Rozijnen aan de wandel?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Rozijnen aan de wandel?

Bericht door CarlaB »

Hallo Bakkers,

Het ging eigenlijk nog niet eens zo slecht, mijn eerste rozijnenmik. Het brood verspreide tijdens het bakken een zalig zoete geur door de keuken. Dat was al super. De smaak van het brood bleek . . nou ja, verrukkelijk ☺.
Maar waar waren mijn rozijnen gebleven? Ze zaten hier en daar op een hoopje in het brood. Heb ik onvoldoende toegevoegd? Niet goed ingekneed (hoe moet dat)?
Na het kneden heb ik van de deegbol een smalle lap gerold. Daar de rozijnen op uitgespreid en die als het ware ingekneed. Toen vouwen en opbollen tot een model dat in het blik paste. 45 min narijzen en afbakken.

500 gr witbroodmix
1 gr koekkruiden
350 gr melk
50 gr boter
14 gr droge gist
40 gr vruchtenbroodpoeder
300 gr geweekte rozijnen (en weer gedroogd met keukenpapier)
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Rozijnen aan de wandel?

Bericht door CarlaB »

Hallo bakkers,

Inmiddels (oefening baart kunst) kan ik mijn eigen vraag beantwoorden. Een basisworkshop bij Levine van Doorne heeft me wel enorm op weg geholpen. Aanrader! Heel veel geleerd, heel ontspannend en gezellig.
Op haar blog vond ik het volgende filmpje https://www.youtube.com/watch?feature=p ... WyH7c9Tkcs
Hierin laat Levine zien hoe je een vulling verwerkt in het deeg. Hoewel ik nog af en toe de grip mis, gaan mijn rozijnen steeds minder 'vaak aan de wandel' :G .
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Rozijnen aan de wandel?

Bericht door papagena »

Leuk he, oefening baart bij bakken echt kunst.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie