Zeekaak bakt brood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zeekaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 sep 2021, 15:28

Zeekaak bakt brood

Bericht door Zeekaak »

Hoi,

Bij deze mijn eerste post van een brood wat me nu heel goed afgaat. Een rustiek brood gebakken in een 'dutch oven', oftewel een ouderwets gietijzeren pan die de oven ingaat.

Recept.

Poolish: 125 g bloem, 125 g water, 0,25 g gist. Laat ik ongeveer 18 uur op de aanrecht fermenteren.

Hoofddeeg: Toevoegen 2 gram instant gist, 375 g bloem (ik gebruik nu Lidl Biobloem, goed spul!) en 50 gram Volkoren Meel. Daarnaast 10 g zout en 6 gram enzymactief gerstemout. (Schoefer Bio Gerstenbackmalz uit Duitsland). Daar voeg ik 235 gram warm water (eerder lauw dan warm,) aan toe en mix alles gewoon met de hand. Zorgt voor een hydratatie van 65% wat voor mij precies lekker werkt.

Dan een half uurtje wachten om vervolgens een slap and fold toe te passen. Ongeveer een keer of 15 a 20 steeds over elkaar vouwen, de rvs kom draai ik dan 90 graden.

Half uur later weer een slap and fold, ook weer ongeveer 15 a 20 keer. Totdat het een mooi soepel deeg vormt en 1 egale bal.

Dan 5 kwartier later (afhankelijk van hoe ver het deeg al gerezen is) vorm ik het definitieve brood door het op te bollen. Steeds punten over elkaar heen vouwen tot er flink wat spanning op het deeg staat. Wel opletten dat het deeg niet scheurt uiteraard!

Dat laat ik dan narijzen in een rvs kom met een theedoek erin waarop flink wat bloem zit. Heb nog geen rijsmandjes gekocht, staat nog op m'n verlanglijstje voor de sint ofzo :)

Oven (Boretti, hetelucht) voorverwarmen op 250 graden. Met de gietijzeren pan erin. Ong. 1,5 uur na het vormen, of totdat het deeg ongeveer verdubbeld is qua hoeveelheid, stop ik het brood in de pan. Met een schaar flink diep openknippen in een kruisvorm en dan deksel weer op de pan.

Eerst 20 minuten op 240 graden met het deksel op de pan, dan ongeveer 40 minuten op 230 graden met het deksel eraf.

Ik ben helemaal vergeten een foto te maken van de kruim, maar dit levert nu steeds een prachtig en smakelijk brood op!

Ik ben benieuwd wat de experts hier er van vinden. Het brood smaakt in ieder geval heel goed, en blijft ook de dag erop nog prima te eten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door lekkermelig »

Niet dat ik nou zo'n expert ben, maar ik vind het er wel smakelijk uitzien! Ik zou zelf alleen niet zo snel met een schaar een kruis inknippen, maar eerder met eeen scheermesje of een scherp tomatenmesje een kruis zetten. Maar het is maar net wat je mooi vind of in huis hebt, het smaakt er niet anders door.
Brood in een pan bakken is vaak een beetje tricky vanwege het goochelen met gloeiend heet ijzer, maar je krijgt er meestal wel hele mooie broden door!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Prima brood zo op de foto te zien :thumbup:

Als je het deeg uitrekt en weer vouwt in de kom dan heet dat stretch & fold en niet slap & fold. Slap & fold is weer een andere techniek.

Insnijden: je kunt het deeg beter insnijden met een lame of ander scherp mesje voordat het de pan in gaat. Dus niet inknippen terwijl het al in de pan ligt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door hjeverts »

Mooi broodje hoor! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Zeekaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 sep 2021, 15:28

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door Zeekaak »

@lekkermelig, thx! Inderdaad oppassen met dat loeihete gietijzer, maar 't is denk ik wel de moeite waard. Bedankt ook nog voor de tip van de Lidl Biobloem. Werkt voor deze hydratatie perfect en het smaakt uitstekend!

En ja, schaar is door gebrek aan beter. Een 'scoring knife' wil ik ook nog gaan bestellen nu ik weet dat het broodbakken geen tijdelijke opwelling van me was. :)

@Levine, je hebt gelijk en bedankt voor de correctie. Ik heb zowel stretch&fold als slap&fold gedaan. Voor de rest kno-need, en dat gaat voor dit recept heel goed.

@hjeverts, dank je! Al doende leert men. Ik ben echt nog een beginner, maar 't is leuk steeds beter te worden en andere dingen te proberen! :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door Victory »

Zeekaak schreef: di 26 okt 2021, 22:30 En ja, schaar is door gebrek aan beter. Een 'scoring knife' wil ik ook nog gaan bestellen nu ik weet dat het broodbakken geen tijdelijke opwelling van me was. :)
Je kunt ook gewoon bij de HEMA enkele scheermesjes kopen... Ik heb zo'n scoring geval bij bouwhuis toen gekocht en dat werkte voor geen meter. Nu ik zo'n los mesje gebruik gaat het 10x beter en is nog goedkoper ook😜. Alleen uitkijken hoe je hem vast pakt...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door lekkermelig »

Ik heb net een nieuwe set mesjes gekocht. Hema is ook ongeveer de enige winkel waar je die standaardmesjes nog kan kopen. Winkels zoals kruidvat etos, Da en dergelijke hebben ze helemaal niet.

Als je bang bent voor je vingers kan je een plastic roerstaafje door je mesje steken, krijgt ie meteen de juiste kromming. Of je koopt een mooie houder bij bijvoorbeeld weekendbakery. Ik heb wel eens met de eigenaar gesproken en ze hebben die houders zelf ontworpen. Het grappige is dat ze ze echt door heel Europa verkopen, een hoop bakkers vinden ze echt fijner dan andere houders.
Een van mijn Duitse broodbak vrienden had er ook een. Alleen wel voor de dubbele prijs omdat ze dat ding ergens anders gekocht had.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door hjeverts »

De mesjes voor de safety razor (Double edge) liggen toch standaard in de badkamer voor het scheren? iig bij mij wel, ookal geef ik de voorkeur voor het open scheermes omdat dat fijner scheert...

Op internet kan je ze vrij goedkoop per bijvoorbeeld 200 stuks bestellen waardoor ze nog maar tussen de 5 en 10 cent per stuk kosten :)
Even zoeken loont dus!
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door lekkermelig »

Nou ja, ik denk dat ik er hooguit 5 per jaar verbruik voor broodbakken. Dan is een ritje naar de Hema hier in ons ministadje net handiger dan 200 mesjes via internet. Het is wel bijzonder dat geen enkele drogist keten ze meer heeft.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Zeekaak bakt brood

Bericht door Victory »

lekkermelig schreef: do 28 okt 2021, 18:09 Nou ja, ik denk dat ik er hooguit 5 per jaar verbruik voor broodbakken. Dan is een ritje naar de Hema hier in ons ministadje net handiger dan 200 mesjes via internet. Het is wel bijzonder dat geen enkele drogist keten ze meer heeft.
Ik heb ze hier toch echt ook wel bij de Etos zien liggen, althans nadat ik het vroeg, en bij de Kruidvat heb ik ze ook wel eens gezien. Ze kosten alleen (ruim) 2x zoveel. Koekoek ik ga voor brood echt geen dure mesjes kopen.

Zo'n roerstaafje was hier ook net niks. Dan kreeg ik nog geen strakke lijnen. Alleen het mesje werkt voor mij het beste.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie