Tijgerbolletjes

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Tijgerbolletjes

Bericht door Eef »

Vandaag tijgerbolletjes gebakken, zien er prima uit, maar ze horen toch knapperig te zijn? Als pistolets? Tijgerkorstje is dat wel, maar voor de rest een zacht bolletje.
Heb tijgerbroodrecept van Levine gebruikt, maar had maar 400 Americana meer dus aangevuld met volkorenmeel(600gr), maar moet toch kunnen, ook meer vocht gebruikt. Tijgerpje was van bakker Gerrit,had geen rijstemeel dus gemalen rijst gebruikt.

In de gewone oven op de plaat afgebakken met bakje water op de bodem. Heb nog gedacht aan de stoomoven, maar dan was er misschien vocht op de plaat blijven staan dus daar van afgezien.

Recept was voor een heel brood. Had ik voor bolletjes een ander recept moeten gebruiken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tijgerbolletjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Zien er goed uit :thumbup:

Als je wil dat het hele broodje knapperig moet zijn dan moet je een ander recept gebruiken. Het ligt aan de samenstelling van het recept of je harde of zacht broodjes krijgt. Deeg met melk en boter worden zachte broodjes.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Tijgerbolletjes

Bericht door bakplaat »

Jouw tijgerbolletjes zien er best wel goed uit Eef :thumbup: Voor het 'papje' van mijn tijgerbolletjes,/-brood, gebruik ik nooit rijstemeel, maar altijd paneermeel. Heb dat in elke bakkerij waar ik ooit gewerkt heb, ook altijd zo gedaan. Het is eenvoudig te maken, als het deeg klaar is en in de voorrijs, neem ik een hoeveelheid paneermeel en week het met wat lauwwarm water, waarin wat gist is opgelost, tot een smeuïge/smeerbare substantie, daarna voeg ik er wat suiker en olie aan toe. Weeg van alles niks af, maar maak het zo uit de vrije hand. Vlak voor het brood/broodjes de oven ingaan, roer ik de pap nog een keer om en bestrijk ze met een dun laagje pap.
Een van de oorzaken van een zachte korst is waarschijnlijk, dat de pap te dik is aangebracht, maar ook wel zoals Levine hierboven tipt, dat er melk en evt, boter in je deeg gebruikt zou kunnen zijn, wat doorgaans ook een minder krokante korst geeft.

Mijn tijgerbolletjes:

Afbeelding

tijgerbrood:

Afbeelding

Beiden met paneermeelpap.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Tijgerbolletjes

Bericht door Eef »

Dank je Levine en bakplaat voor de tips, het waren in ieder geval lekkere broodjes, binnenkort ander recept nemen en paneermeelpapje gebruiken, paneermeel altijd genoeg, ik bewaar er alle broodkontjes voor in de vriezer, als ik weer een zak vol heb wordt er paneermeel van gemaakt.

Vanmorgen een nieuwe desemstarter gezet, vorig jaar een paar keer desembrood geprobeerd, maar waren niet te.... dus toen had ik het er mee gehad, dacht eerst weer maar eens naar Levine te gaan, maar helaas liggen de workshops helemaal stil dus ga weer op eigen houtje een poging doen binnenkort.
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: Tijgerbolletjes

Bericht door oudbakken »

dat tijgerbrood ziet er goed uit, zal ook eens moeten gaan proberen hi :thumbup:
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Tijgerbolletjes

Bericht door hjeverts »

bakplaat schreef: ma 15 feb 2021, 16:00 Jouw tijgerbolletjes zien er best wel goed uit Eef :thumbup: Voor het 'papje' van mijn tijgerbolletjes,/-brood, gebruik ik nooit rijstemeel, maar altijd paneermeel. Heb dat in elke bakkerij waar ik ooit gewerkt heb, ook altijd zo gedaan. Het is eenvoudig te maken, als het deeg klaar is en in de voorrijs, neem ik een hoeveelheid paneermeel en week het met wat lauwwarm water, waarin wat gist is opgelost, tot een smeuïge/smeerbare substantie, daarna voeg ik er wat suiker en olie aan toe. Weeg van alles niks af, maar maak het zo uit de vrije hand. Vlak voor het brood/broodjes de oven ingaan, roer ik de pap nog een keer om en bestrijk ze met een dun laagje pap.
Een van de oorzaken van een zachte korst is waarschijnlijk, dat de pap te dik is aangebracht, maar ook wel zoals Levine hierboven tipt, dat er melk en evt, boter in je deeg gebruikt zou kunnen zijn, wat doorgaans ook een minder krokante korst geeft.

Mijn tijgerbolletjes:

Afbeelding

tijgerbrood:

Afbeelding

Beiden met paneermeelpap.
Dat recept voor het papje ziet er goed te doen uit :) --> Weer wat om uit te proberen :D
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Plaats reactie