Goede Brood Boeken.

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Ballie »

Ik ken de boeken van Maggie Glezer (helaas) alleen van naam, maar heb daar alleen maar heel veel goeds over gehoord. Overigens heeft zij nòg twee boeken geschreven, die ik hier ook niet voorbij heb zien komen.
  • A Blessing of Bread
    Artisan Baking Across America
Ik mag toch aannemen dat die in kwaliteit niet onderdoen voor Artisan Baking
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Soepkipje schreef:
Merlijn schreef:Heeft er iemand advies wat betreft leesvoer? ........ maar dat is dus niet helemaal wat ik zoek, ik wil meer technische informatie,

Voor wat The Bread Baker's Apprentice (makkelijk te lezen) en Bread (meest volledig) betreft sluit ik mij volledig bij eerdere sprekers aan. Een andere favoriet van mij en waar ik hier nog niemand over gehoord heb is Artisan Baking van Maggie Glezer, maar ik zie nu dat het boek jammer genoeg niet makkelijk meer te krijgen is. Het was een een van mijn eerste Engelstalige bakboeken en ,ondanks dat er nog velen volgden, gebruik het nog vaak. De broodjes van de maanden januari, april en juni zijn uit dit boek.
Ok, ik ga op jacht! :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Soepkipje »

Ballie schreef:Overigens heeft zij nòg twee boeken geschreven, die ik hier ook niet voorbij heb zien komen.
  • A Blessing of Bread
    Artisan Baking Across America
A Blessing of Bread of bread heb ik ook maar behoort zeker niet tot een van mijn favorieten.

Artisan Baking Across America (2000) is de Amerikaanse (hardcover) versie van Artisan Baking (2005). Hetzelfde boek dus! :G

(Artisan Baking was ook voor de Europese markt bedoeld en daarom zijn daar naast de cups de hoeveelheden ook in ounces en grammen vermeld.)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Net even op Amazon.co.uk gekeken : '4 new from £70.84' :shock: Ook gebruikte, vanaf 20 Pond, hmm zet m wel op mijn verlanglijst :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Soepkipje »

Ja ik had ook al overal een beetje rondgekeken .....het goedkoopste ben je dan toch bij amazon.com uit met $11.21 + 12.49 verzendkosten. (Niet te lang op het verlanglijstje laten staan als je het echt wilt hebben, want het zal niet lang meer duren of het wordt daar ook schaars en dus duur.)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Soepkipje »

Merlijn schreef:Rustikale Brote aus deutschen Landen, was een tweede
Iemand die iets zinnigs over die laatste kan zeggen?

Dat boekje viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen .....40 (niet zo bijzondere) recepten (maar och wat je eerder al ergens zegt het is maar 9.95. :-))

Een leuk boekje over Duitse broden vind ik Brot van Richard Ploner. Het is er zelfs in een Miniausgabe, maar dat kan ik je niet aanbevelen daar het orginele boekje al niet zo groot is en de verkleinde uitgave (2007) maar 95 pagina's bevat (Orgineel (van 2006)) 120, dus misschien hebben ze de foto's wel weggelaten in de verkleinde uitgave en die zou ik niet willen missen of wat recepten weggelaten daar het orgineel het heeft over meer dan 100 recepten en en de miniausgabe over viele)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
astrid

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door astrid »

Ik las dat je (Merlijn) op zoek was naar goede broodbakboeken en in de bibliotheek niet een geschikt boek kon vinden.
het boek "deeg" van Richard Bertinet heb ik bij de bibliotheek geleend (en behoorlijk vaak verlengd, dat zegt genoeg!) en hierdoor ben ik echt enthousiast geworden over brood bakken. Ik volg gewoon de instructies op en heb al veel heerlijke én mooie broden gebakken. Inmiddels heb ik het boek gekocht (de Engelse versie, de Nederlandse kon ik nergens vinden, maar aangezien ik docent Engels ben is dat geen probleem) en ook de opvolger: Crust. Bij beide boeken zit een dvd met daarop heel duidelijk hoe je het brood moet kneden en vormen. Misschien kun je het boek ook eens lenen van de bieb en kijken of het jou ook bevalt. (in Crust is het handig om voor het bakken even het hydratatiepercentage uit te rekenen, want daar kom ik wel wat problemen tegen, met te nat deeg)
Op dit forum zie ik zo nu en dan berichtjes voorbijkomen over kneedmachines. Ik weet dat ik nog maar net begonnen ben met broodbakken en ik heb weliswaar een goede Kenwood hier staan (voor mijn banketbak-activiteiten, 10 minuten met de handmixer mixen voor botercrème is niet echt leuk), maar ik vind tot nu toe het kneden met de hand heerlijk om te doen. Misschien dat de methode van Bertinet daar mee te maken heeft, dat weet ik niet. Die methode kun je trouwens ook wel op youtube vinden.

Ik vind het trouwens ook altijd prettig om op amazon.com te kijken naar de reviews die bij de boeken staan, als je dat nog niet deed is dat misschien ook nog een tip.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Op 1 na zijn al mijn boeken over brood bakken in het Engels, ik lees ook al mijn SF en Detectives in het Engels, dus dat is geen enkel probleem, inhoudsmaten ipv gewicht, dat vind ik wel een probleem ik ben al een paar recepten met 'cups' tegen gekomen die als ik ze omrekende nergens in de buurt van 60% vocht zaten, heel irritant. Ik heb inmiddels een aardige bibliotheek aangelegd, maar "deeg" van Richard Bertinet (en ook crust) heb ik nog niet.
Ik heb ook de commentaren gelezen over 'Brot' Ofwel 'Brot aus sud-tirol' en daar word in gemeld dat de recepten steeds terugkerend waren, met alleen steeds andere toevoegingen.
Misschien dat ik van Brot de mini uitgave koop, die is bij amazon.de 7.90 daar kun je je geen buil aan vallen, en meteen Dough ook maar besteld, die DVD vind ik intrigerend.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Levinebaktbrood »

Het boek dough van Bertinet heb ik wel, maar het behoort niet tot mijn favorieten. Ik haal er wel inspiratie uit, maar de recepten en beschrijvingen vind ik maar zozo. Zijn methode van deeg met de hand kneden werkt wel fantastisch.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Jacqi »

Levinebaktbrood schreef:Het boek dough van Bertinet heb ik wel, maar het behoort niet tot mijn favorieten. Ik haal er wel inspiratie uit, maar de recepten en beschrijvingen vind ik maar zozo. Zijn methode van deeg met de hand kneden werkt wel fantastisch.
Gisteren heb ik, naar aanleiding van een ander "draadje" op dit forum, eens geprobeert om brood op die manier te kneden.
Zoals je al aangeeft werkt het fantastisch.....moet nog even een beetje wennen aan deze manier maar ga het zeker verder proberen.
Dit keer heb ik een brood met 70% hydratatie geprobeert en ik denk dat het zelfs nog "erger" kan :-)
Bertinet geeft namelijk 70% aan in zijn filmpje maar hij gebruikt natuurlijk de europeese bloem soort en ik de amerikaanse ;B .......ik ga gewoon zoeken tot hoeveel % dit goed gaat.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Krijg je met 70% niet enorme gaten in je brood?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Jacqi »

Merlijn schreef:Krijg je met 70% niet enorme gaten in je brood?
Dat viel me eigenlijk een beetje tegen...ik had ook een luchtiger brood verwacht maar eigenlijk is het nog vrij compact.....misschien komt dit door m'n onkunde om op deze manier te kneden en zoals ik als zei ik gebruik amerikaanse bloem.......misschien dat daar ook een verschil in zit.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Jacqi schreef:
Merlijn schreef:Krijg je met 70% niet enorme gaten in je brood?
Dat viel me eigenlijk een beetje tegen...ik had ook een luchtiger brood verwacht maar eigenlijk is het nog vrij compact.....misschien komt dit door m'n onkunde om op deze manier te kneden en zoals ik als zei ik gebruik amerikaanse bloem.......misschien dat daar ook een verschil in zit.
Misschien moet ik je een doosje Nederlandse bloem en meel sturen zodat je het verschil kunt testen ;-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door bakkerdick »

Dag allemaal,
In een eerdere reactie zie ik een Duits bakboek met de titel 'Brot'. Kennelijk vinden Duitsers het moeilijk een originele titel te verzinnen, want ik heb een boek van een andere auteur, Bernd Armbrust, dat eveneens getooid gaat met de titel: Brot'. Aardig boek, zeker ook in de 'roggehoek' en de wat zwaardere 'Vollkornbroden goede recepten. Een boek waar ik ook met enige regelmaat een broodje uit maak is 'Boerenbrood' van Linda Collister en Anthony Blake (oorspr. titel 'Country bread). De bakkers worden ook leuk beschreven vooraleer je een recept van ze krijgt. Één van mijn favoriete recepten: Pain de Ruecht van Fernand Bock uit Luxemburg. Vooral de volgende zin in het artikel ( over een ander brood, maar met 'Pain de Ruecht mag je het ook proberen) spreekt mij zeer aan:

quote
Het deeg is nogal kleverig, eenmaal gesneden wordt het met bemeelde handen op roltafels gegooid, voor een vrije vorm..
unquote

Het boek 'Deeg' is al meermalen genoemd, ik gebruik het inderdaad ook meer voor de inspiratie en de originele en lekkere recepten dan voor de technieken. Aanradertje voor de leuk: Luchtige deegbollen ( fijn wit deeg pizzadun uitrollen, in de hete oven , liefst op baksteen, het zwelt op als een pitabroodje, maar dunner en luchtiger. Onderkantje natmaken, gaatje erin en sla van onderaf erin stoppen. Op de borden leggen( opening naar beneden) en je van de domme houden, de gasten zullen verrast zijn, hoe heb je die sla nou toch in dat broodje gekregen?)

Met de feestdagen heb ik een boekje over zuurdesembroodgekregen van een Zweedse broodschrijver, Martin Johansson. Ik heb er nog niets uit gebakken, maar het oogt me leerzaam. Het is in NL vertaald (www.karakteruitgevers.nl) mijn gulle gever heeft het bij Steven Sterk in Utrecht gevonden
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Dat zuurdesem boek klinkt ok, je kunt het direct bij die uitgever kopen, een voor de lijst dus ;-) Is ook weer eens wat anders, zweedse brood recepten. Dough is onderweg uit Duitsland, die witte holle bollen klinken intrigerend, ik zit meteen aan andere vullingen als sla te denken! Morgen in Oberhousen eens kijken of ik wat leuke bak spullen/boeken kan scoren, in ieder geval duitse broden meenemen ;-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Levinebaktbrood »

In het "Zweedse" zuurdesemboek staan niet echt Zweedse broden hoor, wel allerlei desembroden ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Auch, dat is teleurstellend, hebben die zweden geen brood traditie? Of moet ik dan een boek bij Ikea kopen :crazy:
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door bakkerdick »

Merlijn, ik zie je teleurstelling na het alarmerende bericht van Levine. Ik zou me diep schamen als ik je met een dode mus (mös?, of schrijven de Zweden de ' eu' met zo'n schuin streepje door de o dat ik niet op mijn toetsenbord kan vinden?) heb verblijd. Dus ben ik als een gek gaan bladeren in mijn boekje, maar ik heb gelukkig toch nog een Zweeds Kerstbröd, een Gotlands bröd en Knäckebröd gevonden. Dat laatste lijkt me trouwens ook wel eens leuk om te maken. Wel verdenk ik schrijver Johansson er van dat hij zich bv bij de baguette (bagaettö?) en het Levainbrood ( Levaenbröd?) door de Franse broodtraditie heeft laten inspireren. Misschien bespaart deze mededeling je voorlopig de gang naar Ikea?
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Riet »

Het lijkt me een leuk boek het is ook bij bol te koop daar staat een inkijkexemplaar.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door TigerManZ »

Hoi Merlijn,

Al neuzend op het wereld wijde web naar iets anders kwam ik de volgende site tegen: http://www.artisanbreadinfyve.com
Toen moest ik aan jou denken want er staat een post over bakboeken :D
Kijk er maar eens rond...

Dit tik ik op een tablet en ben er (nog) niet handig mee, anders had ik het rechtstreekse linkje gekopieerd en geplakt. Weet niet of dat wel kan op zo'n android geval.


Gr. Han
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Op mijn Android tablet werkt dat door mijn vinger op de link te houden tot er keuze opties verschijnen, daar staat ook kopieer bij, en dan in het tekstveld zelfde herhalen, dan staat daar paste bij.
Ik zal eens op die site gaan rondneuzen, bedankt!
@bakkerdick Ok, ik laat hem op de lijst staan, altijd leuk wat extra's ;-)
@Riet Dank je, ik zal eens kijken wat ie daar kost en anders met een andere bestelling mee om boven de 20 euro uit te komen :-D
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Riet »

Het is ook te koop bij ako voor 14,95 zonder verzendkosten http://www.ako.nl/zoeken/?fq=martin+johanssonm Ik heb het besteld
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door TigerManZ »

Oeps, zat een tikfoutje in de link.

Bedankt voor de kopieëntip! Hierbij meteen uitgeprobeerd :G

http://www.artisanbreadinfive.com/2012/ ... g-cookbook
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Levinebaktbrood »

Het "Zweedse" boekje is wel een leuk boekje hoor, maar niet echt Zweeds. Dat probeerde ik te zeggen. Ik heb het gekocht, maar voor mij echter niks vernieuwends.

Als ik dan toch wel een boek ga afkraken is het Artisan Breads in 5 minutes a day. Dan kun je net zo goed je geld door de wc spoelen :o
Op internet zijn er veel recepten uit dat boek te vinden, zoek daar eerst maar eens op met Google en probeer ze uit. Ik heb het boek in de kast staan en daar staat het te staan.....

Dan kun je beter het boek Artisan Breads every day van Peter Reinhart kopen: http://www.amazon.com/Peter-Reinharts-A ... 1580089984
Er staat op mijn blog een beknopte recensie van het boek en een recept: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... bread.html

Afbeelding
Brood met veel zaadjes / Many-Seed Bread by Levine1957, on Flickr
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Levinebaktbrood schreef:Het boek dough van Bertinet heb ik wel, maar het behoort niet tot mijn favorieten. Ik haal er wel inspiratie uit, maar de recepten en beschrijvingen vind ik maar zozo. Zijn methode van deeg met de hand kneden werkt wel fantastisch.
Ik heb vandaag voor het eerst die 'kneed' (gooi en smijt routine komt dichter in de buurt) methode gebruikt, ideaal voor mijn reumatische handen! En het leuke is dat je letterlijk het deeg onder je handen voelt veranderen, iets wat ik bij de 'normale' methode wel zie maar niet voel omdat je steeds met de palm van je hand werkt ipv dat je het deeg beet pakt. Na voor mixen in de kenwood had ik na 5 minuten gooien en smijten een prachtig glanzend soepel deeg!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Levinebaktbrood schreef:Afbeelding
Brood met veel zaadjes / Many-Seed Bread by Levine1957, on Flickr
Ohh 's mooi! ik heb ook van die grote zaden liggen, maar durf ze steeds niet te gebruiken.. Van de week maar eens wat maken!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Levinebaktbrood »

Uhhhh, het zijn gewoon zonnebloempitten hoor :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door bakkerdick »

Eerder in dit draadje noemde ik het boekje Zuurdesembrood van Martin Johansson, en zei ik daar o.a. het knäckebröd nog eens uit te willen proberen. Vandaag gedaan, niet fotowaardig, maar lekker te eten. Ik ben benieuwd of het in een trommel een beetje lekker blijft, want je wil niet weten hoeveel knäckebröd je uit één portie deeg van een klein kilootje haalt. Ik heb er 5 volle bakblikken doorheen gejaagd. Gejaagd, want met een minuut of 10 á 15 ( per bakblik) zijn ze klaar. Ik ben erbij blijven zitten, want de marge tussen wel knapperig en niet taai meer enerzijds, en te donker anderzijds is maar klein. Al met al heb ik een kleine honderd knäckebrödjes van een iets kleiner formaat dan je in de winkel vindt gebakken.
Dit staat onder het hoofdje 'Bibliotheek', omdat ik kort geleden een ander vertaald Zweeds boekje heb gekocht (Brood bakken met desem van Göran Söderin en George Strahal, ISBN 978 90 447 3074 6) waar ook een Knäckebröd recept in staat. Eigenlijk zou ik het niet onder 'Goede Brood Boeken' moeten rubriceren, want de beschrijvingen zijn nogal eens erg uit de losse pols, en als er al gewichten worden aangegeven in dit boek wekken ze vaak argwaan op. In dit boek halen ze bijvoorbeeld20 plakjes knäckebröd uit 1500 gram water, desem en bloem/meel, waarbij het deeg zo dun mogelijk is uitgerold. Dan krijg je knäckebrödjes die niet op een bord passen!
Dan lees ik ergens een onnavolgbaar zinnetje over het toevoegen van zout aan je desem om de werking te vertragen:' Voor een deeg van normale grootte,bestemd voor een paar broden, zijn ongeveer een paar theelepels zout voldoende'. Vaagheid alom dus. Er staan leuke broden in, maar iets in mij zegt dat als je broden uit dit boek wilt maken je je eigen gezonde verstand moet blijven raadplegen bij het lezen van de recepten.
Ook leuk ( denk ik), er staat een handleiding in om 'wilde gist' van rozijnen te maken, en ook recepten voor een zuurdesem van bv aardappelen en een zuurdesem van linzen. Weer eens wat anders dus.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Levinebaktbrood »

Het boekje van Goran Soderin heb ik ook, maar het is een totale miskoop. Ik had net zo goed mijn geld door de wc kunnen spoelen. Geen aanrader dus.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door bakkerdick »

Dat boek hoef ik je dus niet voor je verjaardag te sturen. in dat geval volsta ik met een:

Hartelijk gefeliciteerd! :B:
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

Levinebaktbrood schreef:Uhhhh, het zijn gewoon zonnebloempitten hoor :G.
Ja ja, lol, ik weet het, wist alleen niet of ik ze ook lust. De mijne waren meloenpitten of pompoen of zoiets, niet mijn ding naar het nu blijkt :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Merlijn »

bakkerdick schreef:Dat boek hoef ik je dus niet voor je verjaardag te sturen. in dat geval volsta ik met een:

Hartelijk gefeliciteerd! :B:
Wie is er jarig?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door bakkerdick »

Goedemorgen, Merlijn. Ik zag vanochtend in 'De Koffiehoek' een hoofdstukje 'Levine jarig' en heb daar maar uit afgeleid dat ze jarig is. Inmiddels zie ik nu ook dat onderaan het forumoverzicht, daar waar ook staat wie er on-line zijn, ook blijkbaar de (bekende) verjaardagen worden gemeld, en vandaag dus die van Levine
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door Soepkipje »

Merlijn schreef:
Soepkipje schreef:
Merlijn schreef:Heeft er iemand advies wat betreft leesvoer? ........ maar dat is dus niet helemaal wat ik zoek, ik wil meer technische informatie,

Voor wat The Bread Baker's Apprentice (makkelijk te lezen) en Bread (meest volledig) betreft sluit ik mij volledig bij eerdere sprekers aan. Een andere favoriet van mij en waar ik hier nog niemand over gehoord heb is Artisan Baking van Maggie Glezer, maar ik zie nu dat het boek jammer genoeg niet makkelijk meer te krijgen is. Het was een een van mijn eerste Engelstalige bakboeken en ,ondanks dat er nog velen volgden, gebruik het nog vaak. De broodjes van de maanden januari, april en juni zijn uit dit boek.
Ok, ik ga op jacht! :-)
Zie net dat HIER nog 1 exemplaar van het boek te koop is voor 19 Euro incl.verzendkosten. Ik weet niet of deze verkoper het boek nog wel kan verkrijgen, maar is allicht te proberen.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
PollenInDeLucht

Re: Goede Brood Boeken.

Bericht door PollenInDeLucht »

Hier kan ik wel even mee vooruit :D
Plaats reactie