Met de hand geknede ciabattabroden

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Met de hand geknede ciabattabroden

Bericht door knapperiger »

Beste thuisbakkers,

Ik wil even laten zien wat ik onlangs met grote dank aan jullie, zie https://broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=194&t=7419 , heb gebakken: drie ciabattabroodjes

Afbeelding

Gemaakt volgens het recept van Levine (met een biga), 18 minuten kneden met de slap and fold-techniek, een tweede rijs van 35 minuten, oven met 3 cm dikke chamottesteen op het rooster, iets onder het midden van een gewone huishoudoven (wel een die tot 275 graden verwarmt), 35 minuten bakken op 230 graden met in het begin 200 ml water voor de stoom.

De korst was fantastisch dun en knapperig met mooie 'blaren' onder het oppervlak. De structuur in het brood was redelijk luchtig, al kan het beter. Aan de onderkant waren de broodjes aan de lichte kant maar wel goed gaar. De volgende keer zal ik de oven langer voorverwarmen en de tweede rijs ook iets langer laten duren. Ik merkte dat een kunststof deegspatel of -schraper een onmisbaar gereedschap is met zulk nat deeg. Dat moet dus nog worden gezocht en in huis gehaald. Verder was ik het stoomwater vergeten te koken en heb ik het dus koud op de opvangbak onder in de oven gegoten. Geen idee of dat nadelig is geweest.

Hoe dan ook, ik ben heel tevreden met deze eerste poging na vale jaren niet te hebben gebakken.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Met de hand geknede ciabattabroden

Bericht door hjeverts »

Ziet er lekker uit! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Met de hand geknede ciabattabroden

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi hoor, goed gedaan :thumbup:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Re: Met de hand geknede ciabattabroden

Bericht door knapperiger »

Dank, dank... ik heb er ook weer echt plezier in. Binnenkort eens iets volkorenachtigs proberen. En misschien toch maar een eigen showtopic maken onder mijn forumnaam.
Plaats reactie