Welk boek raden jullie mij aan?

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bakben »

Hallo, ik heb voor kerst een bak boek gekregen, maar deze ga ik omruilen.
Ik zou graag iets anders willen.

Ik zoek voornamelijk iets over desembrood, omdat ik mijn kennis daar over nog wil uitbreiden.
Ik ben dus geen beginnende bakker, heb toch al redelijk wat ervaring.

Wat raden jullie me aan? Ik heb hier op het forum al wat rond gekeken en tegen gekomen maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken.

Ik ben opzoek naar een boek waar iedere gemiddelde of ervaren bakker van zegt : in dit boek kijk ik zeker maandelijks of meer.

Ben benieuwd !
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bioloogje »

Ik ben erg gehecht aan het tweede boek van Levine van Doorne: Meer Brood Uit Eigen Oven. Recepten zijn zeer smakelijk en kloppen als een malle. Bovendien geeft ze -voor als je wat minder tijd hebt - bij elk recept een alternatief met gist. 👌
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door lekkermelig »

Boeken van Levine hebben recepten die altijd heel goed kloppen. Ik ken vrijwel geen andere echt goede nederlandstalige boeken, maar het is ook maar net wat je zoekt. Juist over desem vind ik ook de boeken van Levine niet zo uitgebreid, maar dat was ook nooit de intentie volgens mij.
Ik heb een hoop broodbakboeken in de kast staan, maar eigenlijk gebruik ik alleen Bread van Hamelman regelmatig, voor de goede recepten en om bepaalde zaken na te slaan, zoals hoe te vormen, methodes om te vlechten en van alles over desem en bijvoorbeeld rogge. Recepten zijn uitstekend, maar je moet er meestal nog wel wat aan rekenen, zowel om normale hoeveelheden te krijgen als om de hydratatie een beetje te verlagen (Europees meel verdraagt meestal iets ander minder water). De boeken van Peter Reinhart vind ik ook erg inspirerend, maar minder in detail dan Hamelman. Als je veel detail zoekt en Duits kan lezen geeft Das Brotbackbuch van Lutz Geißler heel veel handige achtergrondinformatie en een aantal wat typischere Duitse recepten. Voor de recepten hoef je de boeken van Lutz niet perse te kopen, zijn website staat er vol mee.
In mijn - overigens zwaar verwaarloosde- blog heb ik jaren geleden een review over Hamelman geschreven
https://www.lekkermelig.nl/boekrecensie ... -hamelman/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Soepkipje »

Heb zo´n 1000 kook-broodbakboeken denk ik, maar als ik maar 1 boek mee zou mogen nemen dan zou dat ook Bread van Hamelman zijn.

Toegespitst op zuurdesem in Engels heeft Jane Mason mijn voorkeur.(Zij verspilt niks in haar recepten) Homemade Sourdough is een (maar niet het beste) boek van haar maar misschien heb je al genoeg aan haar (heel goede) website VirtiousBread.
In Nederlands kan je ook eens kijken hiervoor op de (ook duidelijke) website van Ineke Berentschot

In Nederlands is Hoe bak ik zuurdesembrood van Emanuel Hadjiandreou misschien iets voor je. Het boek Nachtbrood van Ineke Berentschot gaat over oa zuurdesem en ander lang gerezen brood (vind de beknopte theorie heel duidelijk maar de recepten wat minder)

Er zijn zoveel boeken ook over zuurdesem. Om gerichter advies te kunnen geven wil ik graag weten welk boek je terug wil brengen en waarom en welke boeken je gevonden hebt evt. overweegt.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bakben »

lekkermelig schreef:Boeken van Levine hebben recepten die altijd heel goed kloppen. Ik ken vrijwel geen andere echt goede nederlandstalige boeken, maar het is ook maar net wat je zoekt. Juist over desem vind ik ook de boeken van Levine niet zo uitgebreid, maar dat was ook nooit de intentie volgens mij.
Ik heb een hoop broodbakboeken in de kast staan, maar eigenlijk gebruik ik alleen Bread van Hamelman regelmatig, voor de goede recepten en om bepaalde zaken na te slaan, zoals hoe te vormen, methodes om te vlechten en van alles over desem en bijvoorbeeld rogge. Recepten zijn uitstekend, maar je moet er meestal nog wel wat aan rekenen, zowel om normale hoeveelheden te krijgen als om de hydratatie een beetje te verlagen (Europees meel verdraagt meestal iets ander minder water). De boeken van Peter Reinhart vind ik ook erg inspirerend, maar minder in detail dan Hamelman. Als je veel detail zoekt en Duits kan lezen geeft Das Brotbackbuch van Lutz Geißler heel veel handige achtergrondinformatie en een aantal wat typischere Duitse recepten. Voor de recepten hoef je de boeken van Lutz niet perse te kopen, zijn website staat er vol mee.
In mijn - overigens zwaar verwaarloosde- blog heb ik jaren geleden een review over Hamelman geschreven
https://www.lekkermelig.nl/boekrecensie ... -hamelman/

Wil
Ik heb jou review gelezen en vind die wel heel informatief. Staat goed beschreven wat je van het boek mag verwachten.

Een boek in het Engels vind ik geen probleem, Duits zou ook wel kunnen maar dan moet ik echt vaker gebruik maken van Google Translate ofzo iets.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bakben »

Soepkipje schreef:Heb zo´n 1000 kook-broodbakboeken denk ik, maar als ik maar 1 boek mee zou mogen nemen dan zou dat ook Bread van Hamelman zijn.

Toegespitst op zuurdesem in Engels heeft Jane Mason mijn voorkeur.(Zij verspilt niks in haar recepten) Homemade Sourdough is een (maar niet het beste) boek van haar maar misschien heb je al genoeg aan haar (heel goede) website VirtiousBread.
In Nederlands kan je ook eens kijken hiervoor op de (ook duidelijke) website van Ineke Berentschot

In Nederlands is Hoe bak ik zuurdesembrood van Emanuel Hadjiandreou misschien iets voor je. Het boek Nachtbrood van Ineke Berentschot gaat over oa zuurdesem en ander lang gerezen brood (vind de beknopte theorie heel duidelijk maar de recepten wat minder)

Er zijn zoveel boeken ook over zuurdesem. Om gerichter advies te kunnen geven wil ik graag weten welk boek je terug wil brengen en waarom en welke boeken je gevonden hebt evt. overweegt.
Het boek wat ik wil terug brengen heet "bakken zonder tarwe" van Marike bol.
Ik heb dat kado gekregen voor kerstmis, zonder dat ik het zelf wist. Maar dat is niet iets wat ik graag zou willen.
Ik ben een bakker, ik hou wel van gluten [emoji3]

Ik heb ervaring met gist broden, en wil nu mijn kennis uitbreiden over voornamelijk desembrood. Daar mag ook info over gistbrood instaan, want je leert altijd bij.

Maar een goed desembrood bakken vereist toch wel enige ervaring.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door papagena »

Ik ben zeer tevreden met Brotbackbuch2 van Geissler en de boeken van Levine.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ChrisWbD150
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 00:54

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door ChrisWbD150 »

Ik zou zeker The Sullivan Street Bakery van Jim Lahey aanschaffen als je met desem aan de slag wil. En My Bread, ook van Jim Lahey, als je zonder kneden prachtige broden wilt bakken in een gietijzeren pan in de oven. Een Boek over Brood van Issa Niemeijer is ook een aanrader als je wat meer de techniek achter brood bakken door wilt krijgen en je houdt van echt Franse baquette. Je hebt dan wel een pizzasteen of steel nodig.

Ik hou persoonlijk echt van de simpele recepten met bijvoorbeeld lange rijstijden en weinig gist en zonder toevoegingen als melkpoeder etc.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bantam »

Het boek "Passie voor desem" van Anita Šumer vindt ik een heel goed boek.
Met zowel theorie als werkbare recepten.
Bijna uitsluitend voor (zuur)desem brood bakkers.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bantam »

De periode van de kerstcadeautjes is wel voorbij maar bijleren kunnen we altijd. :lol:
Een heel goed boek over zuurdesem met theoretische uitleg en praktische tips waarbij je ook de passie voor brood van de schrijver mee beleeft.
"Red Zuurdesem" van Wouter Groeneveld, computerwetenschapper en ook brood- en banketbakker.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Vitamine C »

ik sluit mij ook aan bij het boek: Bread van Hamelman
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door hjeverts »

Bantam schreef: ma 04 jan 2021, 21:54 De periode van de kerstcadeautjes is wel voorbij maar bijleren kunnen we altijd. :lol:
Een heel goed boek over zuurdesem met theoretische uitleg en praktische tips waarbij je ook de passie voor brood van de schrijver mee beleeft.
"Red Zuurdesem" van Wouter Groeneveld, computerwetenschapper en ook brood- en banketbakker.
Gaat dit boek diep genoeg op de theorie / chemie achter zuurdesem in om het echt een toevoeging te laten zijn aan de boekenkast?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Bantam »

hjeverts schreef: di 12 jul 2022, 15:16
Gaat dit boek diep genoeg op de theorie / chemie achter zuurdesem in om het echt een toevoeging te laten zijn aan de boekenkast?
Voor iemand met ervaring met zuurdesem is de theorie misschien iets te licht.
Voor iemand zonder ervaring met zuurdesem is het een goed boek.
Ik heb toch wel genoten van dit boek.
Groeten
Bantam
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door hjeverts »

Bedankt voor je antwoord. :)

Dan laat ik het boek aan mij voorbij gaan.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door lekkermelig »

Als je meer diepgang wil is Brotbackbuch nummer 4 van Lutz Geissler misschien wel interessant. Is natuurlijk wel in het Duits, en persoonlijk vind ik zijn recepten veel te veel handelingen voor misschien heel klein beetje beter resultaat. Maar Ik snap wel waarom hij dingen op een bepaalde manier doet om de boel verder te perfectioneren, dus leerzaam is het wel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door hjeverts »

Hi Wil,

Die stond idd al op mijn verlanglijstje :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Coffret Traité de boulangerie au levain

Bericht door Jos bakt »

Als je Frans kunt lezen dan is dit een aanrader. Het bestaat uit twee boeken; boek 1 - theorie, boek 2 - praktijk.

Coffret Traité de boulangerie au levain: Coffret en 2 volumes : Tome 1, Théorie ; Tome 2, Pratique.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Jos bakt »

hjeverts schreef: wo 13 jul 2022, 19:31 Bedankt voor je antwoord. :)

Dan laat ik het boek aan mij voorbij gaan.
Misschien is dit het boek wat je zoekt Hans. Open Crumb Mastery.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Welk boek raden jullie mij aan?

Bericht door Soepkipje »

Vitamine C schreef: wo 22 sep 2021, 09:30 ik sluit mij ook aan bij het boek: Bread van Hamelman
Al heel vaak hier besproken (zoek vooral verder bij boeken) en ik sluit mij hier ook bij aan. Is mijn beste en meest volledige broodbakboek
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie