Baksels van Nico

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Ik heb mij vandaag voor het eerst gewaagd aan sandwichen bakken.
Ik ben zeer tevreden van het resultaat. En ze smaken bovendien super lekker!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sylvana
Jongste bediende
Berichten: 38
Lid geworden op: do 31 mar 2022, 12:35

Re: Baksels van Nico

Bericht door Sylvana »

ziet er lekker uit
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Baksels van Nico

Bericht door 1md65 »

Inderdaad geslaagde sandwiches :thumbup:
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Hey allemaal,

Sinds een tijdje terug aan het bakken. Maar wat ik ondervind is als er wat tijd tussen zit, tussen wanneer je je hobby nog eens hebt uitgevoerd, je heel wat technieken verleerd...

Gisteren dit "campagne" broodje (naam die ik ze zelf aan geef hoor) gebakken. Het bestaat uit 400gram tarwe bloem en 200gram op molensteen gemalen tarwebloem van de Hostens molen in het voor mij nabijgelegen Ruiselede.

Nu blijkt voor mij het werken met bloem en meel dat verwerkt is door een traditionele molen toch moeilijker dan het bloem en meel die je koopt in de handel.

Geen krokante korst, het zakt een beetje in bij het insnijden. Blijven oefenen... :-)

Afbeelding

Op de achtergrond zie je trouwens mijn zuurdesem starter.... Waar ik ook nog een vraagje over heb, maar dat is voor in een ander topic :-)
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Deze week lekker aan het bakken geweest. Tweede helft van de week kon ik eindelijk starten met mijn zuurdesem. Mijn allereerste zuurdesembrood ik keek er heel erg naar uit...
Maar de week ben ik gestart met wat ik ook nog nooit gedaan had... Een brood bakken in een "cocotte" of "dutch oven"

Afbeelding

Afbeelding
Het resultaat was een heerlijk knapperig brood. Zeer tevreden met het resultaat. Ik kon er ook uit leren dat ik veel meer stoom moest gebruiken in mijn oven.

Paar dagen later kon ik eindelijk aan de slag met mijn zuurdesem...

Pain traditionel - de batard vorm kon evenwel iets beter :-)
Afbeelding
Voor dit brood gebruikte ik t65 bloem uit de supermarkt. (Delhaize voor de Belgen hier). Het brood was heerlijk van smaak en super knapperig.

En dag later terug aan de slag met de zuurdesem. Deegje nachtje de koelkast in. De volgende dag nadat het deeg 3 uur uit de koelkast was voorvormen, 10 minuten rust en dan vormen tot een boule.

45 minuten rust, oven ondertussen voorverwarmen en dan bakken maar.
Afbeelding

Dit was het resultaat na 45 minuten in een oven van 250 zakkend naar 200. Ik was tevreden alleen de insnijding kon beter. Enkel de kleur verwonderde mij een beetje. Vrij bleek voor zo een hete oven...
En jawel hoor bij het proeven had ik het meteen door. Ik was het zout vergeten :roll:

Anyway, uit je fouten leer je!

Een dag later een nieuwe poging, zelfde procedure, zelfde bloem (Tarwebloem van de Hostens molen in mijn streek)
Afbeelding

Afbeelding

Super tevreden van het resultaat! En vooral de smaak is helemaal top!
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Baksels van Nico

Bericht door Houtvogel »

Mooi verhaal met goede afloop 👍
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Vandaag voor het eerst een zuurdesem gebakken in mijn nieuwe Unox.

De desem heb ik een weekje geleden opgestart mijn voorgaande desem ben ik deze zomer verloren. Dus ik moest van 0 beginnen.
Onderstaand vind je een timelaps van het bakproces. Ik was aangenaam verast hoe goed het gegaan is voor een eerste poging om een zuurdesembrood te bakken in deze oven. Alles ging precies zoals ik het wou.

Afbeelding
Timelaps van het bakken van een zuurdesem brood

Afbeelding


Afbeelding

Zoals gezegd in het onderwerp oven mijn oven heb ik wel al gewone gistbroden gebakken. In het begin met wisselend succes. Je moet je oven immers leren kennen.

Rozijnenbrood en chocolade brood:

Afbeelding
Chocolade en rozijnenbrood

AfbeeldingChocolade en rozijnenbrood

Pistolets:

Afbeelding

Pistolets, krokante bollen voor wie het niet zou kennen. Ze zijn net iets te hard


En een bruin brood "batard"

Afbeelding

Bruin brood
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Ik heb vandaag Baguette Tradition gebakken. 100% op zuurdesem. De eerste maal in mijn Unox oven en ik ben er héél erg blij mee :-)

Afbeelding

Voor wie graag de timelaps ziet van het bakken:

AfbeeldingKlik hier voor het filmpje

Het kruim:

Afbeelding

Alleen het oor kan precies nog wat beter, iemand een idee waarom er scheuren tussen de oren komen van het stokbrood?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Nico

Bericht door lekkermelig »

Ze zien er mooi uit, en zo'n filmpje is natuurlijk altijd mooi.
Wat betreft dat scheuren: ik vind het niet enorm storend hoor, maar je zou kunnen proberen je broden iets later in te schieten zodat er net iets minder spanning op het deeg komt. Andere optie, misschien wel beter: iets anders insnijden, en misschien iets dieper.

Karl de Smedt van Puratos heeft er wel een mooi filmpje van gemaakt. Belangrijk is dat je niet te ver langs de randen snijdt, en ook niet te dicht bij elkaar. Met baguettes van deze lengte zou ik me idd tot drie beperken.

https://www.youtube.com/watch?v=uZzF18tjxno
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Nico

Bericht door Nico »

Dank je wel voor je antwoord Wil. Interessant filmpje ook.
De scheuren storen me niet zo hoor. Maar bon je probeert als thuisbakker toch zo goed mogelijk professionele kwaliteit te benaderen. :D

Elke baksessie is een les. :thumbup:
Plaats reactie