rustic bread Hamelman

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hermanb
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:57

rustic bread Hamelman

Bericht door hermanb »

De oogst van vandaag: Rustic Bread (recept Hamelman). Met poolish (100%) ipv het vastere voordeeg (60%) uit het recept.
Het grote aandeel voordeeg (50% van het meel) levert een heel mooie smaak op, maar maakt het deeg wel wat kleverig en slap. Als of er meer water in zit dan de 69% die er daadwerkelijk in zit. Ik heb de twee broden (beide 850 gram) verschillend ingesneden. ik had een sterkere ovenrijs verwacht van het brood met de insnede overlangs. Volgende keer wellicht wat eerder inschieten. Het kruim is erg onregelmatig , met wel erg grote gaten hier en daar (ciabatta-achtig). Volgende keer maar iets steviger doorslaan. Qua smaak vind ik dit brood zeker de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: rustic bread Hamelman

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooie broden hoor.

Een verzoek: graag je een eigen onderwerp aanmaken en daar al je baksels inzetten. Dus niet voor ieder brood dat je gebakken hebt een nieuw onderwerp aanmaken. Zie de voorbeelden van andere leden. Bedankt :) !
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: rustic bread Hamelman

Bericht door Vitamine C »

Ik ben toevallig ook bezig met de rustic bread van Hamelman.

Mij viel ook op dat het deeg slap is, en inderdaad meer water in zit en dus minder goed kneed. Ik heb het volgende gedaan, 40 ml water achtergehouden. Dan 3 minuten mengen, 5 minuten kneden en dan het water bijwassen.

Geeft een stuk beter resultaat, (zie foto in mijn baksels)
Gebruikersavatar
hermanb
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:57

Re: rustic bread Hamelman

Bericht door hermanb »

dank voor de tip. ga ik proberen.
zit er een autolyse / rust tussen mengen en kneden?
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: rustic bread Hamelman

Bericht door Vitamine C »

Volgens Hamelman niet.
Plaats reactie