Deeg blijft "onkneedbaar"

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Deeg blijft "onkneedbaar"

Bericht door Linneke »

Hallo allemaal,
Ik ben er na lange tijd nog eens en blijf tegen hetzelfde probleem aanlopen, ongeacht welk brood ik probeer te maken.
Als ik me aan de receptuur houd blijft het deeg onkneedbaar, veel te nat. Het plakt aan handen en werkblad zodat er niets te kneden valt, ook niet als ik het een tijd probeer. Normaliter zou het deeg minder plakkerig moeten worden als je een tijdje kneed, maar er valt niets te kneden, het hele werkblad
plakt vol en is moeilijk er vanaf te krijgen. Ook niet als ik mijn handen en werkblad met olie inspuit.
Dus dan moet ik het deeg "redden" door er flink wat meel/bloem aan toe te voegen, terwijl dit niet de bedoeling is.

Als ik me niet aan het recept houd en er tussen de 55 en 60% water aan toe voeg dan lukt het wel, ook kan ik dan het brood "vrij op de plaat" bakken omdat het niet uitzakt, dit gebeurt wel als het deeg te nat is, dan moet ik het al in een vorm bakken.

Doe ik iets fout of kan het aan het soort meel dat ik minder water dan in het recept staat kan toevoegen?
(ik meng meestal tarwebloem, speltmeel/volkoren spelt.)

Graag jullie advies,
groetjes
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Deeg blijft "onkneedbaar"

Bericht door bakplaat »

Dit probleem zou als oorzaak kunnen hebben Linneke dat er (veel) teveel vocht in je deeg gebruikt is. De normale gebruikelijke hoeveelheid vocht in een Brood(jes) deeg is tussen 58-65 %
In het begin zal het deeg idd. wat nat aanvoelen maar op de duur zou het toch goed moeten komen en zou er een goed verwerkbaar deeg moeten ontstaan.
Voeg ook nooit ineens de in een recept aangegeven hoeveelheid vocht toe,maar houd er iets van achter, ook niet als het in een vorige keer voldoende bleek te zijn en dezelfde soort/type bloem/meel gebruikt is.
Als je bij een te nat/slap deeg weer extra bloem/meel moet toevoegen klopt het recept ook niet helemaal mee.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Deeg blijft "onkneedbaar"

Bericht door Ballie »

Geef hier eens een voorbeeld van een recept en van je werkwijze. Dan kunnen we kijken wat er evt loos is. En waar komt het recept vandaan?

En dan nog iets. Wat voor bloem gebruik je? Waar komt het vandaan? Wat is het eiwitgehalte?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie