Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

Sinds ik vorig jaar een kitchen aid heb, bakte ik al wat vaker, vooral het wat eenvoudigere gebak, taarten, koeken, sloffen of een suikerbrood. en zo nu en dan (vloeken ik weet het) een pizzarol uit de verpakking halen, ingrediënten erop en afbakken maar.

Langzaam wilde ik eigenlijk toch wel toe naar ook brood kunnen bakken, maar wij hebben een kleine combioven, meer magnetron dan oven en geen ruimte voor iets groters. Ik zag het ook niet zitten om een echte 'bakoven' aan te schaffen, ga je dan in je schuurtje staan bakken bijvoorbeeld (alhoewel daar niets mis mee is)

Tot een collega zijn houtgestookte pizzaoven liet zien. Zo'n oven is uiteraard om pizza's te bakken, maar gewoon brood kan ook en een eyecatcher in de tuin (alfa caio)
Oven warmt snel op (half uur) en de stenen houden de warmte lang genoeg vast om een brood in te bakken. Vergt uiteraard wel de nodige finetuning, als je te warm stookt is de bovenkant van je brood zwart. :crazy:

Maar al snel had ik de slag te pakken en heb ik al de nodige dingen erin gebakken, zie hier wat fotootjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door hjeverts »

Fijn dat je de smaak te pakken hebt wat betreft het bakken in je pizzaoven. :thumbup:

Kan je meerdere batches achter elkaar bakken?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

hjeverts schreef: za 18 sep 2021, 08:46 Fijn dat je de smaak te pakken hebt wat betreft het bakken in je pizzaoven. :thumbup:

Kan je meerdere batches achter elkaar bakken?
oeeh, dat kan in principe wel, want hij is in een half uur warm. dat blijft hij ook wel een tijdje, stel ik zou meerdere broden willen bakken, dan moet ik m tussendoor denk ik wel even een kwartier tot half uur bijstoken, maar denk zelfs dat gewoon achter elkaar wel zou moeten kunnen.

tot op heden is het vaak maar 1 broodje of gerecht.

Morgen weer het Turkse brood, maar nu met maanzaad.

Vooral het kneden van broden (althans het goed luchtig krijgen) moet ik nog wat onder de knie krijgen. (of broodverbeteraar erin doen)
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door hjeverts »

Ok dus niet al te veel warmte wat er lang in blijft hangen?

Wat betreft het luchtig krijgen van het brood wil een hoge hydratatie wel vaak helpen naast het goed kneden en vormen. Broodverbeteraar zoals een enzym mix en eventueel extra gluten helpt ook wel wat.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

hjeverts schreef: za 18 sep 2021, 21:51 Ok dus niet al te veel warmte wat er lang in blijft hangen?

Wat betreft het luchtig krijgen van het brood wil een hoge hydratatie wel vaak helpen naast het goed kneden en vormen. Broodverbeteraar zoals een enzym mix en eventueel extra gluten helpt ook wel wat.
Gisteren ff doorgestookt, is toch wel wat lastig, je moet dan weer even de vlam erin jagen waardoor de temperatuur weer richting de 300 graden gaat, dat was even opletten, want als de vlammen mooi door de oven heengaan (goed voor pizza) verknal je de rest van je baksels (kon er gelukkig op tijd op anticiperen) maar daarna kan het dus prima weer iets bakken. (heb dus ff tijdje gewacht tot temperatuur weer wat zakte)
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door hjeverts »

Ok, dus de warmtecapaciteit van de oven is wat beperkt. Wel fijn dat hij snel weer op temperatuur is.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

ja het is en blijft een pizza oven, (die moet je met actieve vlam bakken)

De warmte om echt langer te bakken zonder bij te stoken is wat beperkt idd, maar als je goed opstookt en erna zorgt dat de gang erin blijft, zonder al te fanatiek te stoken, is het prima te doen.

Maar alles wat snel opwarmt, is doorgaans ook sneller afgekoeld.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

Van het weekend koffiebroodjes gemaakt. (gewoon in de standaard combi oven, dus niet heel geschikt voor hoogwaardig bakwerk, maar volstaat wel)

Sinds kort heb ik het kookboek van Cees Holtkamp in mijn bezit. Weliswaar meer gericht op patisserie, maar dat vind ik minstens zo leuk. Ik hoef niet altijd brood te bakken. Maar er staan dus wel wat kleine deeg receptjes in, maar meer gericht op taarten, koek(jes) en dergelijke.

Verder heb ik bladerdeeg gemaakt, dus van de week maar even een banketletter (proberen te) maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

Gisteren deze maisbolletjes gemaakt

https://www.baksels.net/maisbolletjes/

Ze waren wel ietswat vast. Had 10 gram gist (ipv 12g) gebruikt. 2 keer opgebold. en wel iets meer maismeel dan stond aangegeven gebruikt. Ook stonden er gluten als toevoeging bij, niet gebruikt, wel broodverbeteraar.
Deeg was best wat plakkerig, (misschien door iets teveel maismeel en een fractie teveel water, dus dat was ook lastig te verwerken.

En had ze vervolgens net iets te lang gebakken, waardoor ze iets droog werden.

Kortom, niet zo luchtig als ik gehoopt had, maar ook geen slechte poging, want de kids vonden ze heerlijk.

Iemand nog een beter recept van deze bolletjes?

Misschien moet ik ook accepteren dat ze niet precies zo smaken als die van de bakker (die doet er nog meer toevoegingen in nl)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door Victory »

Lekker bezig geweest.

De reden dat je bolletjes minder volume hebben, is omdat maismeel geen gluten bevat, daarom moeten er ook extra gluten in zodat het broodje luchtiger zal worden.
Een beetje gluten neemt ook wat vocht extra op. Ikzelf heb ook wel eens maïsbrood gemaakt en ik vond het inderdaad wat plakkerig deeg.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

Dank, ja stond dan ook (niet voor niets) in het recept. Binnenkort dan maar eens gewone witte bolletjes maken, dat zal ongetwijfeld beter gaan. (zonder gluten te hoeven toe te voegen) Niet het eenvoudigste dus, maisbrood, haha.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door jesse »

Inmiddels een klein jaar verder en heb ik weer het nodige gebakken in de tussentijd.

Van de zomer een ijsmaker voor de kitchenaid gekocht, dus maak ook zo nu en dan ijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Baksels van Jesse (uit de houtoven)

Bericht door 1md65 »

Ziet er allemaal heerlijk uit :thumbup:
Plaats reactie