wat nu?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

wat nu?

Bericht door DianaB »

500 gr waldkornmeel, 275gr water, 7gr instant gist, 20minuten flink gekneed, 1e rijs(60min) ging goed, vormrijs(60min) deeg gebarsten en wederom een 'plat brood', omdanks kleiner bakblik van 21cm. Mijn vorige twee broden bleven ook laag maar toen had ik een bakblik van 25cm.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: wat nu?

Bericht door BakkerGerrit »

Ik mis het zout in het recept, ook vind ik dat er erg weinig vocht wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: wat nu?

Bericht door DianaB »

BakkerGerrit schreef:Ik mis het zout in het recept, ook vind ik dat er erg weinig vocht wordt gebruikt.
Ik had een zak waldkornmeel hier bij de molenwinkel gekocht, op het etiket staat dat er zout inzit. Op de site van de zuidmolen had ik de andere gegevens gevonden, maar dus geen succes qua vorm, al is de smaak wel goed, het is alleen een beetje stevig brood[emoji4]Hoeveel water zou jij gebruikt hebben Gerrit? 60% dus 300gr?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: wat nu?

Bericht door Bakker Henk »

Bij de Zuidmolen zie ik verschillende mixen voor waldkornmeel. De hoeveelheid water die wordt toegevoegd is, afhankelijk van de mix, tussen 275 en 310 gram water. Heb je wel de juiste mix bekeken?
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: wat nu?

Bericht door DianaB »

Bakker Henk schreef:Bij de Zuidmolen zie ik verschillende mixen voor waldkornmeel. De hoeveelheid water die wordt toegevoegd is, afhankelijk van de mix, tussen 275 en 310 gram water. Heb je wel de juiste mix bekeken?
Ik heb de instructie van de classic genomen, dacht dat die het meest overeen zou komen. Maar 35gr water maakt dus echt veel verschil? Ben nog maar beginner dus moet dit soort dingen echt uitvinden en zijn alle tips welkom!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: wat nu?

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zou het vocht verhogen, eerst naar 60% en dan het resultaat bekijken. Zo nodig nog een keer verhogen. Ook zou ik serieus aandacht geven aan het opbollen van het deeg. Wanneer het deeg goed op spanning het blik ingaat komt dit het resultaat in de oven zeker ten goede. Gewoon weer proberen.
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: wat nu?

Bericht door DianaB »

BakkerGerrit schreef:Ik zou het vocht verhogen, eerst naar 60% en dan het resultaat bekijken. Zo nodig nog een keer verhogen. Ook zou ik serieus aandacht geven aan het opbollen van het deeg. Wanneer het deeg goed op spanning het blik ingaat komt dit het resultaat in de oven zeker ten goede. Gewoon weer proberen.
Ga ik proberen...heb nog 500gr staan! Dank! Wordt vervolgd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: wat nu?

Bericht door ghost »

Moet je toevallig uw waldkornmeel niet mengen met tarwebloem . Ik had vroeger ook al eens de fout gemaakt , door niet te mengen , mijn resultaat was juist hetzelfde als de uwe ,ook gebarsten niet echt rijzen en redelijk taai.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: wat nu?

Bericht door papagena »

Heb je met de hand gekneed of met een machine?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: wat nu?

Bericht door DianaB »

ghost schreef:Moet je toevallig uw waldkornmeel niet mengen met tarwebloem . Ik had vroeger ook al eens de fout gemaakt , door niet te mengen , mijn resultaat was juist hetzelfde als de uwe ,ook gebarsten niet echt rijzen en redelijk taai.
dat staat er bij dat recept van de zuidmolen niet bij, maar heeft u het al eens geprobeerd met tarwebloem en zo ja wat was de verhouding? Kan ik dat ook eens proberen, in ieder geval bedankt voor uw reactie!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: wat nu?

Bericht door DianaB »

papagena schreef:Heb je met de hand gekneed of met een machine?
met de hand....20 minuten, door de pitjes kon ik alleen niet echt een vlies maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: wat nu?

Bericht door ghost »

Mja ik maak iets groter broden en doe maar 200gr waldkornmeel en 500gr tarwebloem omdat het anders te fel is .
Maar ik haal mijn waldkornmeel ergens anders en dat is zonder tarwebloem en moet altijd mengen . In de zuidmolen zit al tarwebloem in als ik het goed voor heb , maar niets houd u tegen om vb. 250gr waldkornmeel en 250gr tarwebloem te mengen ; ik zou zeggen probeer het eens uit. Ziet wel dat uw tarwebloem van hoge eiwitten bevat vb. duitse tarwebloem 550
https://www.de-zuidmolen.nl/meel-voor-b ... bloem-550/
Plaats reactie