Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janet79

Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door Janet79 »

Ik heb het boek "nachtbrood' van Ineke Berentschot toch maar gekocht.
Op zich een leuk boek, al ben ik het wel eens met de opmerkingen hier dat het een wat 'rommelig' boek is.
Wat me ook opvalt is de ontzettend grote hoeveelheden brood per recept.
30/40 broden is me wat veel.
Ik wil per keer gewoon 1 broodje maken om uit te proberen.
Maar hoe reken ik dat uit?
Als een recept voor 40 broden is, deel ik dan alle ingrediënten gewoon door 40?
Of klopt het dan niet?
En kloppen de rijstijden dan nog wel?
Mocht dit alles niet zo simpel zijn, vind ik dit absoluut geen boek voor beginners.
Ik heb via de bieb ook "Zuurdesembrood" van Martin Johansson, en dat vind ik eigenlijk een veel leuker en simpeler boek voor beginners.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door stillekracht »

Je kan het gewoon delen door 40. Rijstijden blijven gelijk.

Het enige probleem zal het afwegen van de minieme hoeveelheid gist zijn. Wellicht toch makkelijker om 40 broden te bakken :-)
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door Soepkipje »

Janet79 schreef:Ik heb het boek "nachtbrood' van Ineke Berentschot toch maar gekocht.
Op zich een leuk boek, al ben ik het wel eens met de opmerkingen hier dat het een wat 'rommelig' boek is.
Wat bedoel je met dat je het een wat 'rommelig' boek vindt en kun je aangeven waar ik die opmerkingen daarover hier terug kan vinden?
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door lekkermelig »

Janet79 schreef:
Soepkipje schreef:
Janet79 schreef:Ik heb het boek "nachtbrood' van Ineke Berentschot toch maar gekocht.
Op zich een leuk boek, al ben ik het wel eens met de opmerkingen hier dat het een wat 'rommelig' boek is.
Wat bedoel je met dat je het een wat 'rommelig' boek vindt en kun je aangeven waar ik die opmerkingen daarover hier terug kan vinden?

Hier terug te vinden;
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=181&t=1759
Ja, die opmerkingen heb ik op mijn geweten.
--
Nachtbrood: Heel veel achtergrondinformatie, erg interessant. Een fiks deel vind je ook op de website terug, maar hier staat het wel leuk bij elkaar. De recepten vind ik nogal rommelig. Het is ook een verzameling van recepten van verschillende mensen, het mist een beetje een algemene aanpak. Niet erg als je gewoon wat leuke recepten zoekt, maar er zijn zo veel verschillende methodes om brood te bakken dat je door de bomen het bos wat lastiger ziet
--
Het boek vind ik zeker wel de moeite waard, en de achtergrond informatie vind ik ook leuk. Maar zoals gezegd, elk recept heeft weer zijn eigen hoeveelheden, eigen methodes. Dus als leerboek om zelf het desembakken onder de knie te krijgen geeft het wat minder houvast. Er staan wel leuke recepten in trouwens, maar je moet nog wel eens wat rekenen en aanpassen aan je eigen situatie.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door Soepkipje »

Ah nou begrijp ik beter waarom jullie het als rommelig ervaren.

Net als in haar 2 eerdere broodbakboekjes laat Ineke (in dit betreffende boek zo´n 30) verschillende bakkers met hun eigen recepten aan het woord. Tja dan krijg je ook evenzoveel verschillende recepten. Die diversiteit vind ik juist wel leuk! :G
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Nachtbrood vraag over hoeveelheden.

Bericht door miesje1959 »

Ik heb nachtbrood ook en vind het een heel leuk en informatief boek. Recepten pas ik dan wel aan, daar heb ik inmiddels geen moeite meer mee.

Vind het juist leuk en ook leerzaam om te weten dat er meer wegen naar een brood leiden ;)
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie