Baksels van Robin

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin_
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 30 apr 2023, 20:26

Baksels van Robin

Bericht door Robin_ »

Vandaag kon ik eindelijk mijn nieuwe tweedehands panasonic ds-2501 BBM testen. Ik heb bruine zachte broodjes gebakken volgens het recept van Levine.

5 gram droge gist
5 gram suiker
400 gram tarwebloem
100 gram volkorenmeel
20 gram melkpoeder (ik heb 25 ml halfvolle melk gebruikt)
15 gram gebroken lijnzaad
10 gram zout
25 gram zachte roomboter
320 gram water

Nadat de broodjes waren afgebakken kwam ik tot de ontdekking dat melkpoeder heel iets anders is dan melk. Klopt het dat 20 gram melkpoeder gelijk staat aan het vervangen van water voor melk? En wat is de functie van melk i.p.v. water voor je deeg?

Het kneden ging heel makkelijk in de BBM. Het afbakken was alleen een uitdaging. Ik had teveel bolletjes voor 1 bakplaat. Dus heb ik 2 bakplaten in 1 keer in de oven geschoven. Ik heb alleen een hete luchtoven stand. En ik kwam er na 10 minuten achter dat bij hetelucht de temperatuur 20 graden lager moet worden ingesteld dan aangegeven. Ik heb na 10 minuten de bakplaten omgewisseld van plek omdat de bolletjes aan de bovenkant al snel bruin werden.

Er zijn 2 verschillende soorten bolletjes uit de oven gekomen. Broodjes met een dikke korst en zelfs een beetje aangebrand. Maar ook mooi gekleurde bolletjes, met een iets dunnere korst. Maar ook nog steeds te dik voor zachte bolletjes. Hoe zorg ik dat de korst dun blijft? Komt dit door een te hoge temperatuur? Kan ik dat dan oplossen door de broodjes te bakken bij een lagere temperatuur? Bij mij zal het ook al wel helpen om de bolletjes niet bovenin de oven te zetten.

Wat me nog opviel is dat er nauwelijks een ovenrijs was. Klopt dit? Ik had ook nog een flinke rijs verwacht in de oven.

Al met al waren de broodjes heerlijk. Het kruim was toch lekker en luchtig. Na 2 dagen werden de bolletjes al wat taaier. Hoe bewaren jullie de bolletjes? Ik heb ze open en bloot op tafel laten liggen. Maar ik denk dat dit beter kan.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Baksels van Robin

Bericht door Anna »

Oeps, melkpoeder en melk zijn inderdaad niet hetzelfde. Je gebruikt melkpoeder met water om melk te maken. Even zoeken op dit forum levert je hier informatie over melkpoeder op en hier meer over water vervangen door melk en waarom.

Een heteluchtoven is niet ideaal voor brood, je krijgt sneller een hardere korst waardoor het brood niet goed meer kan rijzen. Veel vocht/stoom toevoegen helpt een beetje, de bolletjes ook nog met een plantenspuit o.i.d. natmaken voor je ze in de oven doet is ook nog een optie. Platen boven elkaar zorgt voor een minder goede verdeling van de warmte, en zoals je zelf al merkte bakte het bovenin harder. Op de juiste temperatuur bakken helpt ook, inderdaad zo'n 20 graden lager voor een heteluchtoven ;) En zoals je misschien in bovenstaande linkjes al hebt gelezen, helpt (volle) melk ook om de bolletjes wat zachter te maken.

Ovenrijs krijg je alleen als je het brood niet te lang hebt laten rijzen. Maar in het geval van bolletjes wil je geen enorme ovenrijs want dan scheuren je bolletjes open. Ik vind je bolletjes er prima uitzien hoor :thumbup:

Open en bloot bewaren is niet zo handig nee. Zelfgemaakt brood wordt sneller droog, omdat er geen toevoegingen in zitten die het brood zachter houden. Het beste is om het zo snel mogelijk na het afkoelen in te vriezen als je het langer wil kunnen bewaren. Hier vind je nog meer tips over hoe je brood (en dus ook bolletjes) kunt bewaren.
Plaats reactie