over verse gist.

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snoetekind

over verse gist.

Bericht door snoetekind »

mijn vraag, wat ik hoor en er over lees is erg wisselend.
het geval wil is dat ik alleen verse gist kan kopen in Alkmaar van meteen 100gram voor 80 euro cent. dat zal mij de kop niet kosten, daar ik wel een stuk moet rijden daarheen kom ik er niet elke week.
de houdbaarheid hoor ik bij het kopen , en afhankelijk daarvan ligt het daar al 1 week en soms nog 2 weken te gebruiken. kun je nu verse gist als je deze meteen thuis invriest wel of niet gebruiken. dat zou een mooie oplossing zijn, maar de een zegt / werkt niet of veel minder/ de ander zegt gewoon klmp invriezen. hoe doen jullie dat en wat kan en mag met verse gist wel/ niet/
ik lees het graag/ Monique
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: over verse gist.

Bericht door freggel33 »

Verse gist is (volgens mijn leraar) 3 maanden te bewaren in je koelkast. Dus weet niet hoe vers die gist in alkmaar is?
Droge gist is een half jaar zeker houdbaar(de molen in de buurt of welkoop oid), en zuurdesem maak je zelf, en ververs je elke week of dag dat je brood bakt. Kun je ook in de koelkast bewaren. Er zijn mensen op dit forum, die desem hebben gedroogd, om het te kunnen bewaren. Levine heeft op haar site een duidelijke uitleg hoe je dit kan maken. Wat ook nog kan, is de combinatie desem en gist. Ook een aanrader. Succes!

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door lekkermelig »

Heel heel vroeger bakten we wel met verse gist, maar dat kon je toen ook gewoon nog bij elke bakker krijgen.
Dan zetten we zo'n hele klomp gist gewoon onder water, dan bleef het in de koelkast toch behoorlijk lang goed.
Maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel reden meer om verse gist te gebruiken. Tegenwoordig koop ik een pond gedroogde gist voor nog geen 5 euro, geen geklieder en het gaat een eeuwigheid mee want je bakt er zo'n 75 broden mee. Wel goed afgesloten in de koelkast bewaren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
snoetekind

Re: over verse gist.

Bericht door snoetekind »

freggel33 schreef:Verse gist is (volgens mijn leraar) 3 maanden te bewaren in je koelkast. Dus weet niet hoe vers die gist in alkmaar is?
Droge gist is een half jaar zeker houdbaar(de molen in de buurt of welkoop oid), en zuurdesem maak je zelf, en ververs je elke week of dag dat je brood bakt. Kun je ook in de koelkast bewaren. Er zijn mensen op dit forum, die desem hebben gedroogd, om het te kunnen bewaren. Levine heeft op haar site een duidelijke uitleg hoe je dit kan maken. Wat ook nog kan, is de combinatie desem en gist. Ook een aanrader. Succes!

Paul
de molen/ c.q. winkel hier zegt dat hun aangeleverde verse gist max.3 weken het doet, waar door al deze verschillen?hun hebben het elke week in massa's binnen want ze bakken en kneden hun eigen broden; echt waar!
ik werk wel graag met verse gist, ware het niet dat ik steeds wat weg gooi, wat ik zonde vind.maar over de datum rijst mijn brood niet moet ik derhalve dubbel erin doen en dat is riskant als gok, en smaakt wellicht vies
stel ik vries het in, welk datum hanteer ik voor houdbaarheid dan/
van de mevr .van de molen werd ik niet wijs; wellicht denkt deze kom maar elke 2 weken vers halen :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door Levinebaktbrood »

Verse gist kan je zeker niet 3 maanden bewaren. Je kunt blokjes verse gist van Bruggeman kopen bij de Jumbo, die zijn enkele weken houdbaar.

Je kunt verse gist invriezen maar het wordt vloeibaar als je het ontdooid.

Droge gist is bij iedere supermarkt verkrijgbaar in zakjes van Dr. oetker en je kunt het online bestellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door bakplaat »

freggel33 schreef:Verse gist is (volgens mijn leraar) 3 maanden te bewaren in je koelkast.
Hier maak ik ook regelmatig gebruik van verse gist, bewaar het ook in de koelkast, maar laat het zeker geen 3 maanden oud worden, hooguit enkele weken na de aangegeven h.h. datum ,daarna gaat de werking/kracht zienderogen achteruit. En invriezen doe ik liever niet.
Ik breng de gist mee als ik na een bezoek aan de Zuidmolen in Groesbeek even de grens over rijd en mijn tank bij vul en dan naar de Duitse Aldi, waar ik nog wat boodschappen meeneem. Zo'n blokje gist/40 gram kost daar 'slechts' €.0.09.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: over verse gist.

Bericht door miranda »

Ik haal meestal in keer in de twee weken verse gist
Bij de jumbo. Ik heb ook altijd gedroogde gist in voorraad.
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door lekkermelig »

Ben eigenlijk wel benieuwd: het is natuurlijk wel traditioneler, maar ziet er iemand ook voordelen aan het gebruik van verse gist?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: over verse gist.

Bericht door freggel33 »

Het voordeel van droge gist zou zijn dat je het in de broodbakmachine met de timer zou kunnen gebruiken.
Het voordeel van verse gist is de prijs, mits het geen biologische gist is.
Niet biologische gist is wel milieu belastend bij de productie ervan.

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: over verse gist.

Bericht door Levensplezier »

Mijn gist ervaring:
ik kocht in Duitsland, zie het verhaal van Bakplaat Cor, meteen een hele doos. Daar zitten zo'n 24 of nog meer blokjes in. De meeste verdwenen in de vriezer maar na verloop van tijd werd de werking toch minder. Dat wil zeggen een maand of 3 à 4.
Bij de Turkse supermarkt hebben ze hier ook die blokjes verse gist van Bruggeman. Maar 'heel' veel duurder dan de Duitse, maar wel (praktisch) altijd beschikbaar en waar praat je dan uiteindelijk over. 9 cent tegen 28 cent. Maar op zo'n lekker brood toch te verwaarlozen.
Daarna verse gist gekocht bij de bakker. Meteen maar 250 gram want het kost daar ook praktisch niets. Die maakte ik meestal wel helemaal op. Het gaat ook vrij snel omdat ik nogal eens een brood bak.
Nu ben ik onlangs (en mede op advies van Levine) overgestapt op de gedroogde gist en dat voldoet prima. Lekker makkelijk. Ik heb de gist in een glazen pot met een twist-off deksel in de koelkast staan en dat gaat heel best.

Ik merk geen verschil in smaak en/of korst.

Ben benieuwd wat de ervaring is van de anderen. :?:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
snoetekind

Re: over verse gist.

Bericht door snoetekind »

DANK JULLIE WEL!!! voor al jullie antwoorden.
-ik betaal voor 100 gr een 80 cent.(evengoed jammer een deel weg te moeten gooien)
ik vind het heerlijk ruiken ook het brood smaakt iets anders , ook vind ik het leuk.
minder dan 1 ons kan je daar niet nemen, het is een klompje in zakje afgesneden van hun eigen grote berg gist.

wat ik mij afvraag jullie hebben het over droge gist en vervolgens over koelkast.
is deze dan los te koop, in grammen.
de zakjes heb ik voor nood altijd in de voorraad kast (niet koud dus)maar gebruik ik doorgaans niet.

er zit naar mij gevoel nog wel erg veel tijd ruimte tussen 2-3 weken en maanden.
wanneer is het niet meer oké? wordt het dan brokkelig/ gaat het schimmelen of waaraan merk ik ; dat niet meer gebruiken verstandig is.
hoop weer op antwoorden/ dank Monique
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door bakplaat »

snoetekind schreef: wat ik mij afvraag jullie hebben het over droge gist en vervolgens over koelkast.
is deze dan los te koop, in grammen.
de zakjes heb ik voor nood altijd in de voorraad kast (niet koud dus)maar gebruik ik doorgaans niet.
Droge gist is algemeen verkrijgbaar in het 'bakschap' bij de meeste supers, in zakjes van 7 gram (voldoende voor 500 gram bloem/meel) van het merk 'dr. Oetker.'

Dan is er nog gedroogde gist van 'Bruggeman' in doosje/5x11gram of pakjes van 100 of 500 gram. Verkrijgbaar oa bij Boerenbond/Welkoop winkels, die ook de produkten van Soezie verkopen.
Of bij diverse molenwinkels die het meestal wel op voorraad hebben en waar je het vaak ook online kunt bestellen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: over verse gist.

Bericht door lekkermelig »

freggel33 schreef:Het voordeel van droge gist zou zijn dat je het in de broodbakmachine met de timer zou kunnen gebruiken.
Het voordeel van verse gist is de prijs, mits het geen biologische gist is.
Niet biologische gist is wel milieu belastend bij de productie ervan.

Paul
Ik maak me niet zo druk over het kostenaspect van gist. Maar als je dan gaat rekenen zie je dat bijvoorbeeld bij molendevlijt 1 ons verse gist net zo veel kost als 1 ons droge gist. Tussen verse gist en droge gist zit een factor 2.5 a 3. Dus goedkoper is het niet echt tenzij je van die kleine flutzakjes koopt, want dan ben je zo vier keer zoveel kwijt. Voor een a twee broden ben je zelden meer dan een dubbeltje kwijt met droge gist. En het blijft erg makkelijk. Als je verschil proeft moet je zeker verse gist gebruiken, maar aan mij is het niet besteed.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: over verse gist.

Bericht door freggel33 »

Ik bedoelde, een kilo vers gist is maar een euro of twee, en een kilo droge gist is rond de tien euro.
Verse gist heb je drie keer meer nodig, dus blijft het goedkoper.
Kleinere verpakkingen maken het alleen maar duurder, waardoor je ook lastiger kan vergelijken.
En volgens mij is biologische gist rond de drie tientjes een kilo.

Paul.
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Plaats reactie