Houdbaarheid van meel

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik kom er eigenlijk niet zo uit.
Ik lees verschillende dingen over de houdbaarheid van meel op internet.

Op de ene website staat dat je niet teveel meel moet kopen en het in een paar weken moet opmaken. Op de andere site kopen ze rustig 25 kilo tegelijk.
Op de houdbaarheidsdatum van een pak meel staat meestal ongeveer een jaar na aankoop. Dat geldt uiteraard voor de onaangebroken verpakking.

Wat is nu wijsheid?
Kan ik 2 pakken van 5 kilo kopen, volkorentarwe en spelt bijvoorbeeld, waar ik dan 20 broden van kan maken?
Ik doe ongeveer een week, misschien iets minder, met een brood. Dus dan zou ik voor pakweg 15 weken, dus 3 maanden, meel hebben.

Als ik het meel opberg in een goed afsluitbare plastic doos zou de kwaliteit dan niet achteruit gaan?
Ik zou bijvoorbeeld een kilo tegelijk uit een grote doos kunnen halen. Op die manier heb ik maar een paar kleinere opbergdozen in de keuken nodig.

Voor goede kwaliteit meel moet je denk ik toch bij een molenaar of de biologische winkel zijn. Als je het bij de molenaar in kleine hoeveelheden koopt of bij de bio winkel wordt het toch al snel een vrij prijzige aangelegenheid. Je koopt waarschijnlijk wel veel meer kwaliteit, maar toch.

Hier in de stad €2,59 voor een kilo eko volkoren tarwemeel van De Gouden Engel bij een biologische winkel (Marqt), dus €1,30 voor een brood van 500 gram. Dit is op zich wel wat goedkoper dan de kant en klaar broden uit de duurdere supermarkt, maar ik zou toch best wel wat goedkoper uit willen zijn.
Met 5 kilo pakken van een molenaar zou ik voor €0,90 per volkoren tarwebrood klaar kunnen zijn. Scheelt 40 cent en dan is het graan op molenstenen gemalen.

Met grotere pakken hoef je ook veel minder boodschappen te doen. Beter voor het milieu ;)

Of anders 10 pakken van 1 kilo?
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

De houdbaarheid van bloem is een stuk beter dan die van volkorenmeel. In volkorenmeel zitten ook allerlei olie achtige stofjes, die na een tijdje ranzig worden. Je meel wordt dan steeds minder smakelijk. Eigenljik is het hoe verser hoe beter, tenzij het net vers gemalen is, dan moet je het weer even laten staan (alhoewel ze daar in Duitsland weer heel anders over denken....vandaar al die thuismolentjes). Maar hoelang het duurt voordat je het echt proeft? Het lijkt me dat je ook volkorenmeel nog wel een paar maanden kan bewaren, maar na een maand of vier schijnt het echt stukken minder lekker te worden. Zo oud wordt het bij mij niet snel, maar er gaat dan vaak ook wel 10 a 20 kilo meel per maand doorheen, afhankelijk van het bak enthousiasme.

Het maakt voor de smaak niet zo uit of je het nu wel of niet goed afsluit, zuurstof zit er toch wel in dus de smaak gaat altijd achteruit. Het is wel beter ivm allerlei ongewenste mini gasten in je meel om alles goed af te sluiten. Zelf bewaar ik tegenwoordig bijna alles in plastic bakken, vooral de meelsoorten die wat langer meegaan.

Ik zou het gewoon een keer uitproberen, koop je gewoon twee vijf kilo zakken. Als je het na drie maanden niet meer lekker vindt weet je dat je volgende keer minder moet kopen. Het zal in ieder geval niet snel slecht voor je zijn, tenzij je de boel laat beschimmelen. Ik vraag me trouwens serieus af hoe lang meel al gemalen in de (molen)winkel staat, ik denk niet dat je dat kan eenvoudig kan zien, maar misschien vergis ik me.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Thuismolentjes, ook dat nog.
Straks sta ik hier in mijn tuintje ook nog mijn eigen tarwe te verbouwen. :crazy:

Ik denk dat omdat het allemaal nog zo nieuw voor me is het misschien het beste is om van verschillende soorten 1 kg te proberen.
Want de variatie die je bij een online molenwinkel hebt vind je nergens in de stad. Zou me erg verbazen.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

Nou ja, amsterdam? Daar moet je toch voldoende kunnen vinden. Voor wat exotische spullen ben ik soms wel eens jaloers op mensen in een grote stad. Alhoewel we in ons ministadje nog meer nationaliteiten schijnen te hebben dan in Amsterdam, dat zou zich ook in aanbod van eten moeten vertalen. Maar misschien is het voor molens inderdaad wel een ander verhaal.

Ik weet niet hoe vaak je buiten de grachtengordel komt ;-) maar in Santpoort heb je in ieder geval een hele goede molen weet ik uit eigen ervaring. En bij de site van het molenaarsgilde kan je nog wel andere adressen van molens vinden. Bijvoorbeeld in Weesp, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe goed die molen is. En online natuurlijk bij de Zuidmolen, daar haal ik zelf vrijwel alles vandaan, maar dan ook meestal meteen tegen het maximaal te verschepen gewicht aan, want voor één kilo is het wel een dure hobby om zes euro verzendkosten te betalen....


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ja, de diversiteit is best aanzienlijk hier in de stad.
Ik ben trouwens niet rijk genoeg om binnen de grachtengordel te wonen, beste Wil.
Als ik daar woonde zou ik me niet druk hoeven maken om de verzendkosten.

Maar voor meel valt het toch wel tegen. Op internet heb ik ook gelezen dat het in het buitenland veel gebruikelijker is om meel in de supermarkt te kopen en dat Nederland wat dat betreft hier een merkwaardige uitzondering op is.
Als de supermarkt groot genoeg is kun je er wel volkorentarwebloem kopen. Maar volkoren en bloem in een pak bestaat eigenlijk niet. Dus daarom even op internet gecontroleerd.
Het pak heb ik gezien voor 89 cent bij een landelijke supermarktketen waarvan de voornaam begint met een a en de achternaam met een h. Nou, op foodlog.nl is de kritiek niet mals over die volkorenbloem. Florine Boucher, bekend van haar column in de NRC vroeger, heeft dat een keer geprobeerd en sindsdien laat ze die rommel maar links liggen.

Dus dan kom je toch in de speciaalzaken of de biologische winkels terecht. En dan zijn de prijzen dus navenant hè?
In mijn spreadsheet is het omslagpunt tussen 6 en 7 artikelen bij de Zuidmolen vergeleken met meel of bloem bij Marqt. De verzendkosten van de Zuidmolen zijn €6,95. Met 1 kg bak je 2 broden dus per brood liggen de gedeelde verzendkosten op 58 resp. 50 cent per brood.
Bij 6 kilo is Marqt 3 cent per brood goedkoper dan de Zuidmolen. Bij 7 kilo is de Zuidmolen 5 cent goedkoper voor een tarwevolkorenbrood.
Dan heb ik het over volkoren tarwemeel eko van de Gouden Engel bij Marqt of volkoren tarwemeel huismerk van de Zuidmolen.
Molen De Gouden Engel zit in Koedijk, gemeente Alkmaar.

Dus centenwerk verschil bij 6 of 7 kilo.
Met 7 kilo zit je dus op 14 broden ipv 20 broden bij 10 kilo.
Met 6 kilo kan ik waarschijnlijk ruim 2 maanden voort ipv 3 maanden met 10 kilo.

Ik denk dat ik het maar eerst met 6 of 7 kilo moet proberen. De diversiteit van het assortiment bij de Zuidmolen is dan wel duidelijk in het voordeel.
Hier in de stad heb je bijvoorbeeld een winkel Delicious Food. Zit vlak tegen de grachtengordel aan, in de Jordaan. Leuk assortiment. Minstens 10 soorten pasta. Nou, de prijzen doen pijn aan je ogen hoor. Grachtengordel prijzen.
En bij de Turk zie ik niks anders als bloem, bloem en nog eens bloem. En nog duurder als bij Lidl ook. Maar gist is bij de Turk wel goedkoper. Van Bruggemans, in pakjes van 125 gram of meer.

Groet,
Frits
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Overigens past volkoren en bloem best wel in een pak, maar dan mag het geen volkoren meer heten. Volkoren en bloem samen noem je meel, als ik het goed heb begrepen. Ik heb op dit forum gelezen dat ze dat in de verhouding 50/50 en 60/40 doen.

Maar wat ah bedoelt is bloem van volkorenmeel. Dus dat is tarwegraan dat helemaal uit elkaar is gehaald en dan weer in de juiste verhoudingen in elkaar geknutseld. Ik denk dat ze dat doen om het beter geschikt te maken voor broodbakmachines.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Molens die ook daadwerkelijk al het meel zelf malen kom ik weinig tegen. Die bestellen vaak ook bij de groothandel en wegen dat zelf af in handzame porties en labelen dan de houdbaarheid. De detailhandel gaat pas verpakken als de oude voorraad op is. Dus hoe oud is het als het in de zak gaat? Wanneer wordt het koren gemalen in de fabriek en hoe lang houden die het weer op voorraad?
Ik zet de voorraad meel gelijk over naar grote blikken. Ik doe een maand of drie met de voorraad. Als het weer op is en ik ga nieuwe halen dan staat er regelmatig nog een kleine voorraad meel van dezelfde datum als toen ik het drie maanden geleden kocht waarvan de datum over een maand verloopt. Ik ben ook wel eens opnieuw gelabelde verpakkingen tegengekomen, die van een nieuwe (latere) datum waren voorzien.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Dan zou ik best pakken van 5 kilo moeten kunnen kopen. Dat maakt het meel een stuk goedkoper als wanneer je met 1 kilo zakken werkt. Maar om eens iets anders te proberen neem je natuurlijk eerst een zakje van 1 kg.

Blikken zijn van metaal. Metaal reageert dacht ik minder met voedsel dan plastic. Heb jij daarom voor blikken gekozen?
Dat is ietsje duurder in de aanschaf, maar als het de smaak ten goede komt is het het zeker waard.

Om zelfgemaakte melk te bewaren, een of twee dagen, gebruik ik glazen kannen ipv plastic maatbekers. Dat lijkt me toch iets beter voor het smaakbehoud.

Leg jij nog iets op het meel in het blik om de blootstelling aan lucht in het blik te verminderen?
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Hallo Gebakken Lucht,

Het lijkt mij niet slecht als het niet luchtdicht opgesloten zit. Anders was het wel aangeleverd in plastic zakken i.p.v. in papieren zakken.

Rick
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Levensplezier »

Ik denk dat het juist NIET in plastic moet ivm beluchting/schimmelvorming van het meel!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Dank je wel Rick en Levensplezier.

Heeft schimmelvorming dan meer met de vochtigheid van de lucht te maken of zo?

In de winter is het doorgaans kurkdroog in huis.
In de zomer kan het behoorlijk vochtig zijn. Dan gebruik ik ook een luchtontvochtiger om het ergste uit de lucht te halen.
Als ik hem 's ochtends aanzet zit er 's avonds wel drie of vier liter water in. En dan draait ie nog niet eens op topsnelheid.
Dat is als het geregend heeft.


Frits
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Bakmiep »

Zie onderaan bij vloerbloem in dit artikel over bewaren bloem.

http://www.saisonnier.net/index/saisonn ... 194/id/579
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Interessant verhaal, Bakmiep. Dank je wel.

Een zolder heb ik niet maar ik heb wel een schuur in de tuin. Die heeft meer dan genoeg ventilatie.
Dan kan ik daar wel eens een kilootje of twee in papieren zakken opbergen en kijken hoe dat na een paar maanden werkt.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door miesje1959 »

Tja een schuur lijkt me nu ook niet een echt goede plaats, mits het een droge verwarmde schuur is. Omdat de meeste schuren onverwarmd zijn is de luchtvochtigheid vaak hoger dan in huis.

De voorraad meel, in 5 kilo zakken, heb ik in een kartonnen doos op een kamer, welke we niet vaak gebruiken. De meel haal ik per zak naar beneden en heb die gewoon op een plank in de keuken staan. Mijn voorraad bloem/meel is altijd prima en gaat erg lang mee. Er staat ook een houdbaarheidsdatum op, het meel haalt eigenlijk die datum nooit.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

miesje1959 schreef:Tja een schuur lijkt me nu ook niet een echt goede plaats, mits het een droge verwarmde schuur is. Omdat de meeste schuren onverwarmd zijn is de luchtvochtigheid vaak hoger dan in huis.
Dát vind ik nogal discutablel, Miesje.
Luchtvochtigheid en hoeveel vocht er werkelijk in de lucht zit is erg afhankelijk van het seizoen.
In de winter is het koud en koude lucht kan weinig vocht vasthouden. Dus bij een temperatuur van 5 graden C en een luchtvochtigheid van bijv. 60% zit er effectief veel minder vocht in de lucht dan in de zomer bij een temperatuur van 18 graden en dezelfde luchtvochtigheid.

In de zomer, na een regenbui heb je de hoogste luchtvochtigheid en effectief het meeste vocht in de lucht, maar als het opdroogt en het zonnetje schijnt kan het al snel vrij droog worden en kan de luchtvochtigheid buiten ook vrij snel zakken, tot onder de 60%. Binnenshuis blijft het vocht veel langer hangen omdat het nergens naartoe kan. Omdat de kachel uit staat is er ook veel minder circulatie, maar het vocht komt wel naar binnen toe!

Ik heb al een aantal jaren een weerstation in huis staan die zowel van buiten als van binnen de temperatuur en de luchtvochtigheid aangeeft.
Ik kan je vertellen dat in de winter, bijvoorbeeld in januari, de luchtvochtigheid in huis kan zakken tot onder de 30%. Dat is echt droog hoor. Je voelt het aan een droge huid en een schorre keel. Daarom smeer ik in de winter ook veel vaker mijn handen in met vochtinbrengende creme dan in de zomer.

In de zomer is het in huis na een regenbui gauw nogal klam in huis. Daarom heb ik een luchtontvochtiger die het ergste vocht weghaalt. Van veel vocht krijg je een onbehaaglijk gevoel. Je zou dan de kachel kunnen aanzetten, maar in de zomer de kachel aan is warmte op warmte stapelen. Door die luchtontvochtiger doe je precies wat het binnenklimaat nodig heeft: overtollig vocht wegnemen. Dat geeft al snel een meer comfortabel gevoel, zelfs als de luchtvochtigheid nog boven de 60% blijft. Als het ergste maar uit de lucht is gehaald. Ik zou mijn apparaat best harder kunnen zetten, maar dan maakt ie ook meer lawaai.

Als de schuur goed geventileerd is zal het vocht er ook weer makkelijk uit kunnen. Ik verwacht eigenlijk eerder problemen met meel in de schuur in de zomer dan in de winter. Want door de lage temperatuur in de winter lijkt het me dat het meel dan ook minder actief is.
Maar ik ben een amateur hoor. Ik heb net mijn vijfde broodje gebakken.... Dus wie ben ik nou helemaal ;)

Ik ga het proberen met zakjes van 1 kilo. Een paar in de linnenkast in de slaapkamer, een paar in een keukenkastje, en ook een paar hier en daar in de schuur.
En zo moet ik er proefondervindelijk dan maar achterkomen of het verschil maakt of ik het meel hier dan wel daar beter kan bewaren.

De smaak van mijn zelfgebakken brood is zooooooo goed dat ik inmiddels zo goed als verslaafd ben. Dus ik ga er echt wel mee door. :D
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door bakplaat »

Mijn bloem/meel bewaar ik zowel los als in de verpakking in dit soort trommels (5 kg.gemalen koffie),heb die ooit eens gekregen van een kennis uit de Horeca.Voor ik er mijn bloem/meel in ging bewaren,heb ik ze eerst enkele dagen aan de buitenlucht blootgesteld om de koffiegeur te doen verdwijnen. De trommels (4 stuks) staan in de kamer in de kast onder de trap. Er heerst daar een bijna constant klimaat aan droge lucht.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Mooie trommels bakplaat. :G

De kast onder de trap...
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Daar heb ik ook nog wel wat ruimte vrij. ^)^

Dat moet ik dus ook proberen. :idea:
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik ben het toch wel met Miesje eens dat de schuur misschien niet zo'n geschikte plaats is om meel te bewaren.
Mijn schuur staat op het heetste gedeelte van de dag midden in de zon. Dus in het voorjaar of in de zomer, als de zon lekker schijnt, kan het behoorlijk heet worden in de schuur, zelfs als je goed ventileert. Ik geloof niet zo erg dat sterke temperatuurverschillen en hoge temperaturen bevorderlijk zijn voor de houdbaarheid van het meel.
Als mens zou je er zelf ook gauw genoeg van krijgen.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Ballie »

De trapkast is hier al geopperd en als je evt. over een kelder beschikt, zou dat ook een zeer geschikte plek zijn om je meel te bewaren. Mits donker, droog en een constante temperatuur van max. 18 graden... Liever nog ergens tussen 10 en 15 graden, maar wel een constante temperatuur.

Hoe warmer het meel staat, hoe eerder het verouderd en ook licht schijnt een negatief effect op meel te hebben.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Dan zal het toch een kast in een zijkamertje worden.

De kast onder de trap heeft bijna rechtstreeks uitzicht op de kachel in de woonkamer. Dus dat wordt hooguit 's nachts in de winter onder de 15 graden.

Bedankt voor jullie tips, allemaal. Kan ik ook op mijn brood gaan bezuinigen.

En TOCH lekkerder eten. :2th:
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

Een brood per week? En dan bezuinigen door zelf te bakken?

Ik hoop dat je niet al te serieus bent. Een oven een uurtje aan kost al gauw 15-30 cent. Je hebt gelukkig nog niet al te veel spullen gekocht behalve een andere oven, dus die afschrijvingskosten vallen wel mee.
Zelf brood bakken doe je vooral omdat het VEEL lekkerder is en ook gezonder, en ook omdat het leuk is. Omdat sommige mensen het een leuke hobby vinden kopen ze ook nog ovens, kneders, bakblikken, rijsdoeken, bakken om hun meel op te slaan, rijskommen, weegschalen, mesjes om brood in te snijden enzovoort

Dus voordelig, nee. Maar wel heel leuk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ja, terugverdienen gaat veel langzamer als met zelf mijn melk maken.
Mijn eigen sojamelk machine had ik in een maand of vier terugverdiend. Met brood zal het minstens twee jaar gaan duren voor ik goedkoper uit ben.

Het lijkt er op dat ik toch wel meer dan 1 brood per week eet. Misschien wel anderhalf of zo. Tja, het varieert nogal. Als het lekkerder is wil je ook best wel meer eten.

Maar het is ook inderdaad veel lekkerder. Ik las van de week nog in de krant dat bakkers steen en been klagen dat er zo weinig in het brood van de supermarkt zit.
Er is inderdaad een heel duidelijk verschil te proeven.

En als je eens wat wilt variëren met meel van de Zuidmolen ben je ook al gauw een stuk duurder uit. Maar als je brood van zulk meel bij de bakker zou kopen zou je er nog veel meer voor betalen. Dus dan ben je relatief weer veel goedkoper uit door het zelf te doen. En dan heb je het relatief weer sneller terugverdiend.
Door de grote variatie in meel wordt het nogal ondoorzichtig hoe snel je goedkoper uit kunt zijn.

Ik heb er best wel lol in. Zo moeilijk is het niet om die ingrediënten bij elkaar te doen en een beetje te mixen en te kneden. Het zal allemaal wel goed komen. En je hebt veel meer vrijheid om te variëren zoals je dat zelf wilt. Ik heb al een receptje voor chocolade brood van cacao opgesnord. Dat zit ook in de pijplijn.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik wil nog even wat rechtzetten over de prijzen van meel bij biologische winkels.

Hier in Amsterdam heb je minstens drie biologische winkelketens: Ekoplaza (de oudste), Marqt en Estafette.
Bij Estafette ben ik een paar keer langsgeweest om te kijken voor sojabonen. Maar de prijzen hebben me daar heel snel weggejaagd.
Marqt is in sommige dingen goedkoper dan Ekoplaza. Maar let wel: sommige dingen.

Ik heb voor meel eerst bij Marqt gekeken en vond toen een prijs van €2,59 voor volkoren tarwemeel. Toen dacht ik in eerste instantie dat dat dan ook wel voor Ekoplaza zou gelden.
Gisteren heb ik meel gekocht bij Ekoplaza. Ik wilde toch het verschil weten. Kostenbesparing is nou eenmaal een stokpaardje van me. Naast gezondheid.

Nou, volkoren tarwemeel huismerk van Eko kost maar €1,89 en van Demeter kost het €2,15. En dan is het biologisch-dynamisch.
Dat is 16 tot 29 cent duurder dan volkorenmeel van de Zuidmolen. Als je daar minstens 3 artikelen bestelt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat prijsverschil best wel vind meevallen. Vergeleken met Marqt kun je dus wel 60 cent goedkoper uit zijn voor een kilo volkorenmeel.
Het voordeel, als je dat zo kunt noemen, is dat je kleinere hoeveelheden in voorraad kunt houden. Maar bij de Zuidmolen hebben ze wel een veel uitgebreider assortiment. Andere online leveranciers heb ik nog niet goed bekeken.

Nou moet ik nog proeven wat het verschil is.
Ik verwacht dat het verschil tussen supermarkbrood en zelfgebakken brood (welk merk dan ook) groter is dan meel vd supermarkt (bijv. Voogd) en meel vd biologische winkel.

Mijn gezondheid is in ieder geval ook duidelijk verbeterd sinds ik zelfgebakken brood eet. En het smaakt dus stukken beter.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door allema »

Als je bij een molen meel wilt kopen vlakbij Amsterdam in Weesp zit op de utrechtseweg korenmolen de vriendschap, verkoopt op zaterdag van 10 tot 4 uur meel en andere aanverwante zaken.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ja, maar ik heb geen auto. Dus dan wordt het een beetje lastig. Maar wel bedankt voor de tip. ;)

Ben al druk op zoek naar blikken om mijn meel in te bewaren. Heb al wat op het oog.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

Zowel ekoplaza als Marqt hebben onder andere DeNieuweBand als leverancier. En die halen een groot deel van hun meel weer bij de Commandeursmolen in Limburg vandaag

http://www.nieuweband.nl/producenten/po ... euwe-band/

Is natuurlijk geen 100% garantie dat je meel precies bij de commandeursmolen vandaan komt, maar dat valt best wel na te vragen. Er zijn in ieder geval wel slechtere plekken om je meel vandaan te krijgen :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Koop geen luchtdichte blikken. Mijn blikken ventileren via de deksels die niet luchtdicht afsluiten. Het handigst is misschien een blik waar in één keer 5kg meel in kan. Na elk vulling met water en borstel goed reiningen en laten drogen tegen e.v.t. ongedierte.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik heb mooie hoge blikken gezien bij Xenos. Retro cornflakes blikken. Dus vrij hoog en ik denk dat je een pak cornflakes met de doos en al er in kunt doen. Die sluit je dus af met een metalen deksel, zonder een klip om helemaal luchtdicht af te sluiten. Dat bedoel je met niet luchtdicht?
Ik neem een pak meel mee om te kijken of die met verpakking en al er in past. Ik vermoed dat 5kg meel er net niet in past. Misschien drie losse pakken van 1kg. Maar dan neem ik wel een blik extra. Zo duur zijn ze niet. Ik dacht aan drie of vier stuks. Door het rechthoekige formaat bergen ze makkelijk op.

Ik heb er ook leuke ronde blikken gezien met een retro coca-cola opdruk. Daar gaat net 1 pak in. Die sluiten wel luchtdicht af met een klemsluiting. En ook een paar rijstblikken met een klemsluiting. Maar die moet ik dus kennelijk niet hebben dan.

Blik is niet zo populair, maar best wel te vinden. Bij Action, Blokker, Hema en Dille & Kamille niks gevonden. Allemaal plastic of helemaal niks.

Bij Xenos ook een paar leuke houten dozen gezien. Maar om te reinigen zijn die minder handig. Meer geschikt voor sieraden en andere dingetjes die je in huis vindt.

Misschien moet ik ook nog even bij een turkse of marrokaanse bazaar binnenlopen.

Bedankt voor de tips.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Dat zijn toevallig de blikken die ik ook heb, maar dan de originele met een hoogte van circa 26 cm. Voor 5kg heb je twee blikken nodig. Bij het overstorten uit de zak de opening van de zak geheel in het blik stoppen anders hap je stof.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Nou, dan sjees ik naar Xenos toe voor een paar blikken en sla de bazaars over.

Ik zal ook een paar foto's posten als ik ze heb. Zien er erg leuk uit. :2th:
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Daar zijn ze dan. :G

Afbeelding

Afbeelding

Op zijn kant passen er twee zakken van 1 kg in.
Afbeelding
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Dat is een mooi en vooral handig formaat blik. Ik stort de zakken gelijk los in de blikken.
Ik heb zo'n 10 blikken gevuld met tarwemeel, durum, volkorenmeel, speltmeel en verschillende mengsels, zo'n 30 kg. Daar doe ik vier maanden mee.
Het meel haal ik o.a. bij de Genneper Molen in Eindhoven. Die hebben ook nog een vestiging in Boxtel (Boxtelse Watermolen).
Volkorenmeel, gerstemeel en durum haal ik bij een Turkse winkel in vijf kilo verpakkingen (Den Bosch).
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik zit op dezelfde golflengte voor het formaat. Ik heb er nog 2 bijgekocht, totaal 6.
Dat lijkt me het maximum wat ik ooit nodig zal hebben. Als ik over een jaar erachter kom dat ik eigenlijk nog 2 blikken extra nodig had zijn ze natuurlijk net uit het assortiment weg.

Zelfgebakken brood is echt wel iets anders.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

lekkermelig schreef:Ik vraag me trouwens serieus af hoe lang meel al gemalen in de (molen)winkel staat, ik denk niet dat je dat kan eenvoudig kan zien, maar misschien vergis ik me.
de tht op de zak zou toch al iets moeten zeggen, niet? ;)

Ik hanteer 3 maand ná verkoop (vermits de winkel elke week van vol naar leeg gaat). Product kan daarvoor een 2 weken in "productie" zijn voor ze afgezakt wordt, maar van "besterven" wordt meel beter en niet slechter. Conclusie : 4 maand gemiddeld.
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

miesje1959 schreef:Tja een schuur lijkt me nu ook niet een echt goede plaats, mits het een droge verwarmde schuur is. Omdat de meeste schuren onverwarmd zijn is de luchtvochtigheid vaak hoger dan in huis.
Mijn molen is ook niet verwarmt, over luchtvochtigheid: zoals buiten.. :G
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

Remer schreef:Molens die ook daadwerkelijk al het meel zelf malen kom ik weinig tegen.
Winkels die alles zélf maken heb ik ook nog nooit gezien. Oók molenaars zijn naast producent handelaar. Zelf doe ik 80% zelf en zou daar 90% van willen maken, maar daar is geld voor nodig...
Die bestellen vaak ook bij de groothandel en wegen dat zelf af in handzame porties en labelen dan de houdbaarheid. De detailhandel gaat pas verpakken als de oude voorraad op is. Dus hoe oud is het als het in de zak gaat?
Vermits dat je verplicht bent die THT datum van de leverancier over te nemen weet ik het antwoord al..
Wanneer wordt het koren gemalen in de fabriek en hoe lang houden die het weer op voorraad?
Ik zelf koop niet in bij "fabrieken" maar doe zaken met collega molenaars. Over de bewaring op fabrieken (bloemmolens): nog gewerkt op een kleine KMO en daar stond meel ongeveer één week in stock om te besterven en dát was soms al moeilijk voor te halen...
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

Flourpower schreef:
lekkermelig schreef:Ik vraag me trouwens serieus af hoe lang meel al gemalen in de (molen)winkel staat, ik denk niet dat je dat kan eenvoudig kan zien, maar misschien vergis ik me.
de tht op de zak zou toch al iets moeten zeggen, niet? ;)

Ik hanteer 3 maand ná verkoop (vermits de winkel elke week van vol naar leeg gaat). Product kan daarvoor een 2 weken in "productie" zijn voor ze afgezakt wordt, maar van "besterven" wordt meel beter en niet slechter. Conclusie : 4 maand gemiddeld.
Ik geloof best dat de THT datum zegt hoelang het houdbaar is. Maar het is zegt niet zo veel over wanneer het gemalen is, en dat zou mij nou wel interessant lijken om te weten. Ik vraag me zelf ook af wanneer je aan volkoren meel gaat proeven dat het minder lekker is. In Duitsland vinden sommige mensen dat je meel moet malen en direct gebruiken. In Belgie, NL en Frankrijk vinden we volgens mij dat je het beter eerst een paar weken kan laten liggen. Is dat nou cultuur bepaald?
Even een vergelijking met andere producten: op koffie staat ook wel een THT datum denk ik. Maar voor mij is dat al minder lekker als ik het gemalen in de winkel koop....

Waar het mij vooral om gaat: een beetje meer transparantie in het proces zou wel prettig zijn. In NL weten we meestal niet wanneer het gemalen wordt, er wordt niet vermeldt hoeveel eiwit erin zit, je hebt geen flauw idee waar het vandaan komt en of het bijvoorbeeld gemalen is tussen walsen of op een stel molenstenen. Of het voor de kwaliteit nou zo veel uitmaakt weet ik niet, maar ik zou deze informatie graag hebben zodat ik mijn keuzes beter kan maken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

lekkermelig schreef:
Ik geloof best dat de THT datum zegt hoelang het houdbaar is. Maar het is zegt niet zo veel over wanneer het gemalen is, en dat zou mij nou wel interessant lijken om te weten. Ik vraag me zelf ook af wanneer je aan volkoren meel gaat proeven dat het minder lekker is.
De meeste leveranciers hebben hier er op staan: "THT 4 maand na ... " dan weet je wanneer het gemalen is. Richtlijn vanuit het voedselagentschap is ook 4 maand.
lekkermelig schreef:In Belgie, NL en Frankrijk vinden we volgens mij dat je het beter eerst een paar weken kan laten liggen. Is dat nou cultuur bepaald?
Nee hoor, het begrip "besterven" (en dus een paar weken laten liggen) is perfect wetenschappelijk en bestaat al eeuwen. In de tijd van de gilden (16e, 17e eeuw) was de molenaar zelfs verplicht een stock meel aan te houden voor één maand windstilte te overbruggen (en da's niet "vers" ;-) )
Dat er in bvb. Duitsland veel meer direct wordt gebakken heeft meer te maken met die "lekker vers, zélf gemalen"-molentjes..
er wordt niet vermeldt hoeveel eiwit erin zit
> is nochtans verplicht in de EU
je hebt geen flauw idee waar het vandaan komt
> daar is de wet nogal vrij in .. ligt dus aan de molenaar ;-)
en of het bijvoorbeeld gemalen is tussen walsen of op een stel molenstenen.


Alles van een meelfabriek/bloemmolen is voor 99% een no-go als het om malen op stenen gaat. Méér dan dat zelfs: In Nederland heeft het AKG zelfs een proces gewonnen tegen Meneba ivm. het gebruiken van een windmolen op de verpakking om het bewust misleiden van de consument tegen te gaan. (In België is dat overigens geen probleem: zie bvb. de verpakking van EKO-land .. )
Of het voor de kwaliteit nou zo veel uitmaakt weet ik niet
Jawel, lager eiwitgehalte bakt slechter en in walsenbloem (want dat is altijd een hersamengesteld (vol)meel) zitten veel minder voedingsstoffen óf de chemische variant van wat er éérst uitgehaald is...
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Bakmiep »

Ik zou liever zien dat er op producten (niet alleen meel, maar gewoon alles) productiedatum en houdbaarheidsdatum zou komen te staan. Dat je kan tenminste zien hoe oud (of jong) het product is als je het koopt.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Flourpower schreef:Jawel, lager eiwitgehalte bakt slechter en in walsenbloem (want dat is altijd een hersamengesteld (vol)meel) zitten veel minder voedingsstoffen óf de chemische variant van wat er éérst uitgehaald is...
Dat is dan zeker de bloem die ik hier voor 39 cent een kilo in diverse supermarkten tegenkom. Of volkorenmeel/volkorenbloem voor 89 cent een kilo.

Ik heb brood gegeten van Ekoplaza volkorentarwemeel, huismerk, en daar voelde ik me best een stuk sterker van worden. Die kost € 1,89 een kilo hier in Amsterdam. Ik vraag me af of je die kwaliteit dan ook hebt bij die van 89 cent een kilo. Lijkt me van niet.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

GebakkenLucht schreef:
Flourpower schreef:Jawel, lager eiwitgehalte bakt slechter en in walsenbloem (want dat is altijd een hersamengesteld (vol)meel) zitten veel minder voedingsstoffen óf de chemische variant van wat er éérst uitgehaald is...
Dat is dan zeker de bloem die ik hier voor 39 cent een kilo in diverse supermarkten tegenkom. Of volkorenmeel/volkorenbloem voor 89 cent een kilo.
helaas is dat niet altijd het geval. Er wordt zelfs véél verkocht als "volkorenmeel" (soms met "puur" er voor) wat gemaakt is op basis van meel, bloem, fytasen, amylasen, ascorbinezuur, zemelen, vlokken, .. Niet zo "puur" dus als je het mij vraagt. De kunst is dus altijd de zak te lezen, het staat er (met kleine lettertjes) zéker op.

39ct/kg is veevoer ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Flourpower schreef: 39ct/kg is veevoer ;-)

Dank je,

Ik trek het me niet persoonlijk aan. hahaha :G
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Ballie »

Och, bloem van 39 cent per Kg gebruik ik hier voor de pannekoeken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door lekkermelig »

Ik ben niet zo'n pannenkoekenfan, maar moeten we nu concluderen dat een pannenkoek eigenlijk veevoer is? :rofl2:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Molenbroodje »

Ik het filmpje van Cees Holtkamp ergens anders hier op het forum geplaatst, gebruikt hij voor het bladerdeeg ook bloem van de euroshoppen. Zijn bladerdeeg kan je ook niet echt veevoer noemen ;) .
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door bakplaat »

Flourpower schreef: Dat is dan zeker de bloem die ik hier voor 39 cent een kilo in diverse supermarkten tegenkom. Of volkorenmeel/volkorenbloem voor 89 cent een kilo.
39ct/kg is veevoer ;-)
Heb je angst/vrees voor de Concurrentie/de Supermarkt :?: :mrgreen: Elke kilo die zij verkopen...wordt door jouw gemist. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door GebakkenLucht »

Ik denk dat sommige mensen langzaamaan wel genoeg krijgen van de rotzooi die ze door de supermarkt wordt aangesmeerd. Ben er zelf ook zo een.

Door pure ingrediënten te kopen, bonen of meel, kom je weer dichter bij de natuur, dat is gezonder, stukken gezonder, en soms ook goedkoper.

Nu ik zo duidelijk merk hoe goed het is voor mijn gezondheid mag mijn meel ook wel een beetje meer kosten. Want ik spaar het ook weer uit aan teveel margarine en beleg wat je anders op die oversized boterhammen smeert. Daar verdienen ze in de supermarkt natuurlijk ook aan, met die boterhammen van 80% lucht.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

bakplaat schreef: Heb je angst/vrees voor de Concurrentie/de Supermarkt :?: :mrgreen: Elke kilo die zij verkopen...wordt door jouw gemist. ;B
Verre van, ben daar vree gerust in. :G
Vandaag nog de "prijs" vs "kwaliteit" discussie gehad met een artisanale bakker.
De conclusie is simpel: mensen die naar een supermarkt gaan kiezen voor makkelijk en snel, niet teveel zoeken kiezen tussen twee producten en dit is veelal kiezen voor het goedkoopst en verder geen vragen stellen bij de grondstoffen, productiewijze of reden van de lage prijs of iemand die daar wat uitleg bij kan doen.

Deze documentaire zegt het al: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... s/panorama

39ct is zo"n prijs die eigenlijk niet kan... en als ze er is dan is er "ergens" iets mis (prijs voor de boer, producent, additieven, extracten, vulstoffen, vulmiddel, ..)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Remer

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Remer »

Flourpower, het gaat wel wat ver om in je conclusie mensen, die meel van 39 cent de kilo kopen, zo te oormerken.

De graanprijs wordt mondiaal bepaald. 39 cent is blijkbaar een gangbare prijs voor dit overigens prima meel. De winstmarges zijn vermoedelijk nihil of er moet op worden toegelegd, zoals wel voor meer producten in de supermarkt geldt. En additieven e.d.? .............. die zitten niet in dit product.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Houdbaarheid van meel

Bericht door Flourpower »

Remer schreef:Flourpower, het gaat wel wat ver om in je conclusie mensen, die meel van 39 cent de kilo kopen, zo te oormerken.

De graanprijs wordt mondiaal bepaald. 39 cent is blijkbaar een gangbare prijs voor dit overigens prima meel. De winstmarges zijn vermoedelijk nihil of er moet op worden toegelegd, zoals wel voor meer producten in de supermarkt geldt. En additieven e.d.? .............. die zitten niet in dit product.
Ik heb anders niet de enige producent die wel eens zo'n stelling durft nemen en eerlijk: gelukkig maar, het zet hier blijkbaar ook mensen aan tot nadenken. :mrgreen:

Als antwoord op uw stelling (zonder héél precies in te gaan op cijfers) :

Graanprijzen worden hoegenaamd mondiaal bepaald. Dat dit zo gebeurd is overigens een twijfelachtig gegeven.. want deze prijzen zijn vooral bij bepaalde afnemers een excuus om zo min mogelijk te geven aan de producent (dixit onze man van de Colruyt: "het is de consument die zo goedkoop wil")
Wat een boer krijgt voor zijn product en waar hij van kan leven zijn twee héél verschillende zaken. Als een boer 1 cent per kilo marge zou nemen moet hij 200.000kg graan oogsten voor een (leefbaar, doch schraal) bruto inkomen. Let wel: dat is dan enkel voor zijn inkomen, zonder de kosten voor het land, het hof, de machines..
Bij de molenaar is dit hetzelfde: onder de 25ct marge is er geen winst (=inkomst!) enkel verlies. Op verlies kun je niet (over)leven..
.
Ik kan u wel één ding zeggen: de supermarkt legt er nooit op toe, dat is wel de laatste die geen winstmarge pakt. Dus wie bepaald deze prijs? Niet de boer, niet de maalder.. de consument (bakkers?)? De winkelketens?
En additieven e.d.? .............. die zitten niet in dit product.
Als producent met jarenlange ervaring in deze sector ben ik blij met zulke goedgelovigheid ;-)
Tot recent was bvb. de vermelding van het toevoegen van (ruime hoeveelheden bonenmeel) aan meel/bloem om de prijs te drukken niet verplicht voor te vermelden op de verpakking in Nederland en België, maar weet u wie het er wél in stak?
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie