Meel van de molen is hier in Amsterdam bij de biologische winkel te koop: De Nieuwe Band, De Gouden Engel.
Met het fietsje zijn hier geen molens meer te bereiken.
Bij Marqt heb ik tarwe volkorenmeel gezien van De Nieuwe Band voor €1,99 een kilo, maar dat is een beetje verwarrend want bij een andere vestiging meen ik precies hetzelfde pak voor €2,59 te hebben gezien.
Bij Marqt hebben ze ook tarwe volkorenmeel van De Gouden Engel, kost €2,59 een kilo.
Ik heb echt wel goed op het merk gelet. Ik heb toch de indruk dat de ene vestiging een andere prijs hanteert dan de andere. Ik zou het anders gewoon eens moeten kopen. Dan weet ik het helemaal zeker.
Die "dure" vestiging zit op de Keizersgracht en die "goedkope" op de Haarlemmerstraat (niet de dijk). En er zijn er nog meer in de stad.
Als ik 2 keer 5 kilo volkoren tarwemeel bij de Zuidmolen bestel kom ik op €1,80 per kilo, incl. verzendkosten.
Ik kan me voorstellen dat een steen van 1 meter 70 diameter en aangepast scherpsel (wat dat dan ook moge zijn) een beter uitgemalen meel geeft.
Ik vergelijk het maar met de wielen van een tractor op een drassige weg. Met een personen auto kom je daar nauwelijks overheen, maar een tractor gaat er overheen alsof er niks aan de hand is.
Omgekeerd, als je een steen erg glad wil polijsten heb je een heel fijn schuurmiddel nodig. Hoe fijner de korrel, hoe gladder het polijsten.
Toch vind ik zelf malen best interessant. Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen om zelf sojamelk te maken en maak inmiddels ook zelf notenmelk (amandel, hazelnoot). Dat is heel wat anders als wat je in de winkel koopt. Echt stukken beter. En veel goedkoper ook.
Ik doe het met een sojamelkmachine en die had ik in een paar maanden terugverdiend.
Als je zelf meel gaat malen denk ik dat je niet goedkoper uit bent, eerder duurder en dat zal dan wel zo blijven ook gezien de hoge aanschafkosten, maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Het is dan wel slechter uitgemalen of zo, maar je gooit toch niks weg?
Is er misschien interesse om hier een apart onderwerp over te starten? ... De thuismolen, of zo....
... malen, of gemalen worden, that's the question...
- Hamlet, Shakespeare