pitjes in een bus en als vloerbrood (76% hydratie). (en kruim Lena brood)
    Afbeelding
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Ziet er weer lekker uit Victory! :)
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Voor moederdag heb ik zelf maar de slingers opgehangen. Buiten een gezellige mini high tea (alle recepten geminimaliseerd :lol: ) ook een Sally Lunn Bunn gemaakt. Had ik gelijk een excuus om een moederdagcadeau voor mijzelf te kopen :D een heuse 12 cm doorsnede hoge springvorm. Tja die maat had ik nog niet :lol: (geen foto van high tea)

    Afbeelding
    Sally Lunn Bunn (broodbijbel) 100% tarwebloem, 80% slagroom (60% was echt te weinig), 10% suiker, 10% boter, zout, gist
    Het is een soort brioche achtig brood. Niet helemaal mijn ding, wel leuk om te maken en lekker met minder zoete jam.

    Afbeelding
    Geïnspireerd door mijn zusje die een poging gewaagd had met het brood, heb ik dit brood dezelfde avond nog gemaakt. Ik las een tip over rozijnen na het wellen in een hete droge koekenpan drogen. Werkte prima voor mijn spontane actie. https://rutgerbakt.nl/brood-recepten/vo ... od-bakken/
    De 4 jarige vond het het lekkerste brood...
    Afbeelding
    Volkoren rozijnenbrood


    Vandaag met een kennis een bak dagje gehad. Kon ik hem mijn geleerde kennis van het afgelopen jaar doorgeven. Nu heeft hij een globaal idee van hoe het deeg eruit moet zien en hoe je het vormen moet. Hij had het al over een boek kopen en goede bloem en meel ;) Het broodbakvirus verspreidt zich (...het enige virus dat je WEL wil hebben).
    Afbeelding
    Pain de campagne (24u brood) Deze keer nog meer t80 gebruikt, gewoon omdat het kan. Zeer tevreden over de nieuwe t65 trouwens.. Eindelijk de goede ovenrijs, maar toch onderaan gebarsten. Volgende keer meer roggebloem op het deegstuk... (broodbijbel)
    Frans landbrood, bruine bolletjes (50/50), volkoren met poolish (allemaal levine)
    Laatst gewijzigd door Victory op vr 14 mei 2021, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Gebruikersavatar
    hjeverts
    Warme bakker
    Berichten: 789
    Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
    Locatie: Neede

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door hjeverts »

    Mooie broden Victory.

    De rozijnen weer uit laten drogen in de koekenpan na het wellen? Dat klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren... ;)
    Groeten Hans,

    Kneedmachine: Handen
    Oven: AEG BPS33102ZM
    Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
    Gebruikersavatar
    Victory
    Warme bakker
    Berichten: 578
    Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

    Re: Keukenpret van Victory

    Bericht door Victory »

    Hans,

    Ze gaan één of twee minuten in een hete pan. De buitenkant droogt zo goed genoeg om ze in het deeg te verwerken en ze niet kapot te bakken. Ik zag na het bakken juist iets meer opgezwollen rozijnen. Na een nacht in een vergiet zijn ze vaak ook nog veel te nat..

    Voor last minute een avond rozijnenbrood bakken een prima oplossing. Overdag zijn de kindjes deze vakantie belangrijker😉. Zo had ik nog een ontspannende activiteit voor mijzelf in de avond😇. Normaal heb ik wel een nacht (of dag) geduld 😉.
    Groetjes Victory

    Panasonic SD-2500
    Op het moment mijn grootste bakvriend.

    Domino mix 5 spiraalkneder
    Ik bak in een 90cm fornuis oven

    Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
    Plaats reactie