Brood ruikt naar gist?

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lange-jan

Brood ruikt naar gist?

Bericht door Lange-jan »

Hallo mede bakkers,


Heb zojuist een lekker wit brood gebakken en opgegeten. Hij was zo lekker dat hij helemaal is opgegaan.
Alleen vond ik dat het brood een beetje naar gist rook. Dat eigenlijk de geur van het verse brood niet ten goede kwam.
De smaak was wel goed daar proefde ik geen gist.

Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Mischien teveel gist? Of vervaagt de geur als het brood wat ouder is?
Ik heb het recept van Levine gebruikt:

580 gram tarwebloem
5 gram droge gist
10 gram suiker
35 gram ongezouten roomboter
375 gram halfvolle melk
11 gram zout

Ik heb hier alleen wel 2 eetlepels witbroodverbeteraar bij gedaan. +- 23 Gram


Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door bakplaat »

Lange-jan schreef: Heb zojuist een lekker wit brood gebakken en opgegeten. Hij was zo lekker dat hij helemaal is opgegaan.
Alleen vond ik dat het brood een beetje naar gist rook. Dat eigenlijk de geur van het verse brood niet ten goede kwam.
De smaak was wel goed daar proefde ik geen gist.
Wat zou ik verkeerd hebben gedaan? Mischien teveel gist? Of vervaagt de geur als het brood wat ouder is?
Ik heb het recept van Levine gebruikt.
Wie kan mij helpen?
Je hebt min of meer je eigen vraag al beantwoordt Jan,ook heb je niks verkeerds gedaan.Het recept (Levine) klopt ook hoor.
Bedenk alleen dat versgebakken brood altijd wel enigszins naar gist ruikt.Deze geur/aroma wordt door heel veel mensen juist als aangenaam beschouwd. :2th: En idd. zal de gistgeur minder nadrukkelijk worden (vervagen) naarmate het brood wat ouder wordt.

Pas als het aan de smaak te proeven valt,(maar dat is het niet,zeg je zelf) zou er wat mis zijn aan het brood,een voornaamste oorzaak zou dan kunnen zijn dat het brood niet (helemaal) gaar is afgebakken.
Controleer dit altijd door er met je vingers tegen te kloppen,wat dan hol moet klinken,of steek er een zg. kernthermometer in en als die een temperatuur van ± 95°C. aangeeft,is het brood voldoende gaar afgebakken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door TigerManZ »

bakplaat schreef: ............. zou dan kunnen zijn dat het brood niet (helemaal) gaar is afgebakken.
Controleer dit altijd door er met je vingers tegen te kloppen,wat dan hol moet klinken,of steek er een zg. kernthermometer in en als die een temperatuur van ± 95°C. aangeeft,is het brood voldoende gaar afgebakken.
Ha... die van een kernthermometer is nieuw voor mij.
Ik gebruik een houten saté prikker. Er in steken, een seconde of 10 laten zitten en als daar niets aan blijf kleven is het voor mij gaar....
Dat lees je op diverse sites en daarom ga ik er vanuit dat dit in orde is.

Kloppen op het brood, kan dat ook als het nog in het blik in de oven staat?
Ik heb begrepen dat je op de onderkant van het brood moet kloppen maar daarvoor moet het eerst uit het blik worden gehaald...

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door Soepkipje »

TigerManZ schreef: Ik gebruik een houten saté prikker. Er in steken, een seconde of 10 laten zitten en als daar niets aan blijf kleven is het voor mij gaar....
Dat lees je op diverse sites en daarom ga ik er vanuit dat dit in orde is.
Han dat van die houten satéprikker die er droog uit moet komen na inprikken geldt voor cakes. Van dat kloppen op brood klopt :D, maar een kernthermometer is veeeeeeeeel gemakkelijker. Gewoon een vleesthermometer (bv Blokker) of digitaal (Goedkoopste IKEA destijds 6 Euro ) volstaat.

Edit: Oeps! Ik zie dat deze thermometer inmiddels iets duurder is geworden!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Lange-jan

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door Lange-jan »

Bedankt allen,

Dan ga ik eens gauw een kernthermometer halen.
Is het dan de bedoeling dat deze meter tijdens het bakken in het brood blijft staan (zo dat je de temp geleidelijk op ziet lopen) of bij einde bak tijd even erin prikken om te checken?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door TigerManZ »

Soepkipje schreef:
TigerManZ schreef: Ik gebruik een houten saté prikker. Er in steken, een seconde of 10 laten zitten en als daar niets aan blijf kleven is het voor mij gaar....
Dat lees je op diverse sites en daarom ga ik er vanuit dat dit in orde is.
Han dat van die houten satéprikker die er droog uit moet komen na inprikken geldt voor cakes. Van dat kloppen op brood klopt :D, maar een kernthermometer is veeeeeeeeel gemakkelijker. Gewoon een vleesthermometer (bv Blokker) of digitaal (Goedkoopste IKEA destijds 6 Euro ) volstaat.

Edit: Oeps! Ik zie dat deze thermometer inmiddels iets duurder is geworden!

Hahaha.... ik maar prikken met die saté prikkers en denken dat ik het goed doe... :rofl2:

Die Ikea thermometer heb ik afgelopen voorjaar inderdaad ook voor € 6 aangeschaft.
Zal die de volgende keer eens gebruiken.

Bedankt Soepkipje :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door Ballie »

Hou er wel rekening mee dat he snoer van de thermometer maar tot rond de 200 graden hittebestendig is. Dus bij hogere temperaturen niet te lang in de oven laten...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door TigerManZ »

Ballie schreef:Hou er wel rekening mee dat he snoer van de thermometer maar tot rond de 200 graden hittebestendig is. Dus bij hogere temperaturen niet te lang in de oven laten...
Dat is me bekend, toch goed dat je dit even aangeeft :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door bakplaat »

Lange-jan schreef: Dan ga ik eens gauw een kernthermometer halen.
Is het dan de bedoeling dat deze meter tijdens het bakken in het brood blijft staan (zo dat je de temp geleidelijk op ziet lopen) of bij einde bak tijd even erin prikken om te checken?
Dat zou ik zo niet doen,Jan ... Als je de thermometer aan het begin van het bakproces er in steekt,zou je het brood en de thermometer (is niet eeuwig hittebestendig) zo naar de "vernieling" kunnen helpen,er bestaat dan grote kans dat het brood inzakt.Het volstaat om dit te doen,enkele minuten voor het einde van de baktijd,de thermometer loopt razendsnel op hoor,binnen enkele seconden zie je al resultaat.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Brood ruikt naar gist?

Bericht door Soepkipje »

Ballie schreef:Hou er wel rekening mee dat he snoer van de thermometer maar tot rond de 200 graden hittebestendig is. Dus bij hogere temperaturen niet te lang in de oven laten...
Lange-jan schreef: Is het dan de bedoeling dat deze meter tijdens het bakken in het brood blijft staan (zo dat je de temp geleidelijk op ziet lopen) of bij einde bak tijd even erin prikken om te checken?
Mijn ervaring met deze thermometer is dat het geen enkel probleem is om langere tijd in het brood te steken. Halverwege de baktijd (dus wel ruim na de ovenrijs) steek ik die erin en (zie inderdaad de temp geleidelijk oplopen) en wacht rustig af tot het alarm afgaat. Heb dezelfde thermometer al jaren, dus geen enkel probleem om de meter wat langer in de oven te laten. Waar ik wel mee moet oppassen is om de ovendeur niet helemaal helemaal te sluiten als de meter in het brood is, want een breuk in de draad heb je wel zo!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie