Zachte broodjes - harde bovenkant

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door apvangoud »

Hallo,

Ik heb een aantal pogingen gedaan om zachte bolletjes te maken. Sommige zijn heel goed gelukt, andere weer iets minder goed, maar wat me toch wel een beetje irriteert is dat telkens de bovenkant van de bollen vrij hard/knapperig wordt, terwijl dit niet de bedoeling is... uiteraard heb ik met boter gesmeerd, dat helpt wel wat heb ik het idee, maar toch... ik ben nog niet helemaal tevreden.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen? Oven te warm? Heb gebakken op 250 graden en dan voor ca. 10 minuten, maar ook eens op 210 voor ca. 20 minuten. Meestal bak ik met hete lucht.

alvast bedankt voor jullie adviezen!
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door TigerManZ »

Hoe hoog zet je ze in de oven?
En is met hete lucht noodzakelijk?

Als je ze te hard vind kun je ze wellicht lager in de oven zetten
En de hete lucht functie uitschakelen, dat droogt toch wat uit.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Corrie
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:48
Locatie: Z.O-Drenthe

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door Corrie »

Ik bak mijn broodjes op 200 graden, ongeveer 15 tot 20 minuten.
Ze zijn altijd zacht.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door bakplaat »

apvangoud schreef: Ik heb een aantal pogingen gedaan om zachte bolletjes te maken. Sommige zijn heel goed gelukt, andere weer iets minder goed, maar wat me toch wel een beetje irriteert is dat telkens de bovenkant van de bollen vrij hard/knapperig wordt
Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen? Oven te warm? Heb gebakken op 250 graden en dan voor ca. 10 minuten, maar ook eens op 210 voor ca. 20 minuten. Meestal bak ik met hete lucht. alvast bedankt voor jullie adviezen!
Hallo Aart
Als je hier mijn recept/werkwijze volgt kan het (bijna) niet meer mislukken. :G
Bak je bolletjes zo heet en kort mogelijk met stoom in de oven en zonder hete lucht.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door apvangoud »

Bedankt voor alle adviezen! Ik ga ze met stoom bakken zonder hete lucht en niet te hoog in de oven!
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door PatrickD »

Hoi bakplaat, ik heb ook een poging gedaan en heb het volgens jou recept gedaan, maar mijn broodjes van 75gr per stuk zijn heel klein gebleven en niet mooi uitgevloeid
Zoals je op de foto ziet
Afbeelding

Wat heb ik verkeerd gedaan?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door bakplaat »

Op de eerste plaats Patrick, had je vergeten zout in je deeg te doen, zoals je ook al aangaf in je PB aan mijn adres.

Vergeten zout is zo goed als funest voor het deeg, zo kun je maar moeilijk goed brood/jes bakken. :mrgreen:

Al had je wel een normaal deeg, een narijs (na het opbollen) van 25 minuten is ook al rijkelijk kort.Ik zou gaan voor minimaal 45 minuten en kijk dan hoe het eruit ziet voel en druk voorzichtig met een vinger,als het deeg langzaam terug veert is het voldoende gerezen, laat het anders nog enkele minuten lager narijzen.

Verder kan een harde korst aan je bolletjes ook een oorzaak zijn van te lang gebakken op te lage temperatuur.

Kijk nog eens goed naar het Recept/werkwijze Dan zul je een volgende keer vast wel betere mooiere lekkerdere broodjes bakken. :G

Afbeelding Afbeelding

Succes en laat ons nog eens je volgende resultaat zien.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door PatrickD »

Ik ga waarschijnlijk vandaag maar weer een poging doen! En zorgen dat ik niks vergeet nu. Bedankt voor je uitleg!
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door PatrickD »

Afbeelding

Nieuwe poging

Ik heb ze 66gr per stuk gemaakt, ze zijn
zacht! En gaar.
Ik vind ze alleen wat aan de kleine kant, is een kwestie van grotere bolletjes maken denk ik?

Na het opbollen 60min laten rijzen

Trouwens met meergranenmeel gemaakt
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Zachte broodjes - harde bovenkant

Bericht door bakplaat »

Je broodjes zie er een stuk beter uit dan je vorige Patrick :2th: ...Hou het gewicht maar op ± 75 gram per stuk.
En misschien nog wat langer laten rijzen en ze zullen perfect worden. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie