Baksels van Leo

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

Vandaag een wit brood gebakken dat wonderwel prima gelukt lijkt. Zacht van binnen, mooie korst. En redelijk goed gerezen! 500gr bloem, 300gr water, 7gr gedroogde gist, 10gr zout, 20gr boter en zo'n 10gr suiker. Twee keer een uur rijstijd en zo'n 30 minuten op 220 gebakken.

Helaas heb ik wel geleerd dat je ze niet te snel uit de oven moet halen en in het blik neer moet zetten. Maar even los in de oven knapte de condensvorming wel weer wat op :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

In de bus laten zitten na het bakken is idd niet aan te raden.... ;)

Kruim ziet er wat betreft prima uit :thumbup:
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Haha, ja, ik weet eerlijk gezegd niet waarom ik dat deed. Vorige keren of in de oven laten afkoelen met de deur op een kier, of hem uit het blik gehaald.

Is er 1 juiste manier?
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Altijd gelijk uit de bus halen, kan het brood uitwasemen op een rooster op het aanrecht.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hallo allemaal,

Vandaag de witte bolletjes uit de Broodbijbel geprobeerd: 500g tarwebloem, 300g melk, 50g boter (in etappes), 25g suiker, 10g zout en 8,5g instant gist (in plaats van 25g vers).

Het deeg was wat stugger dan ik had gedacht, en het kneden met de hand tot ik een vliesje kon maken, duurde lang.

15 kleine bolletjes maken en opbollen is ook geen pretje.

De eerste rijs van 20 minuten heb ik wat langer gemaakt, want de kamertemperatuur was s ochtends vroeg nog niet best.

De tweede rijs van 80 minuten ging beter. Maar van tevoren had ik meer verwacht qua volume.

De bolletjes zelf waren smakelijk, maar wel wat compacter dan ik zou denken dat 'goed' is, een bolletje uit de winkel is minder brood, en meer lucht!

Bij eventuele herhaling gaat de eerste rijs ook in de oven, en maak ik er 12 in plaats van 15.

Wat zouden jullie anders doen?

Voor de tweede rijs:
Afbeelding

Na de tweede rijs:
Afbeelding

Na het bakken:
Afbeelding

En doorgesneden :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zou het voogende anders doen:
Hydratatie is nu 60% zou ik naar 65% proberen
Boter is nu 10%, zou ik maximaal naar 5% brengen (ik gebruik 1 of 2%)
Suiker is nu 5%, vind ik veel voor een “normaal” broodje.

Maar.....ieder zijn smaak.......
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Mooie bolletje hoor Leo! In mijn optiek helemaal niet te klein.

Het opbollen zou ik nog wel wat strakker doen zodat de bolletjes wat mooier rond zijn. Boter en suiker laat ik meestal weg, vind het persoonlijk vaak niet nodig.

Wat betreft de luchtigheid vind ik het helemaal niet slecht. :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Ziet er netjes uit hoor. Prima rijs, mooi kruim. Mijn broodjes worden ook nooit zo luchtig als in de supermarkt. Die bollen worden met een machine gemaakt en waarschijnlijk met een speciale mix.

En zoals Hans zegt. Opbollen zit nog een leerpunt in.

Ik zag trouwens nog wat grappigs toen ik je allereerste foto in het draadje opnieuw zag🤣 ik zag een IKEA knuffelhond naast je bakblik... Mijn jongste kan niet zonder 😜
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door Levinebaktbrood »

Te weinig vocht. Als je met de hand gaat kneden dan is het lastig om het deeg goed te krijgen met zo weinig vocht. In van die grote spiraalkneders die ze in een bakkerij gebruiken gaat dat veel beter.

Ik zou zeker naar 65% melk gaan (325 gram).

Ik gebruik zelf 500 gram bloem, 335 gram volle melk, 10 gram suiker, 9 gram zout, 7 gram instant gist en 30 - 50 gram roomboter voor witte bolletjes.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

dank jullie voor de verrassend positieve reacties! Ik denk dat mijn verwachtingen van de foto's in de bijbel en mijn idee bij een bolletje gewoon wat te hoog lagen :-)

Ik ga m'n recept eens aanpassen om er inderdaad wat meer vocht in te krijgen, want het kneden was een stuk lastiger dan ik gewend ben.

(Nou ja, of eens kijken naar een apparaat natuurlijk, maar ik vind met de hand kneden wel z'n charme hebben)

En wat minder suiker mag zeker!

Opbollen is zeker nog iets dat ik (vooral bij zulke kleine stukjes deeg) moet leren. Hoe pakken jullie dit precies aan? Ik heb nu o.a. deze techniek geprobeerd (https://www.youtube.com/watch?v=YfGNtNI6eZY) maar dat werkte niet per se goed - en ik kan dat niet 15 keer doen zonder lange pauzes tussendoor, haha. De manier zoals de broodbijbel het uitlegt ging voor mijn gevoel wat beter, het eronder 'vouwen' met de zijkant van m'n ene hand, terwijl ik het deeg met de andere hand tegelijk rond probeer te laten gaan.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef: za 27 mar 2021, 18:42 Ik zag trouwens nog wat grappigs toen ik je allereerste foto in het draadje opnieuw zag🤣 ik zag een IKEA knuffelhond naast je bakblik... Mijn jongste kan niet zonder 😜
Haha, scherp gezien! :lol: Hoppig hield het bakproces scherp in de gaten! Deze wordt er periodiek door m'n dochter van 8 nog eens bijgepakt, en is zeker een van haar favorieten :D
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

dekraan schreef: ma 29 mar 2021, 10:29 Haha, scherp gezien! :lol: Hoppig hield het bakproces scherp in de gaten! Deze wordt er periodiek door m'n dochter van 8 nog eens bijgepakt, en is zeker een van haar favorieten :D
Hoppig ziet er nog netjes uit woeffie hier is een heel stuk dunner🤣. Overigens sneakt de jongste van bijna 4 hem graag mee naar beneden. Foei🤣 boefje
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Vandaag aan de slag gegaan met een 'kant en klare' zak van de molen, waar alleen water en margarine bij hoeft:

Afbeelding

Ik heb het recept netjes gevolgd, de tweede rijs was uiteindelijk ruim een uur, dat had wel wat netter gemogen op het label.

Kneden was weer langer dan gedacht en flink werken, maar het resultaat mag er wat ons betreft zijn. Het brood heeft de lunch dan ook ter nauwernood overleefd [emoji106]

Afbeelding
Afbeelding

Dit was de eerste keer dat ik na de eerste rijs echt de lucht eruit hoorde komen bij het doorslaan. Ik vraag me wel af of het recept op het label wel ideaal was, want bij witbrood gebruik ik al 60% hydratatie, en bij iets bruins denk ik meer aan 65 dan aan de 55% van nu.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Mooi brood Leo! :)

Wat in de mix zit is niet 100% meel, bepalen wat de hydratatie is is daardoor niet goed te doen zonder een exacte samenstelling.

Die berekende 55% zal in werkelijkheid dus wat hoger zijn.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Nou, dat zal nog wel loslopen met die berekening, Glutenpoeder, gist en zout zal maar een hele kleine hoeveelheid zijn tov het meel, ik schat dat je er met de hydratatie hooguit een procent naast zou zitten.
Overigens moet je met rijstijden vooral naar het deeg kijken, niet naar de instructies. Het is een leidraad, maar meer ook niet. In dit geval lijkt me het verpakkingsadvies wel erg kort.
55 % lijkt me ook heel weinig. Maar niemand houdt je tegen om een meer bij te doen als je het deeg nog kan hanteren, daar wordt het meestal alleen maar smakelijker door.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Gisteren en vandaag me gewaagd aan een Brioche, naar recept van de Broodbijbel!

Deeg wordt gemaakt in drie stappen.

Eerst 100gr patentbloem, 100gr volle melk en 10gr gist bij elkaar en dit 'papje' 20 minuutjes laten rijzen. Of dat per se hoefde, geen idee, het recept vroeg om verse gist, en ik had gedroogde.

Vervolgens 400gr patentbloem erbij, 10gr zout, 125gr losgeklopt ei, 60gr suiker en kneden tot het een soepel deeg is.

Dat soepele deeg heb ik met de hand bij lange na niet gehaald, het bleef flink stug, maar ik had er na een half uur niet veel meer tijd voor. Het boek zegt ook al dat machinaal kneden de voorkeur heeft, alleen heb ik daar nog niets voor in huis. Misschien een idee :)

Stap 2: 300 gram boter door het deeg heen kneden. Dat kan ik de volgende keer wel wat rustiger, en beter proberen te doen. Waarschijnlijk in kleinere porties, en de boter iets minder zacht, want het deeg werd nu flink sliertig, enorm vet en slap. Het leek meer deeg ingesmeerd met boter, dan dat het samen 1 deeg werd.

Daarna: ongeveer 24 uur (ze zeggen: een nacht) in de koelkast gezet.

Vervolgens in 10 gelijke stukken en opgebold. Al was dat nu meer balletjes draaien. 20 minuten rijzen, al denk ik dat dit ze alleen wat zachter heeft gemaakt.

Hierna weer opbollen, bij elkaar in een broodblik stoppen, bestrijken met eidooier en 2 uur rijzen in de oven (bij 30-35 graden). Dat deed wel iets, met een beetje fantasie, maar zeker niet tot aan de rand van het broodblik, waardoor de moed me nog verder in de schoenen zonk.

Oven opgeschroefd naar 170 graden, met 30% vocht voor zo'n 50 minuten bakken. Na 30 minuten eens gekeken, en ik schrok me een hoedje!
PXL_20210421_094047151.jpg
Dat zag er opeens toch nog mooi uit!
PXL_20210421_101332700.jpg
Uit de oven, helaas niet in 1 stuk, omdat de bollen niet echt goed samen zijn gaan klitten, en vast zaten aan het bakblik.
PXL_20210421_102018422.jpg
Het smaakte prima en voelde heerlijk zacht. Heel machtig, maar er werd door de kinderen flink van gesmuld.

Over een jaar toch nog maar eens proberen ;)

Wel de vraag over: is een brioche echt een machinebrood? Had ik er wat meer melk bij kunnen doen, 150 bijvoorbeeld? En hoe kneed je boter door een deeg heen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Nee, het is niet echt een machine brood, het kan best zonder, maar dan moet je dat artikel van de weekendbakery eens lezen (ik heb geen aandelen hoor).
Ik zou ook geen echte 'machinebroden' kunnen bedenken.

Zelfs een kleddernat deeg zoals ciabatta hoef je niet met de machine te kneden, maar dat kan ook met de hand. Heb je wel speciale gooi en smijt technieken voor nodig zoals dit, ook wel slap en fold genoemd. We hebben dat zelfs wel eens met 20 kilo deeg tegelijk gedaan, maar dan wordt het meer gewichtheffen, en je buren zijn niet meer blij...



Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

De volgende keer dat ik me aan deze caloriebom waag, pak ik dit artikel erbij, en ga ik die methode eens proberen :)

Ik ben al lang blij dat het dit keer toch enigszins goed is afgelopen, en dat de ovenrijs kennelijk enorm veel teweeg heeft gebracht!

Dan heb je plotseling als het avondeten niet in de smaak valt bij de dames, ook nog iets om ze voor te schotelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

haha, altijd goed om brood op voorraad te hebben

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Is toch een mooi brood geworden Leo! :)

@Wil: Waarom zouden de buren last hebben van de slap en fold methode? Gebruik dit voor vrijwel al mijn deeg kneed activiteiten bij gebrek aan een machine. Het kneden van een deeg gaat met deze methode behoorlijk snel en je voelt heel goed dat er een opbouw van spanning optreed. :) Woon wel vrijstaand :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Gisteren veel te vroeg wakker geworden, en dus maar een eenvoudig wit busbrood gemaakt:
PXL_20210427_095443745.jpg
Smaak? Geweldig! Tot nu toe m'n lekkerste witte brood. :thumbup:

Het oog kreeg wat minder, ik heb hem niet op tijd in de oven geschoven, waardoor 'ie een beetje ingezakt is. Je kan ook niet zomaar stoppen tijdens een spelletje kroko loco ;)

Ik heb 1 ding anders gedaan tov andere keren, en dat is warmer water gebruikt. Niet gemeten, maar op gevoel. Dat zorgde voor een deeg dat al warmer aanvoelde, maar zich ook wat sneller en makkelijker tot een vliesje liet kneden. Het zal ook de rijstijd hebben beïnvloed. Er hoorde bij het recept een 20 minuten voorrijs, daarna 50 minuten opgepunt en nog eens 90 minuten in het blik. Dat is bij mij geen 20-50-90 maar 20-40-60 geworden, waarbij het dus best 20-40-50 kon zijn.

Ik ben wel benieuwd of m'n deeg nu bijvoorbeeld niet te warm is geworden, en ga in ieder geval eens zo'n thermometer aanschaffen.

Letten jullie altijd goed op de temperatuur van de ingrediënten, en het deeg na het kneden?

En hoe belangrijk is dit voor thuisbakkers? Wat ik er nu van begrijp of denk te begrijpen, zegt het iets over de rijstijden. Is het deeg kouder dan 27 graden, dan moet het langer rijzen dan je zou verwachten, en andersom.

Hoe gebruiken jullie de temperatuur?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Hallo Leo,

Als ik jouw rijstijden zie herken ik volgens mij een recept uit de broodbijbel. 😇
Ik heb ook met de rijstijden lopen aanklooien en inderdaad de rijstijden zijn gewoon korter dan het boek aangeeft. Laatste is echt 45-60 minuten.

Wat betreft temperatuur dat is een belangrijke. Met kouder of warmer weer moet je toch telkens weer even uitvogelen hoe je afgekeed deeg van 27 graden krijgt.
50 graden min temperatuur meel is volgens mij hoe warm je water zou moeten zijn bij een spiraalkneder. Ik vind persoonlijk met een poolish of levain in je deeg met koud weer dat je daar zeker 2-5 graden bovenop mag tellen. Maar dat is mijn ervaring/mening.

Kwestie van uitproberen en nameten. En je resultaten noteren voor de volgende keer😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi @Victory!

Het is inderdaad een recept uit de broodbijbel. Tot nu toe is dat mijn leidraad, al ben ik bijvoorbeeld ook wel erg benieuwd naar de boeken van Levine geworden, door wat ik hier lees :) haha en een beetje wat ik ervaar met de recepten uit de broodbijbel, die soms best wat aangepast mogen worden.

Als het goed is wordt vandaag m'n steekthermometer bezorgd, zodat ik in ieder geval kan bepalen hoe warm mijn ingrediënten zijn en mijn deeg. En dan inderdaad bijhouden, en kijken hoe het elke keer aanvoelt en wat het oplevert. Die 50 graden heb ik ook gelezen: temperatuur van je meel + temperatuur van je water + zo'n 4 graden voor het kneden = 54. Ik heb momenteel geen flauw idee, maar we gaan 't zien :thumbup:

Ben trouwens wel altijd benieuwd wat mijn relatief koude keuken en aanrechtblad doen met het deeg :?

Vooralsnog kneed ik met de hand, al zou ik wel graag een spiraalkneder willen. Eerst maar een paar maanden doorbakken en een goed gevoel ontwikkelen voor goed gekneed deeg. En sparen natuurlijk haha, ik heb hier veel gehoord over de Famag, en dat is toch een aardige investering. Van wat ik in video's tot nu toe zie, is mijn idee van een vliesje en een soepel deeg nog altijd een stuk verwijderd van wat het misschien moet zijn, dus daar blijven we gewoon op oefenen.

Gisteren zag ik een video (Richard Bertinet's slap and fold technique for bread), en dat zag er wel gaaf uit om eens te proberen :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Leo,

Mijn ervaring met de broodbijbel is over het algemeen erg goed hoor😉. Bij witbrood is de laatste rijstijd bij mij altijd een dingetje. Behalve als ik Weense snijder maak. Hier het favoriete wit brood. Ik maak het alleen zelden. Bij volkoren brood ook vanaf 60 minuten even goed controleren of het brood al erin kan.

Ook bij de recepten van Levine moet je de tijden in de gaten houden. Het is iets wat je alleen door te doen leert. En na een jaar klooi ik ook regelmatig nog. Zoals vandaag bij een uitprobeersel toen het deeg toch echt een stuk eerder de oven in moest. Hij was nog niet heet maar stond al even op te warmen. Gelukkig nog een mooie ovenrijs gekregen😅 en bovenkant beschermd vanaf de helft van de rijstijd. De rest van het andere deeg hoefde pas erin toen de oven heet was en het eerste brood op de helft van de baktijd.

Zoals de gevleugelde zin hier is... "Het deeg is bepalend"
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

ik heb hier al een hele lange tijd niets meer gepost, maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer aan het bakken ben, gelukkig. Onlangs een suikerbrood in elkaar gefietst via het recept in de broodbijbel, en dat was smullen geblazen:
IMG-20210828-WA0008.jpg
IMG-20210828-WA0003.jpg
IMG-20210828-WA0001.jpg
Van wat ik me nu nog herinner was het eigenlijk een gewoon deeg, maar dan één waarbij je na de eerste rijs parelsuiker en kaneel in het deeg mengt.

Enige tip voor mezelf: zorgen dat al het suiker in het deeg zit, en niet zo duidelijk er bovenop. Het oudste kind was er ook heel gelukkig mee. Toch ga ik het niet veel vaker doen: met maar liefst 300 grammen parelsuiker is het niet bepaald gezond, maar 1 of 2 keer per jaar? Prima! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Mooi brood Leo! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Mooi suikerbrood! Heb je de gekonfijte sinaasappel schillen zelf gemaakt?

Uit ervaring weet ik dat het ook heel erg lekker is. Mijn kinderen eten het het liefst heel vaak, ik vind het alleen een beetje te veel werk en te kostbaar... Reken maar niet uit wat het je kost 😅
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Uh oh, nu moet ik nog bekennen dat ik de sinaasappelschillen achterwege heb gelaten :lol:

Voegen ze veel toe aan het brood? Ik hoop het stiekem, want dat geeft me weer een excuus om het toch nog maar een keer te maken ;)

Kostbaar was het zeker, die parelsuiker heb ik online moeten bestellen, gelukkig samen met wat andere spullen, maar toch. In een supermarkt nergens te vinden :thumbdown:
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

En nu we toch bezig zijn... :D

Dit weekend heb ik een eenvoudig, maar hier bij de kinderen (en mezelf) favoriet wit brood gebakken.

Om precies te zijn https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ood-5.html, wit brood nummer 5 van Levine.

Haar boek Brood uit eigen oven heb ik inmiddels besteld, daar komt vast nog veel meer moois uit!

Alleen een foto van de buitenkant helaas. Heb ik gelijk geleerd wat er gebeurt als je het brood een beetje slordig oprolt. Of zoals m'n oudste zei: net als een groot broodje knakworst!

Verder een pietsje te veel bloem misschien op de korst, maar hij rees wel letterlijk de pan uit. Tweede rijs in de oven gedaan, en die met het brood erin gewoon naar 200 graden gezet.
PXL_20210926_085012261.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Victory schreef: za 25 sep 2021, 21:05 Mooi suikerbrood! Heb je de gekonfijte sinaasappel schillen zelf gemaakt?

Uit ervaring weet ik dat het ook heel erg lekker is. Mijn kinderen eten het het liefst heel vaak, ik vind het alleen een beetje te veel werk en te kostbaar... Reken maar niet uit wat het je kost 😅
Parelsuiker is zeker wel prijzig. Nou eet ik vrijwel nooit suikerbrood, maar toevallig zat ik er van de week even naar te zoeken bij de molen in Groesbeek. Als je veel bakt, is het wel de moeite om het per kilo te kopen, scheelt enorm in prijs. Nog steeds 80 cent aan suiker in één broodje, maar dat is toch bijna een euro minder dan met kleinere hoeveelheden op andere adressen.
Of je hakt wat klontje fijn, dat is vast ook minder duur...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

lekkermelig schreef: ma 27 sep 2021, 16:23
Victory schreef: za 25 sep 2021, 21:05 Mooi suikerbrood! Heb je de gekonfijte sinaasappel schillen zelf gemaakt?

Uit ervaring weet ik dat het ook heel erg lekker is. Mijn kinderen eten het het liefst heel vaak, ik vind het alleen een beetje te veel werk en te kostbaar... Reken maar niet uit wat het je kost 😅
Parelsuiker is zeker wel prijzig. Nou eet ik vrijwel nooit suikerbrood, maar toevallig zat ik er van de week even naar te zoeken bij de molen in Groesbeek. Als je veel bakt, is het wel de moeite om het per kilo te kopen, scheelt enorm in prijs. Nog steeds 80 cent aan suiker in één broodje, maar dat is toch bijna een euro minder dan met kleinere hoeveelheden op andere adressen.
Of je hakt wat klontje fijn, dat is vast ook minder duur...

Wil
Ha Wil,

net even gezocht of je er misschien nog iets anders mee kan doen. Maar verder dan luikse wafels kwam ik niet. En hoewel die natuurlijk heerlijk zijn, zie ik mezelf hiermee nog geen kilo's parelsuiker stukslaan in de keuken :roll:

Dan maar 1 of 2 keer per jaar decadent eten ;-)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

dekraan schreef: ma 27 sep 2021, 15:48 Uh oh, nu moet ik nog bekennen dat ik de sinaasappelschillen achterwege heb gelaten :lol:

Voegen ze veel toe aan het brood? Ik hoop het stiekem, want dat geeft me weer een excuus om het toch nog maar een keer te maken ;)

Kostbaar was het zeker, die parelsuiker heb ik online moeten bestellen, gelukkig samen met wat andere spullen, maar toch. In een supermarkt nergens te vinden :thumbdown:
Jazeker de schilletjes voegen echt een lekkere smaak toe. Zeker de moeite waard om schilletjes voor te konfijten. Ik doe ze echt zo dun mogelijk met praktisch niets wits van de schil erop 😇.
Tip: konfijten, drogen, in afsluitbare pot, suikerwater weer opkoken en over de schillen gieten, deksel erop en in de koelkast. Kristalliseert het, de schil voor gebruik even opwarmen. Mijn gekonfijte schillen staan al maanden veilig in de koelkast🙃 het is nou niet een klusje dat je elke paar weken wil doen, althans ik niet..

Ze verkopen suikerparels bij de Welkoop/Boerenbond verder kun je natuurlijk ook 5kg bestellen en die in een afsluitbare bak bewaren. Houdbaar blijft het toch wel, het moet alleen niet vochtig worden.
lekkermelig schreef: ma 27 sep 2021, 16:23 Of je hakt wat klontje fijn, dat is vast ook minder duur...
Ik ben altijd bang dat als ik suikerklontjes gebruik de scherpe randjes mijn deeg gaat slopen. P4 suikerparels is ook minder werk😜. Daarbij heb ik gewoon een zak van 5kg gehaald, dat voel ik minder dan steeds naar de Welkoop😅 kost ook minder..
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Vandaag voor het eerst een recept uit het boek van Levine gemaakt: rozijnenkrentenbrood.

Bijzonder lekker en goed gelukt. Enige dat ik niet had hoeven doen, was de hoeveelheid van 450 gr bloem naar 600 gr gooien. Nu zat er echt een enorme kop op [emoji28]AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door Levinebaktbrood »

:D :thumbup:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Leo

Bericht door hjeverts »

Mooi hoog brood geworden Leo! :thumbup:

Mogelijk geeneens een slecht idee om het recept aan te passen aan de grote van je bus. Weet niet of levine in haar recepten het formaat bus ook aangeeft?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Ha Hans,

ze geeft in haar recept (bij dit recept hoe dan ook) heel duidelijk aan hoe groot de bus is die je zou moeten gebruiken, maar ik heb heel eigenwijs gewoon de hoeveelheid bloem aangehouden die ik normaal ook gebruik. Zonder rekening te houden met de pak 'm beet 500 grammen aan vulling :lol:

Bij de tweede rijs ging 't brood dan ook duidelijk krapper dan normaal in de bus. Oventijd was ook een flink stuk langer. Bij de aangegeven 40 minuten had ik pas een kerntemperatuur van zo'n 55 graden. Ik denk dat het brood zeker nog een halfuur langer in de oven gezeten heeft.

Maar 't smaakte er zeker niet minder om :thumbup:
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Net een wit busbrood uit de oven gehaald, waarvan het deeg is gekneed in een... Ankarsrum!

Mensen die mijn zoektocht naar een apparaat hebben gevolgd, zijn misschien verrast. Maar ik kon er goedkoop een via via overnemen. Dan probeer ik het, en verkoop ik m door als het niets is...

De eerste ervaring? Niet best! Eerst de vloeistof erin, dan rustig kneden met de roller en het bloem etc toevoegen. 600 gram, volgens het witbroodrecept (5) van Levine, met 65% melk.

Waarschijnlijk is dat niet genoeg, want het ontstane deeg was behoorlijk stevig en draaide eigenlijk maar een beetje rond de roller. Met de hand gebeurt er dan een heel stuk meer.

Op de Ankarsrum website hebben ze broodrecepten waarbij ze 1440gr bloem met 1 liter vloeistof mengen. Dat is 70%, dus dat proberen we de volgende keer.

Vliesje trekken ging ook niet, en ik wilde niet nog langer blijven kneden. Misschien is dat de truc, of moet je hem sneller zetten, of een beetje rommelen met de roller. Hoe dan ook: je merkt het wel hoor, dat het niet goed gekneed is. Eerste rijs was matig, de tweede ook. Ovenrijs was ok. Maar het brood is een stuk lager gebleven.

Nou ja, we gaan gewoon nog een paar keer aan de slag [emoji39] Afbeelding
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Ziet er wel netjes uit hoor Leo.

En ik kan mij goed voorstellen dat als je een ankarsum goedkoop kunt overnemen je die kans grijpt wat je plan ook was. Ik weet nog de eerste maand met mijn spiraalkneder😅 ik moest gewoon het wiel opnieuw uitvinden. Succes met wennen 🙂, ik hoop voor je dat je over een maand tevreden bent 😊
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef:Ziet er wel netjes uit hoor Leo.

En ik kan mij goed voorstellen dat als je een ankarsum goedkoop kunt overnemen je die kans grijpt wat je plan ook was. Ik weet nog de eerste maand met mijn spiraalkneder[emoji28] ik moest gewoon het wiel opnieuw uitvinden. Succes met wennen [emoji846], ik hoop voor je dat je over een maand tevreden bent [emoji4]
Hi Victory,

Het zag er inderdaad wel ok uit, maar aangesneden zag en proefde je wel dat het brood vrij compact bleef. Terwijl de tweede rijs wel goed aanvoelde. Ik blijf gewoon doorgaan met deze impulsaankoop [emoji39] op naar de volgende lading!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Er zijn toch een hoop mensen heel tevreden met een Ankarsrum. Maar ik verwacht dat het idd wel even wennen is. Ik ken een Ankarsrum bezitter die daarvoor heel lang een Kenwood had totdat die het begaf, maar het duurde wel even voordat het weer fijn werkte. Ik heb samen met haar gebakken toen ze hem net had, ik vond het destijds nogal onhandig voor iemand die veel tegelijk bakt. Maar uiteindelijk went het vast.
Het elegante van een Ankarsrum vind ik de grote capaciteit, dat ie zeker niet snel stuk gaat en dat je er nog zoveel andere dingen mee kunt. Dus ik zou er zeker wat tijd in steken, en goed informeren bij andere Ankarsrum bezitters hoe zij het aanpakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Ha Wil, je noemt daar in ieder geval 2 van de redenen waarom ik hem toch wel wilde hebben: hij schijnt lastig stuk te gaan en je kan er nog wat anders mee dan alleen brooddeeg. Er zit een kunststof kom bij, kloppers voor slagroom en ook iets voor koekjesdeeg. En gek genoeg ook een citruspers.... Zal ik vast niet wekelijks gebruiken, maar het komt vast geregeld wel van pas. Het apparaat is niet bepaald stil te noemen trouwens, maar ik heb op dat vlak weinig vergelijkingsmateriaal. Ik snap in ieder geval wel waarom je op de video's van Ankarsrum zelf alleen een achtergrondmuziekje hoort :lol:

Ik geef het in ieder geval nu nog niet op, en ga het gewoon weer eens proberen deze week. Dan met wat meer melk of water, en wellicht ook wat meer snelheid, die schijn je best wat op te mogen schroeven. Gewoon even kijken dus :-)
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Baksels van Leo

Bericht door PePo »

Ik heb een Ankarsram, na een KA waarmee ik 1800 gr. Deeg kneedde. Die werd wel erg heet…

Nu doe ik het als volgt: water, desem en pittenmix meng ik met de rol tegen de wand op de laagste stand, terwijl ik de droge bestanddelen (meel, bloem, zout, moutpoeder) afweeg. Dan schep voor schep toevoegen. Als het wat droger wordt, de rol een cm van de wand plaatsen en vastzetten. Als alles is toegevoegd, laat ik het nog 20 minuten kneden op een standje hoger, het wordt dan een donut qua vorm.

Je kan spelen met:
- de snelheid;
- de afstand tussen rol en wand van de kom;
- de kneedtijd.

Als het deeg opkruipt: iets meer afstand tussen rol en wand;
Als ht deeg aan de rol blijft hangen: iets meer snelheid, kleinere afstand rol/wand en/of iets meer vocht (en dan volgende keer beginnen met iets meer vocht).

Ik ben er, na een paar weken oefenen en aanpassen, erg blij mee.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

PePo schreef:Ik heb een Ankarsram, na een KA waarmee ik 1800 gr. Deeg kneedde. Die werd wel erg heet…

Nu doe ik het als volgt: water, desem en pittenmix meng ik met de rol tegen de wand op de laagste stand, terwijl ik de droge bestanddelen (meel, bloem, zout, moutpoeder) afweeg. Dan schep voor schep toevoegen. Als het wat droger wordt, de rol een cm van de wand plaatsen en vastzetten. Als alles is toegevoegd, laat ik het nog 20 minuten kneden op een standje hoger, het wordt dan een donut qua vorm.

Je kan spelen met:
- de snelheid;
- de afstand tussen rol en wand van de kom;
- de kneedtijd.

Als het deeg opkruipt: iets meer afstand tussen rol en wand;
Als ht deeg aan de rol blijft hangen: iets meer snelheid, kleinere afstand rol/wand en/of iets meer vocht (en dan volgende keer beginnen met iets meer vocht).

Ik ben er, na een paar weken oefenen en aanpassen, erg blij mee.
Dank je wel voor de tip, PePo! Ik was online al eea tegengekomen over die donut die je zou moeten krijgen, benieuwd of me dat binnenkort lukt. Vraag me wel af of dat met 600gr bloem lukt, of dat i gewoon twee broden moet bakken en moet gaan invriezen :)

Van een of andere breadbeckers een filmpje gezien dat heel erg veelbelovend eruitzag, qua luchtigheid. Eens goed opletten op het recept en dat proberen na te doen!

Wat ik me vooral herinner van m'n eerste poging, is dat die roller op een gegeven moment flink opzij geduwd werd en steeds tegen de rand van de kom aan terugknalde. Ik vermoed door te stevig deeg, daar werkt de roller misschien niet best mee. Ik heb gemerkt dat het niet simpelweg afwegen en erin gooien is, maar meer: X water en dan denk ik dat het ongeveer zoveel bloem kan zijn, en dan stap voor stap bloem erbij tot je denkt: dit kan het zomaar zijn.

De eerste keer ging ik van: de helft erin naar alles erin, en dat zal niet goed werken.

Aldoende leert men :)
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Baksels van Leo

Bericht door PePo »

Ik gebruik ook best stevig deeg, maar stel de rol dus ongeveer een cm van de rand af, terugknallen tegen de kom is er dan niet bij (bewegen naar het midden soms wel een beetje). En toevoegen droge bestanddelen doe ik inderdaad schep voor schep, tussendoor wachten tot het is opgenomen.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door GK-Renske »

Ook hier een tevreden Ankarsram gebruiker.
Vraag me wel af of dat met 600gr bloem lukt, of dat i gewoon twee broden moet bakken en moet gaan invriezen
Ja, dat is geen probleem. Een zwaar deeg kan hij goed hebben.
Wat ik me vooral herinner van m'n eerste poging, is dat die roller op een gegeven moment flink opzij geduwd werd en steeds tegen de rand van de kom aan terugknalde.
Dit voorkom je door de rol iets van de kant vast te zetten of de snelheid iets te verminderen.

Wat ik ook vaak doe, maar dat hoeft niet is de rol even naar het midden duwen, zodat het middenstuk ook goed wordt opgenomen in het deeg. Ik had een filmpje gemaakt en op instagram gezet, dan zie je wat ik bedoel.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi Renske,

geweldig filmpje! :)

Het laat vooral zien dat jouw deeg echt een heel stuk soepeler is dan mijn 'bonk' die eigenlijk in 1 geheel de roller van de rand afduwt en dan terug laat vliegen. Dat van jou zie ik zo een donut worden.

De rol naar het midden duwen heb ik geprobeerd, maar vooral in het begin om meer bloem op te nemen. Zodat er middenin geen hoopje blijft liggen, achteraf gebeurde daar niets mee mee :)

Ik denk dat ik vooral rustiger bloem moet toevoegen. Niet in 2 keer, maar eerst de helft, en dan bv per schep. Om te zien wat er nou gebeurt. En dan te kijken wanneer het genoeg is.

De eerste keer gewoon een standaard recept gevolgd en het niet stap voor stap laten opnemen, en dat leverde iets logs op, dat ook niet verder echt gekneed leek te worden.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet of Renske alles glutenvrij bakt, maar het kneden van een deeg met gluten gaat natuurlijk niet exact hetzelfde als een gluten deeg. Het idee van kneden is oa dat de gluten goed ontwikkeld worden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Baksels van Leo

Bericht door PePo »

In het filmpje van Renske is er in ieder geval te zien dat zij de snelheid van de Ankarsrum veel hoger heeft staan dan ik het doe…
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoe pak jij dat aan qua snelheid? Ik had hem nu vooral in de laagste staan, en gekeken of het harder zetten hielp, maar dat werd alleen nog agressiever smijtwerk :lol:
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door GK-Renske »

lekkermelig schreef: wo 20 okt 2021, 14:36 Ik weet niet of Renske alles glutenvrij bakt, maar het kneden van een deeg met gluten gaat natuurlijk niet exact hetzelfde als een gluten deeg. Het idee van kneden is oa dat de gluten goed ontwikkeld worden.
Wil
Ik moet helaas alles glutenvrij maken. Het enige waar ik natuurlijk geen rekening mee hoeft te houden zijn de gluten.
De werking met de Ankarsrum gaat hetzelfde als bij deeg met gluten en wel volgens het systeem van het Arkarsum. Dus beginnen met het vocht, dan het meel (schep voor schep).

Het deeg in het filmpje moest ik volgens het recept eerst 3 minuten zonder olie (wel met water en gist) laten draaien. Dan de olie toevoegen en dan nog eens 6 minuten laten draaien. In grote lijnen zijn de handelingen hetzelfde als bij glutenbrood.
Leo: Het laat vooral zien dat jouw deeg echt een heel stuk soepeler is dan mijn 'bonk' die eigenlijk in 1 geheel de roller van de rand afduwt en dan terug laat vliegen. Dat van jou zie ik zo een donut worden
Dit glutenvrije deeg is in verhouding met het meel (500 gr) gemaakt met veel water (630 ml). Als het na 6 minuten klaar is heb je een nat en kleverig deeg.
PePo: In het filmpje van Renske is er in ieder geval te zien dat zij de snelheid van de Ankarsrum veel hoger heeft staan dan ik het doe…
Klopt, ik hou van opschieten en dat kan, want ik hoef geen rekening te houden met de gluten.
Als ik b.v. glutenvrij mueslibrood maak, dan stel ik de snelheid wel lager in omdat het zwaarder deeg is.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Plaats reactie