Wat doe ik fout?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John de Klein

Wat doe ik fout?

Bericht door John de Klein »

Hallo allemaal,

Mijn broden zien er niet zo mooi uit als velen die ik voorbij zie komen.

Vandaag 2 broden gebakken volgens het recept van Levine voor bruin brood.

De eerste rijs duurde 50 minuten, de 2e 45 minuten.

Daarna volgens recept in de oven.

Dit is het resultaat:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat kan/moet ik anders doen voor een mooier resultaat?

groet,

John
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door bakplaat »

Hallo John
Als je een goed deeg hebt gekneed kijk dan eens naar mijn Fotoserie

Hier zie je stap voor stap de meest belangrijke handelingen om een goed brood te kunnen bakken.De aangeven rijstijden zijn slechts bij benadering,deze zijn nooit exact aan te geven,omdat elk deeg zich weer iets anders kan gedragen dan het vorige of het volgende.Je ogen en handen zijn bij uitstek de juiste instrumenten om de voortgang van het deeg te volgen.

Succes ermee! En wellicht zien je volgende foto's er dan ook alweer een stuk beter uit.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door Ballie »

Ik denk dat de tweede rijs te kort is geweest... Je brood heeft duidelijk een extreme ovenrijs gehad waardoor de korst is gaan scheuren.

Heb je wel de eerste 10 minuten een bakje heet water in de oven gehad?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door bakplaat »

John

Het zou zo maar kunnen wat Ballie zegt,dat beide genoemde oorzaken mogelijk zijn dat het brood zo extreem gescheurd is.
Maar ik denk voornamelijk dat het een tekort aan stoom (bakje heet water in de oven) was,waardoor de korstvorming veel te snel was en er door de droogte veel spanning op het brood kwam en het daarom zo ging scheuren.

Maar soms willen we bewust dat het brood gaat scheuren door het (plaatselijk) in te snijden:

AfbeeldingAfbeelding
of te knippen:
Afbeelding
of het op een bepaalde manier in de bus te leggen:

Afbeelding
Of er een deegstrengeltje op te leggen:
AfbeeldingAfbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
John de Klein

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door John de Klein »

Dank jullie wel!

Ik heb geprobeerd goed te bepalen of de 2e rijs ver genoeg heen was, door te kijken of het deeg terugveerde. Misschien was ik te enthousiast. Ik zal er de komende keer beter op letten.

Ik heb inderdaad geen waterbakje toegevoegd, dat is alvast de eerste les voor de komende keer. Ik heb het deeg wel redelijk onder spanning in de oven geplaatst, zou ik dat dan juist minder moeten doen?

Bakplaat, ik heb je een PB gestuurd, heb je die gezien?

groet,

John
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door TigerManZ »

Ik heb dit ook niet helemaal in de hand...
Had afgelopen week 2 broden gebakken van Eenkoornbloem. Eén heel deeg gekneed en op het oog in 2 stukken gedeeld. Na 20 minuten rust bij een brood nigellazaadjes (zwarte komijn) toegevoegd en het andere naturel was gehouden. Achteraf was dat niet helemaal gelijk, het brood met zaadjes was ietsje groter/zwaarder dan het ander. Het grote brood was ook zo open gescheurd en het kleinere brood had nergens last van...
Volgens mij iedentiek opgemaakt als busbrood en in dezelfde maat blikken gebakken ;B
Hoe dat dan kan??
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door Ballie »

John de Klein schreef:Ik heb inderdaad geen waterbakje toegevoegd, dat is alvast de eerste les voor de komende keer. Ik heb het deeg wel redelijk onder spanning in de oven geplaatst, zou ik dat dan juist minder moeten doen?
Die spanning is goed, dat kun je gewoon blijven doen.

Plaats dan bij het voorverwarmen van de oven een metalen bakje in de oven. Voordat het brood erin gaat giet je daar een laagje kokend water in en meteen de ovendeur weer dicht. Dan het brood de oven in. Op die manier is de oven steeds maar heel kort open en verlies je de minste warmte (en stoom).

Haal na 10 minuten het bakje water uit de oven en draai de oven zo'n 25 graden terug. Laat het brood nog ong. een half uur bakken. Controleer bij je eerste broden met een digitale kernthermometer of het brood een inwendige temperatuur van meer dan 95 graden heeft. Het brood is dan gaar. Na een paar keer weet je wel hoe lang je brood nodig heeft.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door Janet79 »

Hier vandaag precies hetzelfde, met speltbrood.
Ik ben wel iemand die de instructies uit het boek precies opvolgt, als er een bakje water nodig is, dan zét Levine dat ook in haar boek.
Want bij een deel van de recepten staat dat nml. wel, en bij deze niet.
Tja, dan ben ik zo iemand die denkt dat dat bij spelt niet nodig is.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Wat doe ik fout?

Bericht door Ballie »

Daar zal Levine in deze op moeten reageren. Ik bak zelf nooit met spelt, dus kan niet zeggen of dit met spelt anders werkt dan met tarwe.

De functie van het bakje water in de oven is om stoom te creëren waardoor de korstvorming wordt uitgesteld. Dit heeft als voordeel dat het deeg in de oven nog even door kan rijzen. Na een aantal minuten (tussen de 5 en 10 minuten) gaat zich toch een korst vormen en kan het bakje water worden verwijderd. Doe je dit niet, dan blijft de korst zacht.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie