Boeken over volkorenbroden

Over brood (en banket) bakken zou je boeken vol kunnen schrijven. En dat gebeurt dus ook.
Hier vind je verschillende boeken over de edele bakkunsten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Boeken over volkorenbroden

Bericht door Soepkipje »

Fermenter schreef: Tot dusver probeerde ik vooral de broden dankzij kant-en-klare recepten uit de boeken van 'bekenden' als Hamelman, Leader, ... . Afgewisseld met wat freewheelen, Vooral omdat de meeste broodbakboeken zich (alleen) richten op witte of gewone tarwebloem.
Ik ben namelijk erg verzot op diverse soorten meergranenmeel, maar recepten hiervoor zijn helaas eerder zeldzaam, zeker in boeken dus.
Een goed boek over alleen maar volkorenbroden met verschillende granen vind ik The Laurel's Kitchen Bread Book van Laurel Robertson.
Een ander boek over volkorenbroden is Peter Reinhart's Whole Grain Breads. (Heb vorig jaar zelfs met een aantal mensen alle broden uit dit boek gebakken.)

Ook kun je natuurlijk in ieder willekeurig recept de bloem vervangen door meel ofwel wat je zegt beetje freewheelen. :G
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Elizabet »

Wauw soepkipje, die verzameling broden ziet er fantastisch uit! Ik neem aan dat je het een goed boek vind, met goede recepturen dus? Wordt er ook desem in gebruikt? (gistrecepten zijn natuurlijk bijna rucksichtlos te gebruiken voor desembrood, maar ik vind het wel leuk om er meer over te leren)
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Soepkipje »

Vind het boek niet slecht, maar staat zeker niet in mijn top 10 (van de 150 die ik heb) aan bakboeken. (Tijdens het testen van het boek in 2006 was ik er al helemaal niet over te spreken (want de vochtpercentages bleken voor de Europese testers niet te kloppen).
V.w.b. zuurdesem wordt er de beroemde pineapple juice solution uitgelegd en beschreven. ( Die methode maar dan met appelsap ipv ananassap gebruik ik nog steeds) Verder maakt hij ook veel gebruik van biga's en soakers in de recepten.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door lekkermelig »

Ben oprecht benieuwd wat dan wel jouw toptien is: of een top vijf!
Misschien leuk voor een apart topic, wie weet wat voor exotische boeken er langskomen? Ik heb nog geen 150 boeken, maar de eerste stapel past er al niet meer bij in onze boekenkast...
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Soepkipje »

Oke morgen antwoord op wat mijn top 5 of 10 aan bakboeken is (in een nieuwe topic!)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Fermenter »

Bedankt voor de tips!
Ben ook benieuwd naar die andere lijst.

Elders had ik ook al bedenkingen gelezen bij dat ananassap.
Mogelijk wel efficiënt, maar toch iets minder praktisch.
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Fermenter »

Weet je toevallig waar er een inhoudstafel van dat boek van Laurel Robertson te vinden valt?
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Fermenter »

Soepkipje, waarom precies vind je het boek van Reinhart niet zo geweldig?
De foute vochtpercentages zijn hinderlijk, maar verrassen me niet echt (omwille van een ander type bloem in de VS).
Zijn de recepten eerder 'doordeweeks'? Of Misschien niet zo goed? Ontbreekt er uitleg?
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Soepkipje »

Fermenter schreef:Weet je toevallig waar er een inhoudstafel van dat boek van Laurel Robertson te vinden valt?
Ja het boek is vele malen in verschillende versies uigegeven en deze heb ik en zie hier de Inhoudsopgave daarvan.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Boeken over volkorenbroden

Bericht door Soepkipje »

Fermenter schreef:Soepkipje, waarom precies vind je het boek van Reinhart niet zo geweldig?
De foute vochtpercentages zijn hinderlijk, maar verrassen me niet echt (omwille van een ander type bloem in de VS).
Zijn de recepten eerder 'doordeweeks'? Of Misschien niet zo goed? Ontbreekt er uitleg?
Even voor de duidelijkheid: Ik vind het wel een goed boek hoor, Reinhart geeft goede (en veel) informatie en met de recepten is ook niets mis mee. Een brood is zelfs favoriet hier en maak ik regelmatig, maar als je een nieuw broodbakboek koopt dan doe je dat met de bedoeling er ook iets van te leren of nieuwe methodes of interessante recepten tegen te komen. Maar als je meerdere broodbakboeken hebt (zeker met de aantallen die ik heb) dan kan het niet anders dan dat er dubbele informatie ofwel meer van hetzelfde in voorkomt.
(Omdat ik vanwege het testen al veel info en recepten had en daarom wist dat het boek voor mij niets toe zou voegen, zou ik daarom het boek ook nooit gekocht hebben, maar mijn buurvrouw heeft het voor mij meegebracht uit Amerika omdat ze vond dat ik het moest hebben omdat mijn naam als tester (zie notitie bij foto) vermeld werd.)

Kortom zowel Laurel's als Reinhart's boek zijn in mijn ogen goede boeken en zijn verschillend genoeg om ze naast elkaar in bezit te hebben. Reinhart's boek gaat meer in op de technieken (met duidelijke foto's) en ook foto's van de broden en heeft wat minder recepten (54?) en 309 blz. en Laurel's gaat uitgebreid bij ieder recept in op wat voor effect de ingrediënten hebben op het brood, heeft veel meer recepten (464 blz.), maar heeft geen enkele foto en een zachte kaft.

Oh ja Laurel's gebruikt meer verschillende granen, Reinhart vnl. tarwe en rogge.

Succes met kiezen! (en laat nog eens weten hier welke het geworden is (een van deze 2 of nog een andere) en wat jij ervan vindt)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie