Eerste paar Tijgerbroden

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kablau
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 17:24

Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door Kablau »

Hallo Allemaal,

Een vraagje, ik heb nu 3 maal getracht een tijgerbrood te maken. Ik voeg een foto toe hoe het er uit ziet.
Blijkbaar doe ik iets fout met de tijger pap. Ik heb al verschillende recepten geprobeerd, echter de enige rijstebloem die ik kan vinden bij ons is die van olvarit. Wellicht dat daar het issue zit. Zodra ik de hoeveelheid vocht volgens recept er bij doe is het 2 keer roeren en weg is het. Maar de bloem nog zo droog als wat. Ik heb ook al een mix rijstebloem met paneermeel geprobeerd (fijn gestampt beschuit in dit geval)

Neemt niet weg dat het resultaat heerlijk smaakt. Zet het op tafel met visite en het is zo weg. Maar toch, ik zou graag willen dat het er echt zoals tijgerbrood er uit ziet.

Iemand de juiste tip?

Alvast bedankt
Gr
Rob
WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.58.18.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door bakplaat »

Als ik mijn TIJGERBROOD bak, gebruik ik voor de pap uitsluitend paneermeel. De hoeveelheid voor een brood is ong, 150 gr.. Meng het paneermeel met wat water en voeg daaraan ong. 3 gr. gist en 5 gr. suiker en tenslotte nog wat olie (kan van elk soort zijn) aan toe.
Maak de pap meteen na het opmaken(vormen) van het deegstuk en breng het aan als het bijna vol-gerezen is.
De pap mag niet te slap, maar moet wel goed smeerbaar zijn. Kwestie van enige ervaring.

Foto Tijgerbrood...
https://www.flickr.com/photos/bakpl ...
Foto Tijgerbroodjes...
https://www.flickr.com/phot ...
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door De Broodvirtuoos »

Jammer dat ik de foto's niet kan openen. Ik was benieuwd naar het resultaat, want toevallig staan de witvloer-tijgerbroden volgende week op mijn programma.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Kablau
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 17:24

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door Kablau »

Wat gek dat je de fotos niet kan zien. Ik ga het binnenkort nog een keer proberen met alleen paneermeel.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door dirkjanl »

Dit krijgen we te zien als we op de link naar de foto klikken

Afbeelding
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door bakplaat »

Wat vreemd...Als ik op de linken klik, dan zie ik ze wel.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door dirkjanl »

Is de "viewing privacy" van de foto wel zo ingesteld dat wij hem kunnen bekijken?
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door lekkermelig »

bakplaat schreef: ma 24 apr 2023, 14:00 Wat vreemd...Als ik op de linken klik, dan zie ik ze wel.
Dat verbaast me niet Cor, want je ziet zelf altijd je eigen foto's in flickr als je ingelogd bent. In het verleden heb ik ook wel gezien dat de Safety Level niet op Safe stond, en nu vermoed ik dat de Viewing privacy niet op Public staat of iets dergelijks. Dat kan je zelf aanpassen onder je foto in de eigenschappen
Scherm­afbeelding 2023-04-24 om 17.13.50.jpg

Wil
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Giesje
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 11:40

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door Giesje »

Ik koop de rijstmeel online want in de winkel kan ik het ook niet vinden.
is volkoren rijstmeel zie foto, misschien heb je hier wat aan.

Afbeelding
ben al over mijn houdbaarheids datum heen en ik hoop dat er nog vele maanden volgen. ;)
ik kneed met de Clatronic KM 3711 en een bbm kan in beide machines voor twee broden kneden.
hete luchtoven
Gebruikersavatar
Kablau
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 17:24

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door Kablau »

Even een update. Helaas geen foto gemaakt. Maar het is gelukt. Ik denk dat het verschil inderdaad in de rijstebloem zat. Die van Olvarit dus niet gebruiken. Vorige week bij de molen gehaald. En gelijk was de pap goed. Binnenkort meer maken en als ik het niet vergeet zal ik een foto posten.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Eerste paar Tijgerbroden

Bericht door De Broodvirtuoos »

Kablau schreef: ma 29 mei 2023, 23:09 Even een update. Helaas geen foto gemaakt. Maar het is gelukt. Ik denk dat het verschil inderdaad in de rijstebloem zat. Die van Olvarit dus niet gebruiken. Vorige week bij de molen gehaald. En gelijk was de pap goed. Binnenkort meer maken en als ik het niet vergeet zal ik een foto posten.
Vroeger was Rijstebloem Molenaar's kindermeel verkrijgbaar. Wij gebruikte deze speciaal voor wedstrijden, omdat deze een hele mooi fijne scheuring gaf. Voor de dagelijkse productie gebruik(te) we gewoon rijstestrooimeel. Bakt ook prima hoor!
Echter Molenaar's Kindermeel is niet meer te verkrijgen, en als alternatief wordt Nutricia Olvarit geadviseerd. Ook ik heb hier eens mee gebakken (zie link), maar ik kan me niet aan de illusie onttrekken dat hier veel bindmiddel in zit. Het neemt ontzettend veel vocht op t.o.v. rijstestrooimeel.
In mijn optiek hoef je géén Olvarit te gebruiken. en bak je met rijstestrooimeel (of de helft vervangen door paneermeel) ook de mooiste tijgerbroden.

viewtopic.php?f=39&t=8059
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie